Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-10, 15:58   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Jeg har oppfattet at de fleste møtes til middag rundt 5-tiden i Norge og kanskje til og med senere. Hvorfor starte så sent og bare sitte på vent resten av dagen? Spesielt for barna ser jeg ikke at det er optimalt. Det eneste som er bra med det (syns jeg foreløpig) er om man drar til to forskjellige steder på julaften.

Der jeg kommer fra så møtes vi ved 13-tiden og så begynner vi å spise lang middag etter det. Litt før 15 er vi klare med desserten og da er det Kalle Anka som er tradisjon i Sverige for de aller aller fleste familiene. Deretter kommer nissen. Far i huset der vi var, var først nisse hos en annen familie så litt før 17 kom det en nisse til oss som var fra den familien (byttehandel). Så hadde vi god tid til å dele ut julegaver og barna kunne leke med dem. Rundt 20 spiste vi julegrøt med litt tilbehør.

For meg som har gjort begge deler med barn så oppfatter jeg at den norske varianten er mindre optimal for barna. De sitter på vent hele dagen og så får de gaver og så skal de legge seg ganske raskt etterpå.

Synspunkter? Jeg har fra nå av bestemt at jeg skal jobbe for at vår familie skal begynne tidligere også om vi feirer i Norge.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 16:01   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Jeg også synes det blir lang ventetid hvis det bare er tegnefilmer og atter tegnefilmer før middag kl 17, mens mannen min synes det er helt supert og sånn det skal være. Jeg er vant til å få pakke om en gave tidlig før mat og har innført det for våre unger også, mens mannen min synes det er en uting.
Men hjemme hos mine foreldre har det vært julegrøt ca kl 12-13, gjerne med venner og andre, så kirken kl 14 eller 15 og deretter hjem til julemiddag og dessert før gaveåpning, kaffe og snacks i 19-tiden og utover. Da blir ikke dagen så lang mht ventetid.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 16:04   #3
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Her vil vi ikke ha besøk før klokka er fire på julaften. Det er perfekt for oss. Morgenen brukes til tv kos. Her sitter vi benket i pysjen med dyner og godis og koser oss julemorgenen. Ikke noe stress, bare kos. Sluker alt vi kan av juleunderholdning på tv og slapper av. Utover dagen rusler vi en etter en i dusjen og får pyntet oss, så er vi akkurat klare til gjestene kommer.

Gammel 25-12-10, 16:20   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde middag klokken 14 i år, perfekt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 16:21   #5
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Du har helt rett, og jeg er i grunnen enig med deg i at det ikke er optimalt for barna.
Siden jeg er vant til det, så syns jeg jo likevel det er greit. *tradisjonstro*

Jeg visste ikke at det vanligvis er annerledes i Sverige. Det var litt interessant å høre.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 16:41   #6
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi pleier å spise kl 17, men da vi hadde små barn spiste vi kl 16.
Jeg synes 17 er et fint tidspunkt. Da kan man ha en rolig dag. Ofte er jo noen på jobb også til kl 13. Vi pleier også å sette lys på mange graver på to forskjellige kirkegårder, og det tar også tid.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 16:42   #7
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Her føles det ikke sånn, men det er sikkert fordi vi har andre tradisjoner.
Vi starter morgenen med strømpe, en liten pakkeåpning(par pakker til hver av barna)
og julemorgen, deretter en god julefrokost og så dusjer ungene etter det.
Når vi er ferdig påkledd(gjerne litt finere enn vanlig) reiser vi til de av
besteforeldrene vi ikke er hos på kvelden og spiser julegrøt med mandel,
deretter går ferden videre til oldemor med gave til henne og servering av
julekaker og brus, så reiser vi kanskje en snartur innom en tante eller
onkel med en gave.Når vi kommer hjem har vi kanskje plass til litt julelunsj
eller et par pepperkaker og gløgg og mens vi dusjer og ordner
oss ser ungene på tv, etter det er det finstasen på dem og så bærer det av sted til juleselskapet.
Høres kanskje litt s tressende ut, men det er det absolut ikke, dagen hadde ikke vært det samme uten
Så en julemiddag tidligere enn 17 hadde ikke vi hatt tid til

I år jobbet mannen til 11 så da ble det frokost på oss tre og så var ungene ute og akte til han kom hjem,
så her går tiden og det er ikke mange som kjeder seg.
Ser på hele dagen som juleferiring!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 16:42   #8
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo også tradisjon med både grøt kl tolv og kirkebesøk før middag så denne ser jeg ikke.

Gammel 25-12-10, 16:43   #9
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det var vel snakk om julaften, ikke 1. juledag?

Jeg vet ikke hvorfor det har blitt sånn, men hos oss spiser vi alltid klokken fem til lyden av Sølvguttene. Det ble selvsagt lang dag frem til middag både for oss da vi var små og for de andre små i familien nå i seinere tid, men vi/ de så på tv og fikk åpne en gave på formiddagen, så jeg kan ikke huske at det var ulidelig. Vi har også alltid hatt grøt i ett-tiden, med mandel, så da gikk det jo litt tid med det også. Å være våken lenger enn vanlig går vel stort sett greit en sjelden gang? Jeg liker litt det der med å bygge opp forventningene hele dagen, i grunnen.

