|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Forventninger til politiske ledereJeg kom over en artikkel på tb, og begynte å tenke litt. Og jeg tror at når det stilner mer rundt offer og etterlatte, vil det bli mer av det i mediene.
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereFra gammelt av het det vel at kapteinen skulle være den siste som gikk av borde fra båten, og det tenker jeg at man kan forvente av en dyktig leder, at han eller hun ser til at alle er i sikkerhet før man som øverst ansvarlig lukker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg tenker at det å stikke av i en slik situasjon er en helt menneskelig reaksjon som man ikke kan klandre ham for. Ingen vet hvordan de selv ville reagert i en tilsvarende situasjon, når angsten og frykten for livet slår inn. Samtidig så tror jeg at det er i en slik situasjon man finner ut hvem som er de skikkelige lederne og at han ibdenne situasjonen har vist at han ikke hadde det som skulle til for å bli en leder. En leder går ned med skipet sitt og sitter ikke i den første livbåten.
![]() |
#4 |
Audacious
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg har vært innom noen av de samme tankene, men utløst av det motsatte. Da jeg hørte at det var to fylkeslagsledere blant de som ble skutt, så tenkte jeg automatisk at de har sikkert prøvd å samle andre, få dem i sikkerhet osv.
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg synes også at det er en vanskelig ting å diskutere, og jeg synes dom sagt at virkelig ingen kan klandres for hvordan de takler en slik ekstrem situasjon. De går overhode ikke an å si at han gjorde noe galt da han (og flere med ham) tok båten og dro.
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg har ikke noe behov for å kritisere noen av deltagerne på øya. Enhver der gjorde hva de mente var best for at de selv skulle overleve. Det er menneskelig og normalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereMin første reaksjon da jeg leste artikkelen var:
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg kunne sikkert ha tenkt at han gjorde et dårlig valg, men velger å ikke tenke det. Alt med både bomben og Utøya er så langt fra vår virkelighet at hvem vet hvordan man hadde reagert selv. Jeg synes ikke at hverken politiet eller noen andre som hjalp til skal behøve å bli analysert for å se om man kan finne noen man kan gi skyld for noe. Det eneste i mitt hode som butter er at vi har for dårlig "helikopteropplegg". |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereEt helt annet poeng er jo at de faktisk trodde det var statskupp. Da er det ikke så dumt at deler av ledelsen rømmer, slik at ikke alle blir utradert.
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledere
Nå var det jo ikke akkurat Stoltenberg og regjeringen som var på utøya da, men en skogg med ungdom og unge voksne...
![]() |
#11 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereVanskelig tema ja. Det er umulig å vite på forhånd hvordan man oppfører seg i en akutt krisesituasjon.
![]() |
#12 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereEr det bare jeg som ikke helt skjønner hva Eskil Pedersen heller skulle ha gjort? Sprang ikke alle som hadde mulighet til det og gjemte seg?
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
Eskil Pedersen var ikke alene på båten som dro.
![]() |
#14 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereDet var det jeg tenkte også, MM! Som du sa i ditt første innlegg så er det umulig å vite hvordan man ville reagert i en sånn situasjon, og det er så menneskelig det kan bli å bli redd, flykte, komme seg unna, bli trygg. Men jeg tenker på denne båten og nytten man kunne hatt av den. Hvordan skal og bør en leder forholde seg i en krisesituasjon, hvilket ansvar har han overfor de andre osv. Hva forventer vi.
![]() |
#15 |
Multitaskingmaniac
|
Nå er det mulig jeg misforstår deg, men mener du at valgene EP gjorde på Utøya gjør han til et dårligere statsministeremne? For jeg vet ikke om en 28 år gammel Jens Stoltenberg (eller noen andre for deg saks skyld) hadde løpt etter den bevæpnede gjerningsmannen for å redde de andre.
![]() |
#16 |
Ringskrømt
|
Det er en del av hvert fall mitt poeng. Gjør det ham til en dårligere/svakere leder at han satte seg på første livbåt? Burde han tenkt mer som en leder og mindre som et offer i en sånn situasjon?
![]() |
#17 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Men er det ikke litt hardt å dømme ham på grunnlag av dette? Vi aner jo ikke noe om hvordan det var akkurat i disse sekundene da han tok disse avgjørelsene eller hvilke muligheter han har hatt til å lede eventuelle bergingsoperasjoner?
![]() |
#18 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereNei, jeg forventer ikke at politiske ledere skal gå ut i "krigen" uten frykt for eget liv. Politiske ledere er de første som bringes i sikkerhet ved en krisesituasjon. I den store sammenhengen gjør de mer nytte for seg ved å styre, samle og mobilisere fra et trygt sted, enn ute på slagmarken.
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
![]() |
#20 |
Multitaskingmaniac
|
Jeg mener at situasjonen var så absurd og kritisk at han ikke kunne gjort det annerledes. Det er stor forskjell på å være leder i en ungdomsorganisasjon og statsleder. Jens Stoltenberg ble flyttet til et sikkert rom av vakter og rådgivere med en gang bomben smalt og hadde et helt annen apparat rundt seg. Jeg tenker at det har mye å si for hvordan du takler en katastrofe.
![]() |
|
|