|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
tradisjonell figur
|
![]() Dømme "tikkende bomber" på mistanke?http://www.dagbladet.no/2011/06/07/n...tikk/16811402/
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?Dette er veldig veldig vanskelig. Prinsippielt så mener jeg at man ikke man dømme noen uten at de faktisk har gjort en forbrytelse. Det blir jo et rettsprinsipp som ikke hører hjemme noe sted. Mange vil nok falle inn under denne kategprien, men som aldri allikevel vil gjøre noe såpass drøyt som drap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?Jeg mener at man generelt bør åpne opp for en større bruk av tvang innen psykiatri/omsorg, ikke nødvendigvis bare for mennesker med psykisk utviklingshemming. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?http://www.aftenbladet.no/lokalt/sta...n-2821277.html
![]() |
#5 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?Man kan kanskje komme et stykke på vei med å tette hullet mellom ikke straffetilregnelig/soningsdyktig og klar for tvangsinnlegging. At f.eks de som bedriver gjentatt småkriminalitet men ikke kan dømmes, kan ilegges behandling/forvaring av varighet tilsvarende straffen de skulle hatt om de kunne fengsles. Ellerno?
![]() |
#6 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?Noe av problemet her ligger jo i at oppfølgingen er frivillig. De som da er i grenselandet mellom de fullt funksjonsdyktige og de som har verge etc. har jo rett til å bestemme hva de vil ta i mot eller ikke også - det er ikke alltid sånn at det har manglet på tilbud, men like mye at man ikke ønsker hjelp. Det er her jeg syns man kunne hatt større muligheter til å bruke tvang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?Personlig er jeg for mer tvang enn det er innenfor psykiatrien i dag. Jeg synes at tidligere var det for mye tvang, og nå er det for lite. Det er lett av pendelen svinger for mye frem og tilbake.
![]() |
#8 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?Jeg tenker at det er i overgangene mellom de ulike tjenestene svikten foregår.
![]() |
![]() |
#9 |
Sperret
|
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?Nå må jeg spørre litt dumt, håper det er greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?Jeg skjønner heller ikke koblingen helt, Olive Oyl.
![]() |
![]() |
#11 |
Sperret
|
![]() Sv: Dømme "tikkende bomber" på mistanke?
Ja, men den antatte "hovedmannen" var ikke utviklingshemmet, men skal derimot ha en alvorlig personlighetsforstyrrelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|