Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varme til vinteren - olje, gass eller hur?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-10, 12:04   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Varme til vinteren - olje, gass eller hur?

Vi bur i leigd leilighet medan vi ventar på byggestart for nytt hus. Vi flytta inn her forrige sommar. Leiligheten (ca. 95 kvadrat) har ei luft-luft varmepumpe og varmekablar på bad. Pumpa sluttar å verke ved minus 15.

I fjor vinter var det svinkaldt. Vi hadde ein lang periode med under 20 minus. Med andre ord ingen oppvarming tilgjengelig i det heile tatt (bortsett fra badegolvet). Vi gjekk med yttertøy, lue og vottar inne, fleire par raggsokkar. Alle fire sov i samme seng for å holde varmen om natta. Butikkane var tomme for varmovnar. Etter nokre veker fekk vi låne ein liten oljeovn av nokre venner, og det hjalp veldig!

For å sleppe gjentagelse av dette (det er nå minus 5 ute), må vi vere betre skodd før vinteren tar grep. Men det er lenge sidan eg har hatt omnar - forrige leilighet var i blokk med sentralfyr. Er oljeovnar heilt ut? Er det ikkje så at dei er rett og slett brannfarlige? Kva kjøper folk nu for tiden? Vifteovnar? Eg har også lurt på gassovn - syns det er koselig med flamme, men min mann er skeptisk til brannsikkerheten og gassfaren. Kva erfaringar har folk?

Vi skal bu her eit år til, for så å flytte i nytt lavenergihus med vannbåren varme og vedovn. Eg trur det blir mindre behov for ein laus ovn, men kanskje eg tar feil? Tenker altså litt på det at den kanskje er i bruk berre eit år.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.