Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem eier bruksretten til et snødyr på felles område?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-12, 18:21   #1
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Hvem eier bruksretten til et snødyr på felles område?

Dette er dagen for de store og viktige spørsmålene, og vi snublet over en problemstililng i dag som jeg faktisk ble veldig usikker på om vi har håndtert på den beste måten.

Vi bor i et borettslag, der alle eier utearealet. Fellesareal altså. I natt kom det snø. Og da min mann tok med seg våre to unger ut for å ake og base i snøen i ettermiddag oppdaget de en usedvanlig sjarmerende snøhest der de pleier å leke. Eldste på 8 år klappet og gav den mat, og bygde en kamerat til den, og satt på den. Den yngste på 2 år gikk mest rundt seg selv, men klappet da hesten han også.
Mens de holdt på med dette åpnet det seg et vindu oppe i en etasje i blokken nær hesten, og en mann ropte og kjeftet på ungene som lekte med hesten, og på mannen min som ikke holdt ungene vekk fra den. Da min mann ikke syns denslags roping er et alternativ til kommunikasjon tok han med seg våre to unger hjem. Eldste var på gråten da de kom inn, yngste skjønte ikkeno. Og så gikk han bort og ringte på til denne mannen og sa at han syns det var en voldsom reaksjon. De ble enige om at de var uenige om saken, og da fant mannen min ut at det var best å avslutte samtalen før det ble varmt der.
Men vi har snakket med våre eldste om at uteplassen er for alle, og så lenge man resekterer andres snødyr og ikke ødelegger noe så er det lov å fortsette å leke ute, også snø som har fasonger skapt av andre barn.

Men altså, er vi veldig på jordet? Er det en uskreven regel at snødyr ikke må røres, ei heller lekes med? Og jeg mener faktisk å stille et seriøst spørsmål her altså, for det kan jo hende vi ikke kan dette sosiale kompliserte greiene godt nok.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:25   #2
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem eier bruksretten til et snødyr på felles område?

Nå er jeg rett og slett litt månebedotten, for dette var virkelig en problemstilling ikke jeg heller hadde trodd eksisterte.

Gammel 01-01-12, 18:32   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes regler, men en grei regel er vel å ikke ødelegge et snødyr som det ser ut som om noen har brukt mye tid på. Å leke med det, må da være lov?Jeg synes uansett det er uhørt å rope ut av vinduet og hisse seg opp, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:33   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Det er vel ikke akkurat dere som er helt på jordet i denne saken nei.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:34   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis han har papirer og vaksinasjonskort til dyret, så er det nok hans.

Gammel 01-01-12, 18:35   #6
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ting du ikkje vil at andre skal leika med, tar du med heim igjen.

Gammel 01-01-12, 18:35   #7
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hæ? Så lenge han har laget det på fellesområde så er det for alle tenker jeg. Makan.

Gammel 01-01-12, 18:40   #8
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir jo på akkurat samme måten som f.eks. et sandslott på stranda det. Er ikke de som har laget det er og leker med det, så er det fritt frem for alle. Blir jo ikke noe annerledes med snødyr på offentlig område som sandslott/sanddyr på offentlig strand. Da får de folka som ikke har privat hage flytte et sted så de får det om de ikke tåler at ting de lager blir lekt med. En ting er å ødelegge med vilje, men så lenge en ikke ødelegger så kan jeg ikke skjønne at det ikke skulle være greit?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:40   #9
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Vi har jo litt utfordringer med vår eldste, og hun har jo også opplevd å se at snødyr hun har bygget er blitt endret mens hun ikke har vært tilstede, og samtalene våre rundt temaet går litt mer i retning "Så gøy at andre syns det var morsomt å leke videre med det du koste deg med, du kan jo fortsatt bygge videre eller til og med lage nye dyr om du vil." Og tegn til drama rundt det får vi jo kontroll på og hun forstår jo at det ikke er noen som eier snø, i alle fall i vårt univers.

Så jeg ble faktisk veldig betuttet over at ting utviklet seg sånn, og om han har opprørte barn inne som ikke ville at snødyret skulle lekes med er det vel de han burde ha snakket med, evt tatt med seg dyret og puttet det i frysern.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:45   #10
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Virker som en noget merkelig situasjon. Det virker rart at han kan forlange at andre skal holde seg borte fra ting satt opp på felles areal. Ihvertfall noe bygd i snø. Der barna leker.

Jeg synes ikke dere er i nærheten av jordet engang. Men hvordan en forholder seg til det "for borettslagsfredens" skyld er jo en annen sak.

Men tenker vel at jeg er enig med deg i dette også:

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Men vi har snakket med våre eldste om at uteplassen er for alle, og så lenge man resekterer andres snødyr og ikke ødelegger noe så er det lov å fortsette å leke ute, også snø som har fasonger skapt av andre barn.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:47   #11
fimba
Superaktiv

fimba sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Ja, nå lo jeg godt!

Gammel 01-01-12, 18:48   #12
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Kan signere rine her.

Gammel 01-01-12, 18:53   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det rine sa.

Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:58   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Den mannen var på jordet. Fullstendig.

Gammel 01-01-12, 19:07   #15
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Utrolig ubehagelig å bli utsatt for sånt når man har med seg barn. Jeg mener at ting andre har laget i naturen kan brukes, som deres barn gjorde. Men ikke ødelegges, så klart.

Gammel 01-01-12, 19:09   #16
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Enig med de andre her. Ikke alle egner seg for borettslag tydeligvis. Man må jo regne med at andre barn leker med eller bygger på sandslott/snømenn etc.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 19:09   #17
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

I alle dager. Det var da en voldsom reaksjon!
Jeg syns vel denne ropende mannen var den som var på jordet her. Så lenge noe ikke blir herjet med slik at det blir ødelagt så må det være en grei sak mener jeg. Jeg tror faktisk jeg hadde smettet en lapp ned i postkassen til denne mannen og skrevet litt om de sosiale normene for lek på fellesareal. Evt legge ved en link hit.

Gammel 01-01-12, 19:15   #18
Barbarella

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Jøss. Det er vel strengt tatt ingen tvil om hvem som er på jordet her.

Gammel 01-01-12, 19:16   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis den ropende mannen absolutt ikke ville at dere rørte snødyret burde han tatt på seg klær, gått ut og forklart at han hadde noen barn inne som var fryktelig stolte av snødyret sitt og var redd det skulle bli ødelagt. Da kan det jo være at mannen din hadde hørt hva han sa og enten fått ungene til å ikke leke med det eller være veldig forsiktige. Brøling ut et vindu er jo fullstendig koko og jeg hadde ikke tatt hensyn av en sånn fremgangsmåte.

Gammel 01-01-12, 19:29   #20
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mannen i vinduet burde vært på jordet, såpass langt ute på landet at han ikke hadde naboer som kunne se på snødyret hans.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.