Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Store matbokser = store måltid?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva tror du?
Større matboks - altfor mye mat 3 4,41%
Hvis all maten i matboksen ble spist var det vel det ungene/vi trengte da 16 23,53%
Hvis for mye mat regulerer ungene/vi oss selv og slutter å spise når vi er mett, uansett 34 50,00%
Jeg synes store matbokser er litt skumle ja, sett ift problemstillingen om for mye mat 2 2,94%
Jeg har ikke tenkt over problemstillingen. Kjøpte matboksen fordi den var kul 9 13,24%
Små, hyppige måltider er bedre enn store måltider uansett 1 1,47%
Små matbokser - jasj, ingen sulter vel ihjel. De får mat igjen om noen timer uansett 3 4,41%
Små matbokser - redd ungene/vi ikke skal få i oss nok mat til måltidet 0 0%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 09:16   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Store matbokser = store måltid?

Matbokstråden her inne, og forsåvidt tidligere tråder om samme tema og min egen erfaring med lillegutts laptop lunchbox har fått meg til å tenke på denne problemstillingen.

Er det lettere å pakke større matpakker enn vi ellers ville, når matboksene er store? Altså, fyller vi på fordi det virker så tomt uten? Og ville ungene (og vi selv for den sakens skyld) spist mindre hvis matpakken var mindre - og dermed mer fordi matpakken er stor?

Poll kommer

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 09:22   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Store matbokser = store måltid?

Jepp, i hvert fall for mitt vedkommende.
Det er ekstra viktig å være bevisst på hva man fyller tomrommet i matboksen med. Jeg synes det er feil å overfore barn med energitett mat de ikke trenger. For vi vet at noen barn har problemer med å begrense inntak av mat de liker veldig godt. Spiller ingen rolle at den er sunn så lenge de ikke klarer å kvitte seg med overskuddet i form av aktivitet.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 09:26   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sjelden problemer med at ungene spiser for mye mat, bortsett fra brødskiver og pasta, da, der det ser ut til at de kan spise absolutt ubegrenset, tydeligvis.

Så så lenge tomrommet ble fylt med bra ting så ville jeg overhodet ikke vært bekymret. De spiser absolutt ikke tomt bare "fordi". :har tømt og kastet en del matboksinnhold oppigjennom:

Gammel 16-09-11, 09:26   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen formening om dette, og satser på at foreldre sender med barna den maten de trenger i løpet av en dag.

Gammel 16-09-11, 09:28   #5
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan svare for meg selv jeg - jeg synes det er lett å ha oppi mer i den nokså store matboksen enn jeg ville laget til et tilsvarende måltid hjemme. Det merker jeg jeg synes er litt "skummelt" - både for meg selv som ikke eier mett-knapp og spiser til det er tomt (og derfor er ganske påpasselig med hva jeg spiser), og for lillegutt som vel stiller i samme kategori.

Nå skal det sies at maten vi spiser er jo _sunn_, det er ikke trøkket neddi med loff med sjokoladepålegg og appelsinjuice liksom, men allikevel. Hvis måltidene er mindre blir man vel også "tvunget" til å heller spise hyppigere og mindre måltider? Som uansett er en smart ting?

Gammel 16-09-11, 09:29   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De spiser det de vil ha, og blir de sulten igjen, så har de mer igjen. Og spiser de opp alt, så blir de jo ikke sulten igjen. Jeg liker stor matboks.

Og ut over det kan jeg vel bare signere hele Polyanna sitt innlegg.

Gammel 16-09-11, 09:29   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ganske store matbokser til gutta - erfaringsmessig så spiser de til de er mette. Noen ganger er det ganske mye mat igjen i matboksen, andre dager er det helt tomt - evt rest av en ekstra skive de har fått i barnehagen. (De får ganske fast mengde mat - to skiver, en yoghurt div frukt evt riskjeks etc) - Jeg legger merke til at det er frukt og grønt jeg fyller opp mer av, så hos oss er det en god deal altså.

Gammel 16-09-11, 09:30   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er vel vanskelig å svare på. Jeg vil tro ungene er forskjellig når det gjelder dette som med alt mulig annet. Mine barn spiser til de er mett og ikke mer. Jeg har kastet mye mat for å si det sånn.

Gammel 16-09-11, 09:30   #9
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten har ikke unormalt stor matboks, og ikke overmasse oppi (men jeg føler litt det må være noe i alle rommene, på en måte), men spiser uansett nesten aldri opp. Jeg er absolutt veldig lite opptatt av å begrense matinntaket hans, heller tvert imot, han er tre år, i full aktivitet og vekst. Og 13 kilo tung på sine 93 cm, så det er ikke som om han er veldig tykk heller.

Gammel 16-09-11, 09:30   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pluggen har stor matboks og stor apetitt. Han spiser mer til middag enn jeg gjør. Matboksen pleier å være tom, evt. med en brødskive eller en skorpe igjen. Han spiser litt av det til frokost, og resten i totiden.

