|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Free Toy Inside!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Barnefilmer og språkbrukHva pokker er det som skjer med barnefilmene nå om dagen? Guttene har fått for seg at superhelter er kule og vi har nå etter mye om og men latt de få sett De Utrolige på DVD. Veldig mye slossing og actionscener, men hvorfor i pokker må de bruke ordet DREPE???
![]() |
#3 |
Pauset
|
![]() Sv: Barnefilmer og språkbrukJeg er helt enig med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
trøtt
|
![]() Sv: Barnefilmer og språkbrukJeg er heller ikke uenig, men skylden kan ikke plasseres på filmene alene. Det finnes utrolig mange sløve foreldre der ute... Når jeg innimellom hører hva barn ned i tre-fireårs alderen har fått lov til å se på blir jeg helt oppgitt. Det lages så utrolig mye søppel som er beregnet på barn, og det er vi som foreldre som må ta ansvar å filtrere vekk det som ikke er bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnefilmer og språkbrukEnig, jeg synes grensen for hva barn får se og hva som blir sendt flyttes hele tiden. Alt skal være så røft og actionfylt for tiden! Lurer på hvordan det er om 10 år, jeg blir skremt av denne utviklingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Free Toy Inside!
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnefilmer og språkbruk
Skylder ikke på filmen... heller på de som tilrettelegger manuset både på norsk og engelsk...
![]() |
#7 |
Fabelaktig
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Barnefilmer og språkbrukSynnes masse av oversettningene fra engelsk til norsk suger.
![]() |
#9 |
trøtt
|
Jo, men det er vi foreldre som må ta ansvar for hva vi aksepterer i forhold til hva barna skal få se på. Jeg er klar over at store kulturforskjeller har sitt å si og jeg tror nok at norske barn nok gjennomsnittlig har et helt annet og sunnere film- og tv-forbruk enn f.eks. amerikanske barn. Likvel - det er vi som må ta ansvaret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Whatever, never mind
|
Guttungen min er 5 år, og det har lenge vært snakk om Batman, Supermann, Spiderman osv. Han begynte vel allerede som 3-åring med disse superheltene. Han plukket det nok opp fra de eldre barna. Han har aldri sett noen av disse filmene, og spør heller ikke om å få se dem. Det virker på meg som at det som fascinerer ham (og kameratene) er at disse karakterene er superhelter og har kostymer på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
♡
|
![]() Sv: Barnefilmer og språkbrukVi er nokså strenge på hva guttene får se. Vi følger både sensur og magefølelse. Vi lar ikke guttene få se på tegnefilmer med vold, og holder oss til barnetv og playhouse Disney, og filmer for deres aldersgruppe, med noen få unntak som Nemo etc. Men når man kjøper en film som er tillatt for alle forventer man at den er det.
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Barnefilmer og språkbruk*kjerringa mot strømmen*
![]() |
#13 |
Skrekkøgle
|
Føler meg litt truffet her, siden AndreMann har sett Ringenes Herre siden han var rundt 5,5 år gammel eller kanskje før det. Føler meg ikke som en slepphendt mor fordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Barnefilmer og språkbrukJa, for å bli lest for med innlevende stemme at noen skal sprette opp magen på en annen kan jo umulig være sunt.
![]() |
#16 |
Skrekkøgle
|
Der leste tanta mi at "jeg skal operere magen din". Men så er søskenbarna mine usedvanlig pysete og sarte den dag i dag og da. Husker hun ene (like gammel som bror min!) spurte meg hvordan jeg turte å reise til Algerie, om det ikke var masse farlige dyr der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Barnefilmer og språkbrukFor ikke å snakke om hva det vil gjøre med en jente når hun får vite at det går an å gifte henne bort bare en eller annen kommer og spør faren hennes om det og løser et par oppgaver. Herregud, det er jo så anti-feministisk som det går an å bli. Burde vært en parole i 8. maitoget.
![]() |
#20 |
ræv med ører
Alt går an hvis det har det beskyttende "norsk kulturarv" over seg. Superhelter derimot er mye faaaligere.
![]() |
|
|