Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Ukeshandling - Har noen en standardplan de følger?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-11, 11:24   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ukeshandling - Har noen en standardplan de følger?

Vi har sett over hvor mye penger vi bruker på dagligvarehandling iløpet av måneden.

Jeg tipper at vi kan halvere summen og likevel ha det fint.
jeg tenker aldeles ikke å presentere summen for dere her, men den er usannsynlig høy.

Har noen en standardplan de følger i forhold til handling og middagsplanlegging?
(Vi er to voksne og to barn).

Gammel 27-09-11, 11:38   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ukeshandling - Har noen en standardplan de følger?

Vi har fått egen matkonto, med eget matkort.
Jeg vet ikke om vår sum er usannsyling høy, men den er høy nok.

Eneste som funker her er 14 dagers middagsplan som jeg handler inn til.
Og kun innom butikken 1 dag i uken maks, tillegg til det for å evt etterfylle på melk, frukt etc.

Og så klart være litt bevisst prisen på det man kjøper

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:45   #3
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg handler ganske så ukritisk , vi bruker også alt for mye. Håper det kommer lure råd. Prøvd ukeplaner, men klarer ikke holde de.

Gammel 27-09-11, 11:46   #4
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker mye penger på mat tror jeg, og har flere ganger snakket om magiker, men det blir liksom ikke noe av. Sikker på at vi bruker nesten 2000 i uka, noen uker lavere, andre høyere. Er 5 i familien...

Gammel 27-09-11, 11:50   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Vi bruker mye penger på mat tror jeg, og har flere ganger snakket om magiker, men det blir liksom ikke noe av. .

Magiker er sikkert veldig lurt. Da kan han bare trylle fram maten?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:51   #6
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Vi trenger nok også en magiker.

Gammel 27-09-11, 11:51   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker altfor mye på mat. Min plan er: Tenke at ukeshandling er en god ide. Prøve å lage en middagsoversikt. Innse at jeg ikke engang vet hva jeg har lyst på til middag i dag, langt mindre neste tirsdag. Handle til bare en dag, og tenke at neste uke, da blir alt så meget bedre. Rinse and repeat.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:53   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker mye penger på mat tror jeg, og har flere ganger snakket om magiker, men det blir liksom ikke noe av. Sikker på at vi bruker nesten 2000 i uka, noen uker lavere, andre høyere. Er 5 i familien...

Synes ikk 2000 kr i uka på 5 er mye. Det er i underkant av 300 kr dagen.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:01   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sukk. Magiker er i følge iPad det samme som matkort...

Så dere synes ikke ca 2000 er mye? Det er 8000 i mnd, jeg kunne godt tenkt meg at vi lå på ca 6000.-

Gammel 27-09-11, 12:03   #10
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Jeg syns 2000/uke er for mye. Men klarer ikke ligge under selv. Vi er 2 voksne og 1 barn.

Gammel 27-09-11, 12:05   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Så dere synes ikke ca 2000 er mye? Det er 8000 i mnd, jeg kunne godt tenkt meg at vi lå på ca 6000.-

Jeg synes ikke det er så mye. Er storfornøyd om vi klarer oss med 2500,- Men helt klart, vi kunne spart mye inn om vi hadde ønsket/måttet.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:13   #12
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er godt å høre at det er flere andre som bruker såpass mye på mat. Har liksom lurt på om vi spiser så utrolig mye mer enn andre, men det gjør vi nok ikke likevel. Dårlige med ukeshandling og planlegging her. Vet jeg hva jeg skal ha dagen etterpå er jeg skikkelig fornøyd.
2 voksne, 3 barn her. Aner fremdeles ikke hva vi skal ha til middag idag....

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:17   #13
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi har begynt å ukeshandle igjen, etter flere år med småhandling nesten hver dag, og vi har en "sjekkliste" vi handler ut fra.

* Sjekke basisvarene (de vi alltid skal ha i hus) som er ulike typer mel, ris, pasta, andre tørrvarer, hermetikk, frosne grønnsake, appelsinjuice, te, hygieneartikler, vaskemidler, pålegg ...

* Ferskvarer som melk, yoghurt og frukt og grønt fyller vi på med etterhvert, men mesteparten kjøpes inn når vi ukeshandler.

* Vi kjøper ofte store kvanta av kjøtt og fisk dersom det er tilbud, og sørger for å ha oversikt over hva vi har i fryseskapet. Når vi ukeshandler supplerer vi med det vi evt. trenger.

Det tar litt tid å komme inn i ukeshandlingssystemet, men det lønner seg. Veldig!

Gammel 27-09-11, 12:18   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke regna på hva vi bruker på mat, og tør ikke heller. Det er langt mer enn 2 000 kroner i uka. Men vi er bevisste på at skikkelig mat er noe vi prioriterer.

Mannen og jeg spiser kantinelunsj på jobben hver dag. Min koster 35, og mannens nærmere 50 (hans varierer litt). Bare det blir jo 425 kroner i uka. Og det er jo middagen som virkelig koster penger.

