Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan blir noen ekspert?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-11, 14:06   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan blir noen ekspert?

Altså, ikke jeg, men andre. Denne VG-artikkelen fikk meg til å lure. Journalisten har altså klart å finne en jurist, eller "jus-ekspert", som synes Hagen har sagt noe klokt. Jeg har googlet mannen og tittet i Bibsys, men har ikke funnet ut hva som gjør han til "jus-ekspert" (verken som i juice-jus eller juss-jus).

Synes VG det er nok med en førsteamanuensistittel for å kunne være ekspert, eller ligger det mye ikke-googlebar informasjon om mannen som gjør at han har fått ekspertstempel på akkurat denne type juice/juss?

Gammel 15-08-11, 14:16   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan blir noen ekspert?

Jeg tenker at man kanskje er ekspert hvis man gidder å svare når VG ringer?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 14:20   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje han er en appelsinjusekspert?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 14:21   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aner ikke. Ifølge VG er man nok ekspert dersom man har hørt om noe en gang.

Han der såkalte superlæreren, Håvard Tjora, eller hva han heter, blir jo stadig utnevnt av media til eskpert. Han er ikke mer ekspert enn hva jeg er, og selv om han sikekrt er flink, så gjør han ikke så mye annerledes enn de fleste norske lærere. Det er bare VG som forleder alle til å tro det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 15:44   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Aner ikke. Ifølge VG er man nok ekspert dersom man har hørt om noe en gang.

Han der såkalte superlæreren, Håvard Tjora, eller hva han heter, blir jo stadig utnevnt av media til eskpert. Han er ikke mer ekspert enn hva jeg er, og selv om han sikekrt er flink, så gjør han ikke så mye annerledes enn de fleste norske lærere. Det er bare VG som forleder alle til å tro det.

Og så er han god til å snakke til forsamlinger, da blir man jo litt pop og.
(som i voksne, lærere osv)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 15:51   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånt irriterer meg. Nå sitter det Hagen-tilhengere og nikker fornøyd og tenker: "Ha! Tenkte jeg deg ikke. Ekspertene er enig med Hagen. Da er det sant, vettu. "

Gammel 15-08-11, 16:02   #7
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker en liten gutt fra min barndom som pleide å si noe og deretter avslutte med "og det er sant, for det her er jeg ekspert på!"

Jeg tror det er han som svarer på absolutt alt VG spør om.

Gammel 15-08-11, 16:05   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg husker en liten gutt fra min barndom som pleide å si noe og deretter avslutte med "og det er sant, for det her er jeg ekspert på!"

Jeg har ei hjemme som avslutter det meste med "På ekte." Det forsterker alle utsagn. "Jeg må på do. På ekte." Kanskje hun kan stå fram i VG og si: "Jeg synes Carl I. Hagen er en tulling. På ekte." Da tenker jeg VG-ekspertene holder munn en stund ja!

Sist redigert av noen : 15-08-11 kl 19:00.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 16:34   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik det ser ut for meg, så holder det i massevis å ha tittelen "førsteamanuensis" for å kunne uttale seg som ekspert. Eller enda bedre, professor. At man er professor i religionshistorie eller medisin, ser ikke ut til å være et problem for å kunne uttale seg om klimaspørsmål eller politikk i VG eller Dagbladet. Er man ansatt på universitetet, kan man selvsagt svare på alt. (Noe annet skulle da også tatt seg ut. :ansatt på universitet og formell bedreviter: )

Heldigvis har de aller fleste forskere så høy faglig integritet at de avstår fra å uttale seg om ting de ikke har peiling på. Dessverre er det en tilstrekkelig stor nok andel som ikke har det (eller som mangler faglig selvinnsikt nok til å se når de burde holde munn) til at det ikke er noen mangel på idiotuttalelser fra "eksperter" i media.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 16:40   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurte også litt på hvor de hadde gravd fram den "eksperten" fra, og konkluderte i mitt stille sinn at det nok bare var en som så sitt snitt til sine 5 minutes of fame. Men herreguuud så irriterende at det gir liksom-kredd til Hagen.

