|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
Se resultatene: Hva tror du? | |||
Større matboks - altfor mye mat |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 4,41% |
Hvis all maten i matboksen ble spist var det vel det ungene/vi trengte da ![]() |
16 | 23,53% |
Hvis for mye mat regulerer ungene/vi oss selv og slutter å spise når vi er mett, uansett |
34 | 50,00% |
Jeg synes store matbokser er litt skumle ja, sett ift problemstillingen om for mye mat |
2 | 2,94% |
Jeg har ikke tenkt over problemstillingen. Kjøpte matboksen fordi den var kul ![]() |
9 | 13,24% |
Små, hyppige måltider er bedre enn store måltider uansett |
1 | 1,47% |
Små matbokser - jasj, ingen sulter vel ihjel. De får mat igjen om noen timer uansett |
3 | 4,41% |
Små matbokser - redd ungene/vi ikke skal få i oss nok mat til måltidet |
0 | 0% |
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Store matbokser = store måltid?Matbokstråden her inne, og forsåvidt tidligere tråder om samme tema og min egen erfaring med lillegutts laptop lunchbox har fått meg til å tenke på denne problemstillingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Jepp, i hvert fall for mitt vedkommende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Jeg har sjelden problemer med at ungene spiser for mye mat, bortsett fra brødskiver og pasta, da, der det ser ut til at de kan spise absolutt ubegrenset, tydeligvis.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Jeg kan svare for meg selv jeg - jeg synes det er lett å ha oppi mer i den nokså store matboksen enn jeg ville laget til et tilsvarende måltid hjemme. Det merker jeg jeg synes er litt "skummelt" - både for meg selv som ikke eier mett-knapp og spiser til det er tomt (og derfor er ganske påpasselig med hva jeg spiser), og for lillegutt som vel stiller i samme kategori. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Live and let live
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?De spiser det de vil ha, og blir de sulten igjen, så har de mer igjen. Og spiser de opp alt, så blir de jo ikke sulten igjen. Jeg liker stor matboks.
![]() |
#7 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Vi har ganske store matbokser til gutta - erfaringsmessig så spiser de til de er mette. Noen ganger er det ganske mye mat igjen i matboksen, andre dager er det helt tomt - evt rest av en ekstra skive de har fått i barnehagen. (De får ganske fast mengde mat - to skiver, en yoghurt div frukt evt riskjeks etc) - Jeg legger merke til at det er frukt og grønt jeg fyller opp mer av, så hos oss er det en god deal altså.
![]() |
#8 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Det er vel vanskelig å svare på. Jeg vil tro ungene er forskjellig når det gjelder dette som med alt mulig annet. Mine barn spiser til de er mett og ikke mer. Jeg har kastet mye mat for å si det sånn.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Knerten har ikke unormalt stor matboks, og ikke overmasse oppi (men jeg føler litt det må være noe i alle rommene, på en måte), men spiser uansett nesten aldri opp. Jeg er absolutt veldig lite opptatt av å begrense matinntaket hans, heller tvert imot, han er tre år, i full aktivitet og vekst. Og 13 kilo tung på sine 93 cm, så det er ikke som om han er veldig tykk heller.
![]() |
#10 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Pluggen har stor matboks og stor apetitt. Han spiser mer til middag enn jeg gjør. Matboksen pleier å være tom, evt. med en brødskive eller en skorpe igjen. Han spiser litt av det til frokost, og resten i totiden.
![]() |
#11 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Mine spiser omtrent samme mengde enten boksen er stor eller liten. Det er klart det frister å legge i litt mer slik at det ikke ser så tomt ut, men jeg har slutta med det da det ikke spises likevel.
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Våre matbokser er ikke så store, men de fylles med litt forskjellig. Poden spiser stort sett opp alt, og han er ikke kjent for å fråtse.
![]() |
![]() |
#14 |
Tatt på
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?De gangene ungene har hatt med matboks i barnehagen har det vært for alle 3 måltider der, så matboksene har blitt store. Men det var sjeldent at alt har vært spist opp, så de regulerer selv.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?
Sist redigert av m^2 : 16-09-11 kl 10:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Våre får med mat til to måltider på skolen. Som regel 4 brødskiver. Som regel er det minst 1,5 skive igjen. Da spiser de som regel en frukt klokken 10. De hentes i 16 tida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Skjønner ikke helt spørsmålet. Sender med den maten ungene spiser og trenger. Eldste fikk med seg to matbokser siste halvåret i barnehagen fordi en ikke var nok. Nå fyller jeg ikke den ene engang.
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Vi bruker litt større matboks til Poden enn det som strengt tatt antagelig er nødvendig, og ender så å si alltid opp med å kaste mellom 1 og 3 brødskiver. Det er jo litt sløsete, men samtidig er det ganske viktig, synes jeg, å være helt sikker på at han får nok. Og det har hendt at han spiser alt, og det hender dessuten at han spiser (noe av) restene når han kommer hjem. Han er ellers en type som slutter når han er mett, samme hvor mye som er igjen, så vi er aldri redde for at han spiser for mye. Hadde han tømt matboksen hver dag, ville jeg derimot vært bekymret for at det var for lite mat til ham. (Han har med seg 2 matbokser hver dag; tømmer den ene i matpausen og spiser så mye han gidder av den andre i pausen mellom skoledagen og leksetimen.)
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?Mine spiser til dei er mette, uansett kor mykje mat som er i boksen. Enkelte dager er det mat igjen, men som regel får eg beskjed om at dei hadde med passe med mat.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Store matbokser = store måltid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|