Gammel 25-12-10, 16:45   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når ringes jo ikke julen inn før klokka 17.00 da, så julen starter jo egentlig ikke før det. For mange er jo julaften en arbeidsdag. I hvert fall er det mange som jobber fra morgenen av og frem til 12-13-tiden. Det er ikke lett å starte noe særlig tidligere enn i fire-fem-tiden på ettermiddagen da.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 16:58   #11
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synes det er perfekt å starte sent. Jobb til kl. 13, julebesøk hos mamma + tenning av lys på diverse graver tar mye av dagen. Ja, det blir lang ventetid for barna, men jeg synes faktisk at de bare har godt av å glede seg og føle på spenningen.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 17:00   #12
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Julen ringes inn julaften klokken fem, og da er det naturlig å spise middag da.

I min barndom hadde vi ikke tid før heller. Vi sto opp, så litt tv og spiste lang, deilig frokost, og så ferdig tre nøtter til askepott, så reiste vi til mormor og morfar. Derette hjem, sette på potetene og opp til farmor og farfar. (de bodde i nabohuset, så mamma og pappa dro hjem og ordnet poteter og middag, mens vi gikk opp til dem, så kom mamma og pappa etter.) Så var det hjem, skifte på oss, dekke bordet, og maten på bordet til klokka fem, mens vi hørte kirkeklokkene ringe jula inn på nrk 1, fra hele landet.

Nå er det bare farmor igjen av besteforeldrene våre, så da har vi bedre tid formiddagen, for gravstedene tar vi dagen før, men med små unger i neste generasjon er det nok å fylle dagen med likevel.

Men vi venter ikke lenge etter middag med å fortsette da (svigers har tradisjon for først å glo tv hele formiddagen, de har ingen å besøke, og deretter lese tegneserier og glo tv til sent på kveld før det er tid for juletregang, den kortet vi inn på i år for Knerten.... vi begynner ikke å gå rundt treet klokka ni-ti når vi har en toåring, så vi fikk organisert juletregang klokka sju. Sent nok... nissen kom når vi ikke kunne flere sanger, og så var han likevel ikke i seng før klokka var ti eller noe sånn... kjempefornøyd gutt da, det skal sies...)

Men å begynne julefeiringa klokka tre, all den tid mange jobber til i alle fall 12, og jula ikke ringes inn før klokka 17, virker litt feil i mitt hode i alle fall. så jeg forstår hvorfor folk flest spiser middag klokka 17. (Her ble den vel nesten 17.30 før alt var klart i år, så det ble ikke lenge å vente etter mat før juletregang klokka 19)

Gammel 25-12-10, 17:34   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Det er jo også tradisjon med både grøt kl tolv og kirkebesøk før middag så denne ser jeg ikke.

Slik har vi det også. Jeg synes julaften dag er veldig kort, jeg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 17:43   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det passer meg helt perfekt at julaften begynner på kvelden. Vi spiser middag presis klokken fem.

Forventningen, barn som sniker rundt under juletreet for å lese til/fra lapper, se Disney klokken 15:00, alt det hører med for meg.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 18:50   #15
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenkte den tanken i går, selv om jeg synes vi spiste middag tidlig, i 16-17 tida. Jenta på 2 år var stuptrøtt kl 1830, så noen av gavene hennes ble åpnet i dag. Ikke fikk hun lekt med så mye heller, men det har vi jo resten av jula til. Hun fikk imidlertid en gave fra nissen tidlig på dagen som hun lekte mye med så jeg tror nok nissen kommer på formiddagsbesøk her i mange år framover.

Gammel 25-12-10, 18:57   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig godt spørsmål. Vi var forøvrig sammen med venner fra latinamerika i går, og der begynner julaften enda senere - festen begynte kl 20, og nissen kom etter midnatt! Og vi snakker små barn! Men sånn er trasisjonen deres. (Det var forøvrig en utrolig koselig kveld, vi var hjemme klokka 02, og vi snorksov til 11 i dag, hele gjengen. )

Gammel 25-12-10, 19:05   #17
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det passer meg helt perfekt at julaften begynner på kvelden. Vi spiser middag presis klokken fem.

Forventningen, barn som sniker rundt under juletreet for å lese til/fra lapper, se Disney klokken 15:00, alt det hører med for meg.

Samme her. Og jeg synest ikke direkte synd i børnene som må gå og glede seg et par timer ekstra før de kan velte seg i gaver. Hadde jeg hatt kveldstrøtte unger, hadde jeg vurdert å tatt det litt tidligere et par-tre år.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 19:14   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Som flere andre svarer, så begynner ikke selve julehøytiden før kl. 17, så det er vel derfor.

Vi begynte å spise kl. 16 både i går og i fjor,
det passer oss veldig bra.

Gammel 25-12-10, 19:17   #19
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grøt kl 1200 ja

Og senere: fordi man er i kirka og på kirkegården f.eks.
Og det er uansett ikke jul før sølvguttene synger jula inn 1700

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 19:18   #20
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi begynner ogsaa kl. 1700, men hos oss begynner det med at nissen kommer. Saa aapnes pakkes, vi spiser saann i 1900-tiden og aapner flere pakker etter dette hvis vi ikke er ferdige. Perfekt, synes jeg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.