Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Barnefilmer og språkbruk

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-07, 21:12   #1
Clubby
Free Toy Inside!

Clubby sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barnefilmer og språkbruk

Hva pokker er det som skjer med barnefilmene nå om dagen? Guttene har fått for seg at superhelter er kule og vi har nå etter mye om og men latt de få sett De Utrolige på DVD. Veldig mye slossing og actionscener, men hvorfor i pokker må de bruke ordet DREPE???
Og så lærenemme våre gutter er suger de til seg alle ord og uttrykk som brukes i disse filmene.
Knuse deg.... Nå skal vi sloss... Klare til angrep!! Nå skal du dø! Hvor kjipt er det egentlig at en 5 åring går rundt å sier dette når de leker superhelter?
I et lite desperat forsøk for å få ting litt bedre dro vi innom Video Nova og kjøpte Over Hekken fra Dreamworks. Denne var en sånn Tillatt for alle film og jeg regnet da med at slike ord og uttrykk var tatt vekk... men nei.... til og med der ble jeg skuffet.

Hva er det med de som skriver manuset til disse filmene? Finnes det ikke andre ord å bruke enn dette? Eller er det bare fordi jeg begynner å bli for gammel? Fant en gammel He-Man tegneserie fra da jeg var ung. Dette var kun på engelsk da, men der brukte de konsekvent ordet DESTROY istedet for KILL når man snakket om å kverke hverandre.
Ordet DREPE er mye sterkere ord enn ØDELEGGE og er ikke dette et bedre ord å bruke? DREPE hører man jo om til stadighet på nyhetene og i voksenfilmer, men hvorfor i alle dager må de absolutt dra dette inn i barnefilmer?

Det er jo forskjell på folk det vet jeg, men når 5 åringen kommer hjem fra barnehagen og kan alle navnene fra Ringenes Herre Triologien blir jeg litt svett. Eller Jernmannen som knuser alle, Hulken som blir grønn og knuser og Batman her og Batman der...
Kjennskapen til disse superheltene har de selvsagt fått til en av sine venner fra barnehagen og det er da en gutt som tydligvis sett alle disse heavy-superhelt tegnefilm greiene og muligens Ringenes Herre også.

Ingen 3-4-5-6-7 åring burde ha kjennskap til Ringenes Herre filmene. Vet ihvertfall at jeg må ta en prat med barnehagen!

Noen andre som føler det samme?

Gammel 03-03-07, 21:24   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Jeg er helt enig med deg.

Gammel 03-03-07, 21:25   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt enig med deg.

Jeg syns at en del filmer som har kommet nå, eks. "Arthur og minimoyene" er litt voldsomme for et barn på 7 år. Nå er nok ikke språkbruken ille der, men det er sverd og slossing. Jeg syns ikke det har noe å gjøre i en film for 7-åringer. En 7-årsfilm kan vel en 5-åring se med en voksen?

Vi strekker stadig grenser for hva barn tåler. Det er klart at mange barn i dag er vant til langt mer inntrykk enn vi var da vi var barn, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke barn kan få se på uskyldige enkle filmer med lek og moro som: Emil i Lønneberget og lignende filmer.

Jeg har jobbet som speiderleder. En dag kom en 9-åring og sa: Motherfucking osv.... Jeg spurte hvor han hadde det fra. Da svarte han at han hadde hørt det på "Terkel i knipe"-filmen. Jeg lurte på om han skjønte hva det betydde. Nei, det gjorde han ikke. Jeg sa at det var veldig stygt og at sånt burde han ikke si.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:29   #4
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er heller ikke uenig, men skylden kan ikke plasseres på filmene alene. Det finnes utrolig mange sløve foreldre der ute... Når jeg innimellom hører hva barn ned i tre-fireårs alderen har fått lov til å se på blir jeg helt oppgitt. Det lages så utrolig mye søppel som er beregnet på barn, og det er vi som foreldre som må ta ansvar å filtrere vekk det som ikke er bra.

Hadde alle gjort det ville markedet nok endret seg. Tilbud og etterspørsel.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:33   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, jeg synes grensen for hva barn får se og hva som blir sendt flyttes hele tiden. Alt skal være så røft og actionfylt for tiden! Lurer på hvordan det er om 10 år, jeg blir skremt av denne utviklingen.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:34   #6
Clubby
Free Toy Inside!

