Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

SPSS-spørsmål (rekoding)

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 00:01   #1
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SPSS-spørsmål (rekoding)

Bare så jeg spiller med åpne kort: dette gjelder eksamen. Men jeg kan ikke huske å ha lest noe om nettopp dette, og det har ikke vært nevnt i forelesningene (så vidt jeg kan komme på). Utfordringen har har dukket opp på grunn av valgte problemstilling (fått utlevert datasett og lager problemstilling/opppgave ut fra det).

Det gjelder følgende variabler og verdier:
Bor med ektefelle: 1 = ja, 2 = nei
Bor med barn: 1 = ja
Bor med søsken: 1 = ja
Bor med annen slekt: 1= ja
Bor med andre: 1 = ja
Bor alene: 1 = ja

Og om disse variablene analyseres, så blir "missing" veldig høyt, med unntak av den øverste, for informantene har jo kun krysset av dersom de har svart bekreftende.

Problemet mitt ligger i at jeg gjerne skulle hatt én variabel med de som bor alene og én for de som bor sammen med andre. Men kan slå dem sammen til ny variabel når de er registrert på denne måten? Og finnes det en måte å gjøre det på uten at "missing" blir skyhøyt? Er det for eksempel mulig å omkode "missing" til "nei"? :domm:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:51.