Gammel 27-09-11, 12:19   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Aner ikke hvor mye vi bruker på mat men duverden så mye lettere det er med en ukeplan på middager og kjøpe inn stort en gang i uka.

Jeg handler det meste på KIWI og får trumfpoeng så billigere enn det får vi uansett ikke til.

Gammel 27-09-11, 12:20   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi storhandler som regel på lørdager, men det blir en god del handling i løpet av uka likevel. Har ingen fast plan for hva vi skal ha til middag uka gjennom, men handler inn basisvarer som vi bruker mye. Når det er tilbud på Lambi dopapir, kyllingfilet, frossen torskefilet og laksefilet, lammesteik, karbonadedeig osv. så kjøper jeg inn masse så vi har i fryseboksen en stund framover.

Ukeplan på middager fungerer ikke så godt for meg, jeg må heller ha litt å velge i så jeg kan finne på noe vi har lyst på den dagen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:29   #17
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi ukeshandler, og følger vel ikke noen standardplan, men vi har noen prinsipper vi prøver å følge.

Vi handler lørdag formiddag, og prøver å få ferdig handleliste kvelden før. Fredag har vi alltid hjemmelaget pizza, lørdag er det en eller annen kjøttmiddag, søndag har vi vanligvis fisk. Resten av ukedagene prøver vi å variere, slik at vi får minst en fiskemiddag til, en kjøttmiddag, en med kylling og en uten kjøtt av noe slag, fortrinnsvis grønnsakssuppe eller liknende. Helst bør det planlegges slik at grønnsaker og annet passer med flere av rettene, men det klaffer ikke alltid, og i alle fall ikke når det er litt unntakstilstand, som det har vært noen måneder nå. Vi kaster for mye råvarer, men er ellers gode på å beregne mengde, så vi har aldri middagsrester. Noen retter lager vi opp såpass mye av at det holder til to dager på rad, som lasagne eller minestronesuppe, men da er det planlagt slik.

Vi bruker en god del penger på mat og kjøper stort sett det vi har lyst på, men ukehandling og eget matkort gjør det litt mer oversiktlig, i det minste.

Gammel 27-09-11, 12:49   #18
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg handler på samme butikk hver gang. Har ikke handleliste, men før jeg går i butikken lager jeg middagsliste for neste uka. Så går jeg en fast runde gjennom butikken. Starter i frukt og grøntavdelingen og handler masse... Så er det pålegg, brød, melkeprodukter, bakevarer, hygieneartikler og til slutt søtsaker. 80% av det vi handler er likt fra uke til uke. Det går i leverpostei, prim, kaviar, gulost, kalkunskinke, melk, yoghurt, biola, brød, osv. Resten er ulikt - laks, kylling, fiskekaker den ene uka, reker, torsk, kylling andre uka. Karbonadedeig, biff, koteletter og en del annet kjøper jeg inn når det er på tilbud og fryser.

Vi handler så godt som alltid for mellom 900 og 1200 kr i uka. Vi er ikke på butikken mellom ukeshandlene.

Gammel 27-09-11, 12:50   #19
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Vi ukeshandler, og følger vel ikke noen standardplan, men vi har noen prinsipper vi prøver å følge.

Vi handler lørdag formiddag, og prøver å få ferdig handleliste kvelden før. Fredag har vi alltid hjemmelaget pizza, lørdag er det en eller annen kjøttmiddag, søndag har vi vanligvis fisk. Resten av ukedagene prøver vi å variere, slik at vi får minst en fiskemiddag til, en kjøttmiddag, en med kylling og en uten kjøtt av noe slag, fortrinnsvis grønnsakssuppe eller liknende. Helst bør det planlegges slik at grønnsaker og annet passer med flere av rettene, men det klaffer ikke alltid, og i alle fall ikke når det er litt unntakstilstand, som det har vært noen måneder nå. Vi kaster for mye råvarer, men er ellers gode på å beregne mengde, så vi har aldri middagsrester. Noen retter lager vi opp såpass mye av at det holder til to dager på rad, som lasagne eller minestronesuppe, men da er det planlagt slik.

Vi bruker en god del penger på mat og kjøper stort sett det vi har lyst på, men ukehandling og eget matkort gjør det litt mer oversiktlig, i det minste.

Ellers kan jeg forresten bare signere prinsippene i denne. Spesielt det med å planlegge middager hvor man får brukt opp hele blomkålen i løpet av uka f.eks.

Gammel 27-09-11, 13:14   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi handler så godt som alltid for mellom 900 og 1200 kr i uka. Vi er ikke på butikken mellom ukeshandlene.

Jeg klarer ikke skjønne hvordan dere får til dette? Jeg handlet for denne uka igår, for 1000 kroner. Da var det frukt, grønt, melk, yoghurt, pålegg etc, noe såpe etc, i tillegg til en del grønnsaker og til 3 middager. Det var billige middager, type laks og fiskekaker. Jeg handler på Rema.

Vi bruker nok et sted mellom 1500 og 2000 i uka og jeg skjønner egentlig ikke hvordan vi skal få det til billigere. Vi handler oftest mandag (til uka) og supplerer fredag/lørdag til helgen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.