Gammel 16-09-11, 09:33   #11
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Mine spiser omtrent samme mengde enten boksen er stor eller liten. Det er klart det frister å legge i litt mer slik at det ikke ser så tomt ut, men jeg har slutta med det da det ikke spises likevel.

Gammel 16-09-11, 09:34   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre matbokser er ikke så store, men de fylles med litt forskjellig. Poden spiser stort sett opp alt, og han er ikke kjent for å fråtse.

Gammel 16-09-11, 09:49   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tenker overhodet ikke på størrelsen på boksen.

Gammel 16-09-11, 09:51   #14
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

De gangene ungene har hatt med matboks i barnehagen har det vært for alle 3 måltider der, så matboksene har blitt store. Men det var sjeldent at alt har vært spist opp, så de regulerer selv.

Gammel 16-09-11, 09:54   #15
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

De spiser det de vil ha, og blir de sulten igjen, så har de mer igjen. Og spiser de opp alt, så blir de jo ikke sulten igjen. Jeg liker stor matboks.

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er vel vanskelig å svare på. Jeg vil tro ungene er forskjellig når det gjelder dette som med alt mulig annet. Mine barn spiser til de er mett og ikke mer. Jeg har kastet mye mat for å si det sånn.

Nettopp derfor synes jeg det er interessant å se hva andre mener om dette - ift sine egne barn - også.

Hos oss, som begge spiser til det er tomt, vil jo det å begrense matpakken til det som er vettugt ila ett måltid være et poeng. Og heller sende med flere småmatpakker (hvilket jeg gjør). Det samme gjelder forsåvidt middagene hjemme hos oss - jeg lager mat så jeg har til flere måltider, men setter aldri frem mere på bordet enn det vi skal spise på ett måltid, med overskudd på grønnsakssida da. Uten at noen av oss sulter på noen som helst slags måte. Ingen _trenger_ mer enn 5 pølser, eller mer enn 2 kyllingbryst, på ett måltid. Heller tvert derimot. Dvs, er det noe han ikke er så glad i, blir det liggende igjen. F.eks brød blir det ofte litt igjen av.

Og så det er sagt - lillegutt er 8 og kjeeempehøy, men ikke rulten på noe vis.

Sist redigert av m^2 : 16-09-11 kl 10:01.
Gammel 16-09-11, 09:58   #16
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Våre får med mat til to måltider på skolen. Som regel 4 brødskiver. Som regel er det minst 1,5 skive igjen. Da spiser de som regel en frukt klokken 10. De hentes i 16 tida.
De spiser ikke om de ikke er sultne, og de spiser ikke om pålegget ikke fristet akkurat da. Lillebror spiser heller ikke om han har lyst til å gjøre noe annet. Problemet er at de da kan komme hjem og være veldig sultne, selv med mat igjen i matboksen. Vi ønsker bokser med plass til nettopp mat for en dag. Har aldri sett på mengden i dem som et problem, men heller det at vi kaster mye mat.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 10:04   #17
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Skjønner ikke helt spørsmålet. Sender med den maten ungene spiser og trenger. Eldste fikk med seg to matbokser siste halvåret i barnehagen fordi en ikke var nok. Nå fyller jeg ikke den ene engang.

Gammel 16-09-11, 10:05   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker litt større matboks til Poden enn det som strengt tatt antagelig er nødvendig, og ender så å si alltid opp med å kaste mellom 1 og 3 brødskiver. Det er jo litt sløsete, men samtidig er det ganske viktig, synes jeg, å være helt sikker på at han får nok. Og det har hendt at han spiser alt, og det hender dessuten at han spiser (noe av) restene når han kommer hjem. Han er ellers en type som slutter når han er mett, samme hvor mye som er igjen, så vi er aldri redde for at han spiser for mye. Hadde han tømt matboksen hver dag, ville jeg derimot vært bekymret for at det var for lite mat til ham. (Han har med seg 2 matbokser hver dag; tømmer den ene i matpausen og spiser så mye han gidder av den andre i pausen mellom skoledagen og leksetimen.)

Gammel 16-09-11, 10:05   #19
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine spiser til dei er mette, uansett kor mykje mat som er i boksen. Enkelte dager er det mat igjen, men som regel får eg beskjed om at dei hadde med passe med mat.

Gammel 16-09-11, 10:05   #20
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Skjønner ikke helt spørsmålet. Sender med den maten ungene spiser og trenger. Eldste fikk med seg to matbokser siste halvåret i barnehagen fordi en ikke var nok. Nå fyller jeg ikke den ene engang.

"Er det lettere å sende med barna for mye mat om de har schvær matboks" og i såfall "er dette et problem?".
Blir vel en kondensert versjon av spørsmålet.

Og for de som har barn som stopper seg selv når magen er full, er jo ikke det et problem. For meg som har et barn som spiser til det er tomt, stort sett, er det et problem. (jeg spiser til det er tomt selv og, så det er et problem med min matboks også)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.