|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
Sviiisj!!
|
![]() [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verdenJeg og 6 1/2-åringen så Ariettas hemmelige verden i dag. Filmen er fra Studio Ghibli, samme som har laget Tottoro og Chihiro og heksene, og er kjent for tradisjonell tegnefilm full av fantastiske detaljer, og fantasifulle plot. Arietta er basert på "Lånerne", og handler altså om små mennesker som bor under gulvplankene i hus og lever av smuler og ting som menneskene ikke har bruk for, og som de ikke merker at blir borte. men de må ikke bli oppdaget av menneskene (eller "neskene", som lånerne kaller dem). Arietta fyller snart 14, og skal i starten av filmen være med på sin aller første låne-tur opp i huset, men hva skjer hvis de blir oppdaget..?
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verdenHar du lest Mary Nortons Lånerne, som den er basert på? Jeg elsket, elsket den boka som liten. Interessant at filmen har endt opp som så langsom som du sier, for sånn husker jeg ikke boka i det hele tatt – den var heller stadig nervepirrende. Men filmen er vel bare løselig inspirert av boka, så vidt jeg forstår.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verdenVi har fått den anbefalt av en annen av jentenes klassevenninner også, og av morens hennes i særdeleshet. Hun mente dog at den var ganske skummel. Sånn at knerten kanskje ikke skulle se den. Men det er du ikke enig i altså?
![]() |
![]() |
#4 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verden
Takk for utfyllende detaljer om opphavet til filmen, Toffskij! Nei, jeg har ikke lest den. Det var definitivt øyeblikk av spenning i filmen, men ikke på langt nær så mye som i Blåfjell 2 (som har fri aldersgrense), i form av mindre angrep fra Kløver som skulle klyve opp i fanget mitt.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verdenJeg leste også Lånerne som barn. Egentlig leste jeg den selv, men den ble så spennende at jeg måtte få den lest for meg. Det er vel også derfor jeg har trodd at den var skummel som film.
![]() |
![]() |
#6 |
Sviiisj!!
|
Som sagt så synes jeg Blåfjell var mye skumlere, og det syntes Kløver også. Begge hadde elementer av "bli oppdaget"-spenning, som jeg synes var verre i Blåfjell, og den hadde jo altså ingen aldersgrense.
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verdenJeg skal se denne med storebror i helga, og var sur fordi det er 7 års grense slik at lillesøster må bli hjemme. Nå står det imidlertid at den er tillatt for alle på vår lokale kino. Er det sant er det sant er det sant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verdenHelt grei film men litt langtekkelig og kjedelig synes nok både jeg og 8.5 åringen. Vi er begge store Tottoro fans og synes den filmen er i en helt annen klasse en Ariettas hemmelige verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verdenHar dere ikke lest lånerne? |
![]() |
![]() |
#11 |
anglofil
![]() Sv: [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verdenHvor gamle var dere da dere leste Lånerne? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#13 |
anglofil
![]() Sv: [Filmanmeldelse] Ariettas hemmelige verdenHar nettopp reservert den på biblioteket |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|