|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() Hvordan blir noen ekspert?Altså, ikke jeg, men andre. Denne VG-artikkelen fikk meg til å lure. Journalisten har altså klart å finne en jurist, eller "jus-ekspert", som synes Hagen har sagt noe klokt. Jeg har googlet mannen og tittet i Bibsys, men har ikke funnet ut hva som gjør han til "jus-ekspert" (verken som i juice-jus eller juss-jus).
![]() |
![]() |
#2 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?Jeg tenker at man kanskje er ekspert hvis man gidder å svare når VG ringer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?Aner ikke. Ifølge VG er man nok ekspert dersom man har hørt om noe en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?
Og så er han god til å snakke til forsamlinger, da blir man jo litt pop og. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
This is normal!
|
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?Sånt irriterer meg. Nå sitter det Hagen-tilhengere og nikker fornøyd og tenker: "Ha! Tenkte jeg deg ikke. Ekspertene er enig med Hagen. Da er det sant, vettu.
![]() |
![]() |
#7 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?Jeg husker en liten gutt fra min barndom som pleide å si noe og deretter avslutte med "og det er sant, for det her er jeg ekspert på!"
![]() |
#8 |
This is normal!
|
Jeg har ei hjemme som avslutter det meste med "På ekte." Det forsterker alle utsagn. "Jeg må på do. På ekte." Kanskje hun kan stå fram i VG og si: "Jeg synes Carl I. Hagen er en tulling. På ekte." Da tenker jeg VG-ekspertene holder munn en stund ja!
Sist redigert av noen : 15-08-11 kl 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?Slik det ser ut for meg, så holder det i massevis å ha tittelen "førsteamanuensis" for å kunne uttale seg som ekspert. Eller enda bedre, professor. At man er professor i religionshistorie eller medisin, ser ikke ut til å være et problem for å kunne uttale seg om klimaspørsmål eller politikk i VG eller Dagbladet. Er man ansatt på universitetet, kan man selvsagt svare på alt. (Noe annet skulle da også tatt seg ut. :ansatt på universitet og formell bedreviter: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?Man er ekspert hvis man har lest en bok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Jeg bor i en stubbe!
|
De blir jo pent nødt til det, da. På ekte.
![]() |
#13 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
#14 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?Siden det i dette tilfellet er snakk om en universitetsansatt, så tenker jeg at man er ekspert på noe dersom det er ens primære forskningsfelt. Om man er historiker og har skrevet en avhandling om Svartedauden og dermed sittet i tre-fire år og konsentrert seg om dette og så fortsatt å forske på svartedauden i en ti års tid, så synes jeg det er greit at vedkommende blir omtalt på ekspert på Svartedauden. Men sånn som VG fungerer kan vedkommende like gjerne bli omtalt som ekspert på hvilketsomhelst tema som skjedde før forrige uke.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?Det er jo greit at en historiker som er ekspert på svartedauden uttaler seg i media om 2. verdenskrig, for vedkommende har helt klart grunnkompetanse på feltet, og er sånn sett ekspert i forhold til en som ikke er historiker, og for allmennheten vil jo da denne historikerens kunnskap ha interesse. Men da vil jo vedkommende uttale seg som "historiker", ikke "ekspert på 2. verdenskrig". (Og håpe at VG ikke gir vedkommende sistnevnte tittel selv).
![]() |
#18 |
Passiv
|
Jeg leste speeddeal. |
![]() |
![]() |
#19 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hvordan blir noen ekspert?Godt noen sa det jeg tenkte. Er det fordi han jobber på HiO han er ekspert? Og at professorer på feltet er uenige nevnes i en bisetning lenger ned i artikkelen?
![]() |
|
|