|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() JulegavedilemmaJulegaver er jo en sosial tradisjon og et bytte av gaver. Det er jeg inneforstått med og godtar selvsagt. Setter pris på å gi og få. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: JulegavedilemmaVi har begge løsninger i familien. Noen kjøper vi gaver til - fordi det er gøy, til andre har vi avtalt at vi kjøper til egne barn fra den andre, både fordi vi har veldig avvikende smak, at pengene da kan inngå i noe større (dyre fritidsaktiviteter) og at vi slipper porto. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Borte
|
![]() Sv: JulegavedilemmaJeg aner ikke hva jeg hadde gjort i en situasjon der gavemottakeren ikke egentlig ønsker seg en gave, men pengeverdien av en gave. Kjenner at jeg nok en gang er uendelig takknemlig for gavekulturen i vår familie. Jeg hadde sikkert gitt pengene eller klær med byttelapp, men det hadde vært en omtankefri og gledesløs gave, og jeg hadde nok foreslått at vi droppet julegaver året etter.
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: JulegavedilemmaJeg tenker i alle fall at det er helt kurant å be om at det er byttelapper på klær. Hvis dere kjøper klær barna ikke liker, så kommer de neppe til å bruke dem uansett, og da er det i hvert fall meningsløst.
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JulegavedilemmaJeg synes også det er greit at det er byttelapp på klærne, selv om jeg ikke hadde kommet på å be giver om å huske på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: JulegavedilemmaJeg tenker at det er holdningene som uttrykkes som er et større problem enn innholdet i setningene. Jeg har ikke noe problem med at store barn og tenåringer ønsker seg penger og i grunnen bare har det på ønskelisten. Jeg har heller ikke noe problem med "pengebytting" eller at man bare avtaler verdien og så gir man til egne barn. Det er ganske vanlig i vår slekt. Jeg skjønner også at man ønsker byttelapper på klær hvis det er mulig.
![]() |
#7 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: JulegavedilemmaGi dem en geit.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: JulegavedilemmaByttelapper på tøy er jo en kjekk sak da. Ellers så gir jeg gavekort og ikke rene penger til jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
can-jur
|
![]() Sv: JulegavedilemmaJeg er med shute.
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: JulegavedilemmaOg husk at hvis man tilbys geit i gave i andre deler av verden, kan det bety at de regner med å få giftemål i retur.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: JulegavedilemmaVanskelig dilemma, så jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Kjøpt klær med byttelapp kanskje?
![]() |
#13 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Julegavedilemma
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: JulegavedilemmaVanskelig, men er dette veldig nær familie? Fordi jeg synes 500,- høres så mye ut? Bytte penger? Det hadde nok ikke jeg giddet. Kjøper man ikke noe man tenker den andre kan bli glad for og håper på det beste? Til syvende og sist er det tanken som teller. Byttlapp følger jo automatisk med der det er naturlig, på klær, cd og dvder feks. (jeg ville forøvrig aldri funnet på å kjøpe klær, annet enn til unger fordi det er så individuelt med størrelser og smak).
![]() |
#17 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: JulegavedilemmaJeg har forresten en annen venninne som hatet å lage mat, men som allikevel fikk kokebøker i julegaver hvert eneste år hos sin kjære svigermor. Svigermor mente det muligens godt. Sønn og barnebarn trenger jo skikkelig middagsmat, men særlig hyggelig for venninnen min var det nok ikke.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JulegavedilemmaGeil er et godt forslag |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: JulegavedilemmaVi både bytter penger og tilbyr oss å kjøpe gaver for andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Julegavedilemma
Enig. Jeg foreslo dette for flere involverte en gang, men da ble det ramaskrik fra både den ene og den andre: Hvordan kunne jeg foreslå å ødelegge all julekosen?!? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|