Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Er det etylvanillin i all sjokolade?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-09, 11:05   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Er det etylvanillin i all sjokolade?

Jeg mener å ha hørt at etylvanillin finnes i det meste av sjokolade, men når jeg ser på innholdsfortegnelsen på kokosjokoladen i skuffen kan jeg ikke se det. Det skal vel stå spesifisert? Kan det gjemme seg i andre ingredienser?

Er det noen som holder seg/barna unna etylvanillin og har en oversikt over sjokolade/is/godteri som ikke inneholder dette stoffet? Eventuelt andre matvarer man bør være oppmerksom på at det kan finnes i?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 11:05   #2
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det etylvanillin i all sjokolade?

Er det noe barn ikke skal få i seg altså?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 11:06   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er skummelt, fordi? :informasjonshungrig:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 11:10   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaniljesukker inneholder som regel etylvanilin.

Gammel 29-01-09, 11:10   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Bare fordi jeg spør så antar dere det er farlig? Kaller dere meg hysterisk?

Ikke nødvendigvis skummelt, jeg er bare interessert i å finne ut hva vi egentlig spiser. Dette er hentet herfra;

Sitat:

Etylvanillin: Helt syntetisk og framstilt av petrokjemiske produkter. Tre og en halv gang så sterk som vanillin. Markedets billigste og mest brukte vaniljesmak. Finnes i iskrem, kaker, desserter, parfyme og rengjøringsmidler. Inngår også i kunstig framstilt smak av jordbær, kokos, kirsebær m.m.

Vanillin: Et stoff som forekommer naturlig i ekte vanilje, men da som en av flere smaks- og luktgivende bestanddeler. Utvinnes av lignin, som blant annet finnes i granved. Er 400 ganger så sterkt som ekte vanilje. Brukes i iskrem, kaker, konditorprodukter og drikker av noe høyere kvalitet.

De to stoffene regnes som aromastoffer, og hører ikke blant E-stoffene. Det finnes over 4000 forskjellige kunstige aromastoffer, men svært få av dem må spesifiseres i innholdsfortegnelsen.

To unntak: Røykaroma — og vanillin/etylvanillin. Det er dokumentert risiko for allergi ved inntak av kunstig vaniljearoma, derfor skal produktet ifølge norsk lov merkes med hvilken av de to vaniljesmakene som er brukt.

Likevel merker Tine for eksempel sin vaniljesaus bare med samlebetegnelsen «aroma».

Både vanillin og etylvanillin er kanskje potensielt uheldig da? Det er sikkert noen som vet mer om forskjellene, for hvem det eventuelt er uheldig for og eventuelt hvorfor det ikke er uheldig. Jeg har i allefall hørt at hyperaktive barn kan reagere sterkt på dette stoffet.

Gammel 29-01-09, 11:12   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den kan stå under "aroma".

Gammel 29-01-09, 11:13   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Så dersom det står "aroma" så kan den inneholde EV? Så praktisk.

Gammel 29-01-09, 11:14   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er fint at man kan bruke grantrær til enda noe fornuftig. Det hadde vel ikke vært nok vanilje-orkidèer til å dekke behovet per i dag. Litt mer skeptisk til petroleums-variant, må jeg inrømme. Men jeg skal ikke uttale meg om noe jeg ikke har peiling på.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 11:15   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jeg sjekket kokesjokoladen i kjøleskapet vårt - der står det "aroma (etylvanilin)".

Gammel 29-01-09, 11:15   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jo jeg tenkte i de samme baner da jeg første gang leste artikkelen, Kanina. På en måte er det jo et "naturlig fremstilt kunstig stoff".

Gammel 29-01-09, 11:48   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Det er bare aroma i Piano vaniljekrem. Fnis.

Stemmer påstanden i sitatet ditt? Jeg finner ikke helt utav aromaforskriften:

http://lovdata.no/for/sf/ho/xo-19931221-1379.html

Gammel 29-01-09, 13:30   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg aner ikke om den stemmer. På alle sjokoladene vi har i hus står det kun "aroma". Også fant jeg denne og denne artikkelen om temaet. Jeg kjenner at jeg ikke blir noe klokere. Finnes det eller finnes det ikke sjokolade uten etylvanillin? Og finnes det is helt uten?

Gammel 29-01-09, 13:34   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Diplom-is "god, gammeldags vaniljeis" inneholder visst bare vanillin, vaniljeekstrakt + vaniljekorn. Det ser ut som den er uten etylvanillin (som er billigversjonen).

Det ser ut som det er et prisspørsmål. Etylvanillin er billigst - så vanillin og så vaniljestang. Har du sjekket innholdsfortegnelsen på dyrere sjokolade? Jeg vil tippe at du kanskje kan finne noe der. Jeg tviler på at f.eks. valhronasjokolade inneholder etylvanillin.

Gammel 29-01-09, 13:46   #14
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg forstod det som om vanilin ikke var "farlig" på sitatet ditt jeg, Mei. Tenker jeg feil da?

Sitat:

vanillin/etylvanillin. Det er dokumentert risiko for allergi ved inntak av kunstig vaniljearoma, derfor skal produktet ifølge norsk lov merkes med hvilken av de to vaniljesmakene som er brukt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 15:01   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg forstod det som om vanilin ikke var "farlig" på sitatet ditt jeg, Mei. Tenker jeg feil da?

Jeg la ut sitatet for å si noe om hva vi snakket om, ikke om det er uheldig, farlig eller eventuelt for hvem.

Kjøper som regel dyrere is (og sjokolade) fordi den smaker best. På den islandske sjokoladen (som kansje mer var dyr av importårsaker?) står det imidlertid også bare "aroma".

Gammel 07-10-09, 00:12   #16
SuperGNU
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2009
SuperGNU har et hav av muligheter foran seg
Standard

Svaret er NESTEN.

Jeg jobber daglig med sjokoladefremstilling, og kan bekrefte både bruken og helsefarene som er forbundet med stoffet. Faktisk er etylvanillin suverent mest brukt som vaniljearoma i næringsmidler generelt, ikke bare i sjokolade.
Nå skal det sies at jeg tror du må fore ungene med brutalt mye sjokolade før dette er en reell risiko! Det er gjerne 1300-1500 ganger sterkere enn ekte vanilje, så produktene inneholder svært små mengder.

For de som vil unngå dette kan jeg opplyse om at lys, ren sjokolade fra Nidar ikke inneholder dette stoffet. Et godt valg vil være den nye sjokoladeplaten«Bergene Melk», fra samme leverandør, som er helt uten kunstige stoffer.

Nå vet dere hva dere skal kose dere med på lørdag

Sist redigert av torsk : 07-10-09 kl 09:12. Årsak: Fjernet reklamelink
SuperGNU er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 00:16   #17
Doremifa
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Doremifa er litt kul
Standard

Finnes det noen uten melk også?
Har nettopp vært i Sverige og hamstret vaniljesukker laget på ren vanilje. Nam!

Doremifa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 00:21   #18
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Eventuelt andre matvarer man bør være oppmerksom på at det kan finnes i?

Etylvanillin finnes i Hurtigrisgrøten til Ming

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 00:31   #19
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av SuperGNU, her.

Nå vet dere hva dere skal kose dere med på lørdag

Gulrot og blomkål?

Gammel 07-10-09, 22:58   #20
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Etylvanillin finnes i Hurtigrisgrøten til Ming

Det finnes jo i Lys kokesjokolade også Det hadde jeg ikke trodd :naiv:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.