|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Jeg har en sekskilos kalkun som skal være julemiddag for en bråte mennesker i dag, men den er fortsatt svært så frossen etter mer enn halvannet døgn i kjøleskap. Hva gjør jeg nå da? Hjelp! Noen? |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Legg den i kaldt vann og pass på at det er vann inni skroget også. |
![]() |
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Har du fått ut innmaten?
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Takk, Albertine. Jeg skal prøve det. Må bare få desinfisert oppvaskkummen først. Det er ikke plass til beistet noe annet sted. |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Nei, jeg har ikke fått ut innmaten. Må den ut først? Jeg har ikke prøvd meg på hel kalkun før, og angrer litt nå på at jeg ikke heller gikk for to-tre kalkunbryst i stedet. Hyl! |
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Det går mye fortere å tine den hvis innmaten er ute. Prøv å helle litt lunka vann over innmatposen da sånn at du får den løs.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Legg den i en plastpose og fyll med vann. Så slipper du å desinfisere. Innmaten er frossen den også og den bør du få ut fort, ellers tiner den enda langsommere. |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Nå ligger den i kaldt vann. Innmatposen var det umulig å få ut. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!La vannet få virke litt, og så lirker du det du kan. |
![]() |
![]() |
#10 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Det er kjempeviktig å få ut innmaten, ja. Den ligger som et fryseelement inni fuglen og motvirker tiningen på utsiden. Så snart den er ute kan du også legge poser med kaldt vann inni fuglen.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Innmatposen er ute. Hele fuglen er nedsenket i kaldt vann. Oppi en plastpose (takk for tipset, Albertine). Nå har jeg et visst håp om at dette skal ordne seg. |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Du kan bruke den til sausen, brune den lett i en panne og bruke stekesjyen. Jeg personlig bruker den ikke. |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Og halsen skal jeg vel kutte av når den tiner, eller? |
![]() |
![]() |
#14 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!
Du er helt sikker på at den er død?
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Økologisk kalkun. De har bare kuttet av hodet, ser det ut til. Jeg fikk litt angst der. Tror jeg skal overlate slaktingen til Mannen. |
![]() |
![]() |
#16 |
Introvert optimist
|
Jeg bruner innmaten i pannen og legger den over i en kjele etterpå. Der putter jeg i en grovhakket løk og en oppskåret gulrot eller to og så lar jeg det småputre i noen timer under lokk. Sil av og bruk kraften til sausen. Innmaten kaster du etter kokingen.
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Hvordan gikk det med kalkunen? |
![]() |
![]() |
#18 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Jeg hadde også kjøpt en slik kalkun, og ble litt lang i maska da jeg oppdaget at den hadde halsen på fortsatt. Men siden jeg var alene hjemme var det bare å legge til side skrekken og kappe av halsen. Trøsten er at kalkunen var veldig god da.
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Fuglen ble tint, og gikk i ovnen klokka to. Jeg feilberegnet steketida en smule, og når jeg tok den ut av ovnen, falt den nesten fra hverandre, men den var i det minste mør og fin, og ganske saftig også. Alt i alt gikk det ikke så verst. Tusen takk for hjelpen. |
![]() |
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hjelp! Fugleskroget er fortsatt dypfrossent!Til neste gang: det finnes en alldeles fantastisk kalkun-tråd her på FP som jeg anbefaler alle å lese FØR de setter i gang med kalkunsteking. Vi koker kraft av innmaten dagen før kalkunen skal serveres. Det blir veldig godt i sausen.
![]() |
![]() |
|
|