|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() "Runde opp til Røde kors?"Lindex har en avtale med Røde kors som er slik at man som kunde kan runde opp til nærmeste hele tikroning (tror jeg det er) når man handler hos dem. De ekstra kronene gir man da til Røde kors. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Livsnyter
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Nå handler jeg så og si aldri på Lindex, men hadde jeg fått forespørsel så hadde jeg svart JA og rundet opp (både 10 - 20 - 30 kroner). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Nei, jeg gjør ikke det. Men jeg gir en del til veldedighet jeg har valgt selv å støtte. |
![]() |
![]() |
#4 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Tja, jeg synes det høres ut som en god idé og ville nok gjort det, selv om vi også støtter noen beslektede organisasjoner (Folkehjelpa og Leger Uten Grenser) fast. Hvis du handler mange ganger på Lindex i løpet av en kortere periode kan jeg godt se at det blir litt annoying om Røde Kors i utgangspunktet ikke er på "lista" di over ting å støtte. Hvis det var snakk om en handling i kvartalet så skulle jeg hatt eksepsjonelt dårlig råd om jeg ikke skulle følt meg litt gjerrig om jeg insisterte på å ikke runde opp noen kroner.
![]() |
![]() |
#5 |
frakoblet
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Hadde jeg fått forespørselen, hadde jeg helt klart svart ja. Ekspeditrusa er uproff dersom du svarte nei og hun gjorde annet enn å godta det uten forbehold. Selv om jeg syns du var kjip. Hvor ofte er det du handler på Lindex, liksom?
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Er man kjip om man ikke støtter alle som vil hvis det ikke er mange penger? |
![]() |
![]() |
#7 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Jeg gir med glede til gode formål, men vil bestemme selv både beløp, organisasjon og måten pengene skal gis på. Det vil i praksis si at vi gir et fast månedlig beløp direkte på konto til en utvalgt organisasjon. Derfor lar jeg glatt være å gi i alle mulige innsamlinger av den typen der, og jeg synes det er uproblematisk at andre har sine grunner for ikke å gi, også uten å måtte forklare dem til uproffe ekspeditriser. Nei, du var IKKE kjip. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Drømmer
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Man er altså gjerrig og kjip fordi man velger å si nei? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Hvordan fungerer dette da, er det sånn at de spør alle kundene om de vil runde opp eller må man be om det selv? Jeg synes man skal få velge selv hvem man vil støtte. Jeg støtter ikke alle gode formål, jeg har plukket meg ut noen. Jeg vet ikke om jeg hadde svart ja eller nei der, men hun i kassen burde holde seg for god til å vise noen reaksjon på hva du valgte.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Jeg synes det virker som om mange butikker ønsker å promotere seg som supersnille fordi de har sånne ordninger som egentlig først og fremst er reklame hvor de da får knytte sitt navn opp mot de store og anerkjente organisasjonene. Derfor liker jeg bedre å gi uten sånne opplegg. |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Jeg oppfatter det som ganske kynisk fra organisasjonenes side. Jeg skjønner behovet for å få inn penger, men jeg skyr ordninger hvor de kobler seg på noe annet. Jeg likte ikke de tierne man kunne velge å gi eller ikke da vi betalte til samskipnaden heller. Det blir mer og mer av sånne ordninger hvor det går en tier her og der til et mer eller mindre godt formål, og hvor man føler seg litt småkjip om man ikke gir. Selv om man har tatt et valg og gir fast til organsiasjoner man liker bedre.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Jeg handler endel til barna på Lindex, men har aldri fått det spm. Visste ikke om ordningen engang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
I mål
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"
Jeg er enig med Katta, og kommer til å svare nei på spørsmålet selv, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Helt til den spiller "vinnerlyden" og du på ett av dine 50 lodd har vunnet en tier... den ble aldri innløst, hele poenget er jo å slippe å huske den lappen...
![]() |
#16 |
Livsnyter
|
Eller som jeg opplevde sist gang jeg trykket på Røde Kors knappen og var veldig stressa der jeg hastet inn i butikken. Halvveis inne i butikken kommer en mann og nærmest kaster en lapp i vognen min med kommentaren, "her er pantelappen din". Jeg så vel kanskje litt uforståelig på han for han fortsatte videre "ja, du bryr deg vel kanskje ikke om slikt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Superbasinella
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Jeg sier nei, jeg synes det skaper en ubehagelig situasjon. Både for kunder og de som står i kassa. Mange føler nok at de må runde oppover selv om de ikke ønsker det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?""Nei, om jeg runder opp har jeg ikke dekning på kontoen." |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Permakulturell
|
![]() Sv: "Runde opp til Røde kors?"Jeg vil selv velge hvem jeg gir til. Pantelappvalget er veldig bra, men pushing? Nei takk. Jeg hiver tiggerbrevene fra den organisasjonen jeg faktisk gir en del til også, jeg vil velge når jeg gir også. :sær:
![]() |
|
|