Clubby sin avatar

Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg er heller ikke uenig, men skylden kan ikke plasseres på filmene alene.

Skylder ikke på filmen... heller på de som tilrettelegger manuset både på norsk og engelsk...

Gammel 03-03-07, 21:38   #7
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg er heller ikke uenig, men skylden kan ikke plasseres på filmene alene. Det finnes utrolig mange sløve foreldre der ute... Når jeg innimellom hører hva barn ned i tre-fireårs alderen har fått lov til å se på blir jeg helt oppgitt. Det lages så utrolig mye søppel som er beregnet på barn, og det er vi som foreldre som må ta ansvar å filtrere vekk det som ikke er bra.

Hadde alle gjort det ville markedet nok endret seg. Tilbud og etterspørsel.

Og det er en grunn til at en god del barnefilmer har sju års aldersgrense.
Vi har vært ganske konsekvente på dette, og dersom snuppa har fått se en barnefilm med 7-årsgrense, har vi sett den først og hun har kun fått lov til se den på dvd. (Hun er fem år nå.)

Hadde en episode i barnepassen på Ikea som gjorde meg varm:
Snuppa var vel akkurat fylt fire, og hadde lenge gått og maset om å få se nettopp De Utrolige. Vi nektet henne det, pga. av aldersgrensen bl.a.

Vi hadde gått runden på Ikea, og skulle gå og hente jenta, da vi ser de viser filmen på lerret inne på barnepassen. Alle barna sitter som paralyserte.

Vi sa klart i fra hva vi mente, og snuppa var ikke blant de yngste barna heller.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:44   #8
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Synnes masse av oversettningene fra engelsk til norsk suger.

At på engelsk som du sier så sier de ikke "kill" mange ganger men andre ting, og på norsk så oversetter de mange av ordene til å "drepe"

Gammel 03-03-07, 21:50   #9
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Clubby, her.

Skylder ikke på filmen... heller på de som tilrettelegger manuset både på norsk og engelsk...

Jo, men det er vi foreldre som må ta ansvar for hva vi aksepterer i forhold til hva barna skal få se på. Jeg er klar over at store kulturforskjeller har sitt å si og jeg tror nok at norske barn nok gjennomsnittlig har et helt annet og sunnere film- og tv-forbruk enn f.eks. amerikanske barn. Likvel - det er vi som må ta ansvaret.

Ta f.eks. tegnefilmkanalene som er beregnet på barn... Det sendes så utrolig mye søppel. Samtidig er disse kanalene avhengig av reklameinntekter, og dermed av seere. Ingen seere = ingen penger. Om vi som foreldre gir blaffen og ukritisk lar ungene se i vei som de lyster støtter vi opp om det som sendes og hjelper ikke akkurat til med å gi barna "god underholdning".

Det er sant at det er undøvendig mye vold og voldsomme ord og vendinger som tas i bruk, men vi som foreldre må altså ta ansvar for å skjerme barna fra dette.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 22:08   #10
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Clubby, her.

Det er jo forskjell på folk det vet jeg, men når 5 åringen kommer hjem fra barnehagen og kan alle navnene fra Ringenes Herre Triologien blir jeg litt svett. Eller Jernmannen som knuser alle, Hulken som blir grønn og knuser og Batman her og Batman der...
Kjennskapen til disse superheltene har de selvsagt fått til en av sine venner fra barnehagen og det er da en gutt som tydligvis sett alle disse heavy-superhelt tegnefilm greiene og muligens Ringenes Herre også.

Ingen 3-4-5-6-7 åring burde ha kjennskap til Ringenes Herre filmene. Vet ihvertfall at jeg må ta en prat med barnehagen!

Guttungen min er 5 år, og det har lenge vært snakk om Batman, Supermann, Spiderman osv. Han begynte vel allerede som 3-åring med disse superheltene. Han plukket det nok opp fra de eldre barna. Han har aldri sett noen av disse filmene, og spør heller ikke om å få se dem. Det virker på meg som at det som fascinerer ham (og kameratene) er at disse karakterene er superhelter og har kostymer på.

Han "vet" hvem Gollum er fordi han har sett bilde utenpå dvd coveret. Han spurte hva slags film det var og jeg svarte Ringenes Herre. Da lurte han på hvem Ringenes Herre var. Jeg prøvde å forklare på en enkel og barnevennlig måte, noe som fikk historien til å høres veldig teit ut.