Gammel 15-08-11, 16:45   #11
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Man er ekspert hvis man har lest en bok. Og man kan godt ha skrevet den selv. Da er det nemlig mye lettere å være ekspert på den.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 16:46   #12
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg hjemme som avslutter det meste med "På ekte." Det forsterker alle utsagn. "Jeg må på do. På ekte." Kanskje hun kan stå fram i VG og si: "Jeg synes Carl I. Hagen er en tulling. På ekte." Da tenker jeg VG-ekspertene holder munn en stund ja!

De blir jo pent nødt til det, da. På ekte.

Gammel 15-08-11, 17:14   #13
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 17:16   #14
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden det i dette tilfellet er snakk om en universitetsansatt, så tenker jeg at man er ekspert på noe dersom det er ens primære forskningsfelt. Om man er historiker og har skrevet en avhandling om Svartedauden og dermed sittet i tre-fire år og konsentrert seg om dette og så fortsatt å forske på svartedauden i en ti års tid, så synes jeg det er greit at vedkommende blir omtalt på ekspert på Svartedauden. Men sånn som VG fungerer kan vedkommende like gjerne bli omtalt som ekspert på hvilketsomhelst tema som skjedde før forrige uke. Jeg vil anslå at rundt 90% av norske akademikere er for redde for at kollegaen deres som har lest fire bøker mer enn dem om emnet skal bli sur dersom de uttaler seg til media. Det er de resterende 10% VG har på speeddial.

Gammel 15-08-11, 17:18   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg vil anslå at rundt 90% av norske akademikere er for redde for at kollegaen deres som har lest fire bøker mer enn dem om emnet skal bli sur dersom de uttaler seg til media. Det er de resterende 10% VG har på speeddial.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 17:23   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo greit at en historiker som er ekspert på svartedauden uttaler seg i media om 2. verdenskrig, for vedkommende har helt klart grunnkompetanse på feltet, og er sånn sett ekspert i forhold til en som ikke er historiker, og for allmennheten vil jo da denne historikerens kunnskap ha interesse. Men da vil jo vedkommende uttale seg som "historiker", ikke "ekspert på 2. verdenskrig". (Og håpe at VG ikke gir vedkommende sistnevnte tittel selv).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 17:39   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne fortjener en +1, kjenner jeg. :liker å rakke ned på vg:

Gammel 15-08-11, 17:44   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Siden det i dette tilfellet er snakk om en universitetsansatt, så tenker jeg at man er ekspert på noe dersom det er ens primære forskningsfelt. Om man er historiker og har skrevet en avhandling om Svartedauden og dermed sittet i tre-fire år og konsentrert seg om dette og så fortsatt å forske på svartedauden i en ti års tid, så synes jeg det er greit at vedkommende blir omtalt på ekspert på Svartedauden. Men sånn som VG fungerer kan vedkommende like gjerne bli omtalt som ekspert på hvilketsomhelst tema som skjedde før forrige uke. Jeg vil anslå at rundt 90% av norske akademikere er for redde for at kollegaen deres som har lest fire bøker mer enn dem om emnet skal bli sur dersom de uttaler seg til media. Det er de resterende 10% VG har på speeddial.

Jeg leste speeddeal.

Det hadde funka det og.

Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 18:06   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Godt noen sa det jeg tenkte. Er det fordi han jobber på HiO han er ekspert? Og at professorer på feltet er uenige nevnes i en bisetning lenger ned i artikkelen?

For øvrig er det jo helt ok å drøfte tematikken, men dette er virkelig ikke tid og sted for slikt.

Gammel 15-08-11, 21:04   #20
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vært buse-ekspert på radio. På ekte.

Sånn hvis dere lurte, altså.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.