Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Fylle kjølevæske

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-12, 19:23   #1
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Fylle kjølevæske

Jeg har fått melding på Saaben min et par ganger de siste dagene. Ikke hver gang jeg starter den, men et par ganger. Jeg har aldri måttet fylle kjølevæske.

I instruksjonsboka står det at det da skal sjekkes nivå og fylles med like deler vann og kjølevæske "godkjent av Saab".

Dette er vel bare tull? Jeg kan bare kjøpe kjølevæske på Biltema og fylle på? Og hvor lenge kan det vente før trege meg får gjort noe? Hva for noe skummelt skjer om jeg drøyer for lenge?

(Har ikke åpnet panseret enda for å kikke. Tenkte jeg kunne spørre her før jeg står og klør meg i hodet i kulda. )

Gammel 23-01-12, 19:54   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fylle kjølevæske

Jeg har Saab, og mannen min sjekket spesifikt type kjølevæske før han kjøpte og fyllte på altså. Så jeg tror at det er sånn at man må ha den bestemte typen ja.
Mulig det er enkelte bilmerker der man kan ha på hva som helst da?
Ellers kan det også være mulig at jeg er helt på jordet. Her er det gubben som holder styr på bilene, bortsett fra fylling av bensin og påfylling av spylervæske, og sjekk av olje.

Gammel 23-01-12, 19:55   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Og hos meg varte det lenge at meldingen kom opp bare av og til.
Tror riktignok det er greit å få det gjort heller før enn senere, men det er nok ingen krise enda.

Gammel 23-01-12, 20:03   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frostvæske får du på bensinstasjoner, ferdig til å helle på tanken. Det er et merke der som indikerer når fullt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:25   #5
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Bare pass på at du ser om du kjøper ferdig blanda eller konsentrat.
Jeg kjøpte på biltema og fyllte på. I flere omganger siden min lakk. Men ikke nå lenger Har ikke Saab da.
Kom forresten på at jeg fikk beskjed om å kjøpe blå. Eller blander jeg helt nå mon tro.

Gammel 23-01-12, 21:04   #6
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Du kan fylle olje på kjølevæsketanken. Har jeg hørt

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 21:56   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Tror jeg holder meg unna olje, vixen.

Jeg får ta en tur på nærbutikken (les Biltema) og se hva som finnes der. Kanskje det er en fornuftig person der jeg kan spørre også.

Gammel 23-01-12, 22:45   #8
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sjekk farge. Rød longlife (G30) skal ikke blandes med blå eller grønn kjølevæske.

Gammel 24-01-12, 00:24   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Vi har en rødaktig en på vår saab

Gammel 24-01-12, 00:49   #10
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sjekk farge ja!
Ellers er det bare å fylle på, men sjekk om du fyller ferdigbalndet eller om du må blande selv.
Det er kjekt med frostvæske fordi det hindrer at vannet fryser i bilen din, hvis vannet fryser går bunnpluggen(designet for å redde motorblokken i tilfelle det fryser) og motorblokken kan få skader.

Gammel 24-01-12, 01:17   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Du kan fylle med kjøleveske fra biltema ja. Sørg bare for å få rette typen. Er vist to å velge mellom der. Og selvfølgelig sjekk om det er ferdigblandet eller konsentrat du kjøper.

Å kjøre bilen tom for kjøleveske er ikke bra. Jeg har to varsellamper som jeg tar særdeles alvorlig i bilen. Det er oljelampe og nivå på kjølevann. Ved oljelampe så stopper jeg umiddelbart, og ved kjølevann så kjører jeg enten til nærmeste bensinstasjon eller hjem. Kjører i det hele tatt bilen kortest mulig før jeg får sjekket nivå og evt andre feil i systemet.

Ved å kjøre bilen tom for vann, så vil motoren gå varm, noe som igjen kan føre til motorhavari.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 19:08   #12
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Den ser blå ut (gjennomsiktig tank), men det sto at en skulle fylle på når bilen er kald. Ser at det står litt under "kald" merket. Skal se om jeg får kjøpt noe i morgen. Har ikke kommet melding i dag på bilen.

Gammel 24-01-12, 19:58   #13
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Denne: http://biltema.no/no/Bilpleie/Spyler...blandet-36703/

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.