Han vet også hvem Legolas er. Men det er min feil, her jeg sitter med Legolas wallpaper og screensaver på laptopen min.

Han har aldri mast om å få se filmene. Han vet at det er for større barn/voksne.

Det siste nye er visst Star Wars. Han har ikke noe peiling på hva disse filmene går ut på heller, det eneste han har fått med seg er lyssablene. Og det er visst det som virker spennende.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 10:11   #11
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er nokså strenge på hva guttene får se. Vi følger både sensur og magefølelse. Vi lar ikke guttene få se på tegnefilmer med vold, og holder oss til barnetv og playhouse Disney, og filmer for deres aldersgruppe, med noen få unntak som Nemo etc. Men når man kjøper en film som er tillatt for alle forventer man at den er det.

Guttene har også vært opptatt av Spiderman og Superman uten å ha sett filmene. De har lært i barnehagen og fått klær. Vi har valgt å tillate disse superheltene da de er "snille". Vi har forstått at vi må leve med noen av disse, men liker ikke at guttene kommer hjem og forteller at gutten i barnehagen har med gameboy med voldsspill på "ha med dagen". Vi snakket med barnehagen og de var enige om at gameboy ikke var noe som skulle være med den dagen. De har tydelig ikke fulgt det opp når guttene forteller om spill hvor man skal skyte og drepe. De forteller om de fantastiske fire, om djemsbånn og om Ringenes Herrefigurene. Den gutten har tydelig slepphendte foreldre, dem om det, men vi vil ikke at våre gutter skal involveres i derres slappe oppdragelse.

Jeg svelget en flokk kameler og lot de se Utrolige, da superhelt/steinmann/jernmann/drepe/angripe praten ble for heftig. Det fungerte en stund å kanalisere det, men med stadig ny påfyll fra gutten i barnehagen og språkbruken i filmene vi siden har sett, blir leken til guttene i mine øyne for voksen. Dessverre er det ikke mulig å reversere og det som før var morsomt å se på er nå for smågutter i følge guttene. Men å forsøke å la dem få være små en stund til skal vi klare!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 10:20   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*kjerringa mot strømmen*

Jeg antar dere ikke leser Asbjørnsen og Moe for ungene heller.

Gammel 04-03-07, 10:40   #13
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

De forteller om de fantastiske fire, om djemsbånn og om Ringenes Herrefigurene. Den gutten har tydelig slepphendte foreldre, dem om det, men vi vil ikke at våre gutter skal involveres i derres slappe oppdragelse.

Føler meg litt truffet her, siden AndreMann har sett Ringenes Herre siden han var rundt 5,5 år gammel eller kanskje før det. Føler meg ikke som en slepphendt mor fordet.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 10:42   #14
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

*kjerringa mot strømmen*

Jeg antar dere ikke leser Asbjørnsen og Moe for ungene heller.

Kanskje de gjør som min tante, og sier "Jeg skal klemme deg" der det står "Jeg skal ete deg".

Gammel 04-03-07, 10:45   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for å bli lest for med innlevende stemme at noen skal sprette opp magen på en annen kan jo umulig være sunt.

Gammel 04-03-07, 10:48   #16
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Ja, for å bli lest for med innlevende stemme at noen skal sprette opp magen på en annen kan jo umulig være sunt.

Der leste tanta mi at "jeg skal operere magen din". Men så er søskenbarna mine usedvanlig pysete og sarte den dag i dag og da. Husker hun ene (like gammel som bror min!) spurte meg hvordan jeg turte å reise til Algerie, om det ikke var masse farlige dyr der.

Gammel 04-03-07, 10:50   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

For ikke å snakke om hva det vil gjøre med en jente når hun får vite at det går an å gifte henne bort bare en eller annen kommer og spør faren hennes om det og løser et par oppgaver. Herregud, det er jo så anti-feministisk som det går an å bli. Burde vært en parole i 8. maitoget.

Gammel 04-03-07, 10:51   #18
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

8. mai?

Gammel 04-03-07, 10:51   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Mars. Jeg er litt forut for min tid.

Gammel 04-03-07, 10:57   #20
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Alt går an hvis det har det beskyttende "norsk kulturarv" over seg. Superhelter derimot er mye faaaligere.

Og ja- jeg ser en stor forskjell mellom å la barna se Superman/Spiderman/Hulken og James Bånd eller Ringenes Herre.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.