|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Jeg har oppfattet at de fleste møtes til middag rundt 5-tiden i Norge og kanskje til og med senere. Hvorfor starte så sent og bare sitte på vent resten av dagen? Spesielt for barna ser jeg ikke at det er optimalt. Det eneste som er bra med det (syns jeg foreløpig) er om man drar til to forskjellige steder på julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Jeg også synes det blir lang ventetid hvis det bare er tegnefilmer og atter tegnefilmer før middag kl 17, mens mannen min synes det er helt supert og sånn det skal være. Jeg er vant til å få pakke om en gave tidlig før mat og har innført det for våre unger også, mens mannen min synes det er en uting.
![]() |
#3 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Her vil vi ikke ha besøk før klokka er fire på julaften. Det er perfekt for oss. Morgenen brukes til tv kos. Her sitter vi benket i pysjen med dyner og godis og koser oss julemorgenen. Ikke noe stress, bare kos. Sluker alt vi kan av juleunderholdning på tv og slapper av. Utover dagen rusler vi en etter en i dusjen og får pyntet oss, så er vi akkurat klare til gjestene kommer.
![]() |
#5 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Du har helt rett, og jeg er i grunnen enig med deg i at det ikke er optimalt for barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Vi pleier å spise kl 17, men da vi hadde små barn spiste vi kl 16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Her føles det ikke sånn, men det er sikkert fordi vi har andre tradisjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Det er jo også tradisjon med både grøt kl tolv og kirkebesøk før middag så denne ser jeg ikke.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Det var vel snakk om julaften, ikke 1. juledag?
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Når ringes jo ikke julen inn før klokka 17.00 da, så julen starter jo egentlig ikke før det. For mange er jo julaften en arbeidsdag. I hvert fall er det mange som jobber fra morgenen av og frem til 12-13-tiden. Det er ikke lett å starte noe særlig tidligere enn i fire-fem-tiden på ettermiddagen da.
![]() |
#11 |
Tante Sofie
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Synes det er perfekt å starte sent. Jobb til kl. 13, julebesøk hos mamma + tenning av lys på diverse graver tar mye av dagen. Ja, det blir lang ventetid for barna, men jeg synes faktisk at de bare har godt av å glede seg og føle på spenningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Julen ringes inn julaften klokken fem, og da er det naturlig å spise middag da.
![]() |
#13 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?
Slik har vi det også. Jeg synes julaften dag er veldig kort, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ræv med ører
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Det passer meg helt perfekt at julaften begynner på kvelden. Vi spiser middag presis klokken fem.
![]() |
#15 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Jeg tenkte den tanken i går, selv om jeg synes vi spiste middag tidlig, i 16-17 tida. Jenta på 2 år var stuptrøtt kl 1830, så noen av gavene hennes ble åpnet i dag. Ikke fikk hun lekt med så mye heller, men det har vi jo resten av jula til. Hun fikk imidlertid en gave fra nissen tidlig på dagen som hun lekte mye med så jeg tror nok nissen kommer på formiddagsbesøk her i mange år framover.
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Egentlig godt spørsmål.
![]() |
#17 |
Eklektisk
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?
Samme her. Og jeg synest ikke direkte synd i børnene som må gå og glede seg et par timer ekstra før de kan velte seg i gaver. Hadde jeg hatt kveldstrøtte unger, hadde jeg vurdert å tatt det litt tidligere et par-tre år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Som flere andre svarer, så begynner ikke selve julehøytiden før kl. 17, så det er vel derfor.
![]() |
#20 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Vi begynner ogsaa kl. 1700, men hos oss begynner det med at nissen kommer. Saa aapnes pakkes, vi spiser saann i 1900-tiden og aapner flere pakker etter dette hvis vi ikke er ferdige. Perfekt, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|