Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vepsestikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-11, 21:18   #1
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vepsestikk

Minstemor ble stukket av veps på halsen i dag. Dersom de hovner opp av det, vil det være tydelig med en gang, eller kan det komme utover kvelden/natta?

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:29   #2
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vepsestikk

Jeg tror en alvorlig reaksjon vil komme ganske umiddelbart. I hverfall gjør det det med svigerfar. Han blir raskt dårlig om han blir stukket. Da gjelder det bare å få satt sprøyta og ringe 113.

Hun vil nok muligens være litt mer hoven når hun våkner i morgen, også går det litt ned igjen etter en stund. Det er i hvertfall sånn med pompen her når han blir stukket av mygg. Har du zyrtec i hus, kan de kanskje være greit å gi henne en slik for å begrense ubehaget.

Gammel 14-08-11, 21:33   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg ringte legevakta da vesla her ble stukket i fingeren, siden hennes far er såkalt allergisk.
De sa reaksjonen kom innenfor fem minutter om det var en allergireaksjon.
Men fikk samtidig til svar at mannen ikke er allergisk om han bare hovner opp.

Hun hovnet opp i løpet av den første halvtimen kanskje, og så gikk det raskt ned igjen, og var helt borte til kvelden kom.

Gammel 14-08-11, 21:36   #4
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for svar.

Hun er ikke hoven i det hele tatt, så da regner jeg med det går bra. Men litt bekymret er man visst alltid.

Gammel 14-08-11, 21:39   #5
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ja man blir visst det ja.
Vi hev oss i bilen vi mens vi ringte legevakt. Og det var stikk i en finger.
Ble redd for pustestopp og sånn jeg siden mannen min har vært så plaget om han har blitt stukket.

Gammel 14-08-11, 21:45   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da poden ble sukket på øret på fredag ringte jeg legevakten for å høre om jeg kunne gi ham allergimedisin siden han hovnet sånn opp. De sa at man alltid skulle passe godt på stikk fra skuldrene og opp og en halv Cetrizin derfor var lurt.

Men dersom hun ikke er hoven ennå, skjer det vel neppe?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 21:50   #7
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Karamell: Takk for svar Ja, jeg bekymrer meg vel fordi det er på halsen. Tror ikke jeg hadde tenkt så mye over det om det var et annet sted på kroppen. Men håper det ikke hovner nå, siden det er 5-6timer siden hun ble stukket.

Gammel 14-08-11, 21:55   #8
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Takk for svar, Hattifnatten. Det er første gang hun har blitt stukket av veps. Allergimedisin har vi ikke, da vi ikke trenger det mot allergien hun har fra før. Jeg får følge med det før jeg legger meg.

Gammel 14-08-11, 22:15   #9
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Siden det er såpass lenge siden hun ble stukket og ingen reaksjon, så er det nok ingenting å bekymre seg for.
Vet godt at det ikke er så lett altså.

Gammel 14-08-11, 22:17   #10
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Takk, Bloppy.

Hjelper alltid at andre klarer å se fornuftig og rasjonelt på ting.

Gammel 14-08-11, 23:24   #11
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er sjeldent noen får reaksjon første gang de blir stukket av veps. De farlige reaksjonene kommer gjerne hos folk som har blitt stukket tidligere.

Viktig poeng. At man ikke reagerte allergisk på førstegangsstikk betyr IKKE at man ikke kan reagere akutt neste gang.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 23:41   #12
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Reaksjonen kommer etter få minutter ja. :superallergisk mot vepsestikk:

Sist jeg ble stukket for noen år siden, var det på innsiden av håndleddet, og jeg hovnet veldig opp ila et par minutter. Satt da på kafè i byen, eksmannen fikk dyttet meg opp ei trapp og inn på et legekontor, etter at han hadde flashet skinka mi for nabobordene for å sette sprøyte. Jeg har aldri vært så flau og sint på en gang

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 23:43   #13
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Takk for svar, Maxine og Miss Norway.

Føler meg neste dum og overhysterisk når du skriver om din erfaring, Maxine.

Gammel 14-08-11, 23:53   #14
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde blitt veldig på vakt om ungene var stukket i halsen. Jeg trodde det var ille selv om man ikke er allergisk, pga stikkstedet.

Sist redigert av Elise : 14-08-11 kl 23:59.
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 23:58   #15
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Elise:

Da har jeg sjekka tulla igjen, og hun finnes ikke hoven.
Takk for alle svar, damer.

Gammel 15-08-11, 16:53   #16
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg hadde blitt veldig på vakt om ungene var stukket i halsen. Jeg trodde det var ille selv om man ikke er allergisk, pga stikkstedet.

I halsen er ille uansett ja, i svelget. Dette fordi hevelse raskt kan føre til at luftveiene blokkeres. Utenpå halsen er oftest ikke verre enn andre steder.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 22:52   #17
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

I halsen er ille uansett ja, i svelget. Dette fordi hevelse raskt kan føre til at luftveiene blokkeres. Utenpå halsen er oftest ikke verre enn andre steder.

Ja, nettopp. Dette lå jeg og tenkte på akkurat idet jeg skulle sove i går kveld. "Fader, det er jo selvfølgelig inni halsen som er kritisk... Kanskje jeg skal gå ned og slå på pc-en igjen og rette meg selv... nei, sove nå."

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:14.