Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Min aller beste helstekte kylling

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-11, 17:57   #1
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min aller beste helstekte kylling

Kylling i lake

1 stk rå kylling (liveche, hå, holte e.l.)

6 dl vann
4 ss salt
2 ts tørket estragon
2 ts tørket timian
4 fedd hvitløk, hakket
2 ts chili flak
1 ss honning

Kok opp vann og tilsett salt, krydder og honning. La det småkoke i 10-15 minutter
Avkjøl vannet
Legg kyllingen i en pose og hell blandingen over. Tilsett mer vann slik at kyllingen dekkes.
(Jeg pleier å bruke vanlige brødposer og bruker ca 1,2 L totalt, vist du bruker mer kan det være lurt å ha mer salt og krydder i)

Sett den i kjøleskapet og la den stå 24-48 timer.

Etter 24-48 timer:
Ta den ut av posen.
Tørk den og krydre med ønsket krydder (jeg bruker som regel kun paprika).
Legg på små klatter kokosolje eller smør rundt på den (på brystet, låret o.l.).

Stek den på 180C til den er 72 grader.

En kylling på 1,5 kg bruker som regel 1,5 time, en kylling på 2 kg ca 2 timer (ofte litt mindre).

La den hvile minst 10 minutter før den kuttes opp.

--

Jeg pleier ofte å kutte kylling i to og legge den i "butterfly" stilling på stekebrettet, da bruker den kortere tid og jeg syns den blir like saftig.

Jeg bruker alltid Hå eller Liveche kylling. Jeg er ikke glad i den rå fra prior, men det er min smak (Skal jeg ha prior MÅ den i lake først..)

Jeg liker å bruke timian og estragon, har og prøvd rosemarin. Det ble og bra.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 12:23   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Min aller beste helstekt kylling

Dette var knallgodt! Brukte Stangekylling og serverte med ris og en mangosalat.

Gammel 18-03-11, 17:09   #3
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Min aller beste helstekte kylling

Laget den igjen i dag og den er akkurat like god

Blir aldri lei av den!

Laget den med en curry saus i dag

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 14:20   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne må eg prøve ein dag! Min kylling skal i ovnen nå, så marinering rakk eg ikkje. Men eg sparer tipset til neste gang

Gammel 12-02-12, 14:39   #5
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Dette høres spennende ut! Jeg tror jeg har en rå kylling i frysen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.