Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Bolig - hva er viktig for deg?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-10, 22:57   #1
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Bolig - hva er viktig for deg?

Naboer, hage, størrelse, beliggenhet, familienærhet osv. Hva er det som gjorde at du kjøpte nettopp din bolig?

Vi bor i borettslag. Har fantastisk utsikt, veldig mange gode naboer (venner), nydelig uteplass med lekeplass, bademuligheter med provisorisk strand til ferskvann, 4 km fra sentrum, nærhet til flott svigerfamilie, stortrives. MEN kun 66 kvm til 5 personer.

Har nå funnet ett hus som er kun 5 min gåavstand herfra. 173 kvm med uteleiedel, flott hage og bra plass, noe oppussing. MEN, naboen er en bensinstasjon (ser den ikke) vei rett ved (hus noen meter opp fra vei, men noe støy er det), ingen naboer. Vi er så fryktelig usikre.

Blir man lykkeligere av kun større plass, er ikke det sosiale like viktig? Har lest noen innlegg her om at folk overhodet ikke er opptatt av naboer. For oss har det betydd mye. Vi ser jo at vi ikke kan bo her for alltid. Lekene spiser opp stuen og storesøster ønsker eget rom.

Hva betyr noe for dere?

Sist redigert av Aiza : 19-10-10 kl 23:13.
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:00   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bolig - hva er viktig for deg?

Beliggenhet, først og fremst! Der nest kom selvsagt huset med antall soverom, stand og tomt. Utsikten var sisteprioritet, da det var viktigere for oss å få et stort hus med fin (sentral) beliggenhet fremfor å se så himla mye sjø - vi hadde ikke råd til begge deler. Men vi ser sjøen fra 2. etg, og ligger bare noen hundre meter fra, så vi skal absolutt ikke klage! I tillegg bor vi skjermet midt i smørøyet, i et gammelt hus fullt av sjarm og med en av de største, gamle hagene som er igjen her i byen.

Er ikke fryktelig opptatt av nærmeste nabo som sådan, det er såpass lite vi har å gjøre med naboer at det ikke blir avgjørende. Dårlig erfaring fra tidligere og vi hadde en førstepri om å få et hus med fire vegger vi ikke delte med noen andre!! Dog, det har vært viktig med god skolevei og et nabolag der det også er barn mm. Men at det ikke er barn i huset ved siden av betyr ikke så mye.

Vi ligger rett ved et Amfi-senter; det er som å gå ut av hoveddøren og stå midt i shoppingmekka. Men vi ligger på baksiden av et kompleks med serviceboligheter og seniorleiligheter, og slipper mye støy og innsyn. Bor som sagt i et gammelt hus og dertil gammelt nabolag. Er mye utskifning i området rundt nå da, ettersom de gamle går bort en etter en. Flyttet inn samtidig med noen i nærmeste nabohus, de har dog en datter som er like gammel som og går i samme barnehage som guttungen. Veldig greit!

Gammel 19-10-10, 23:01   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor trangt nå og jeg kjenner at jeg noen ganger ønsker meg større plass så mye at jeg glemmer at omgivelsene egentlig er det viktigste. Vi vil bo i byen vår, ha gangavstand til sentrum, ha (stort sett) fine naboer og gjerne utsikt. Vi har de fleste av disse boksene krysset av, så det blir nok påbygging istedet.

Gammel 19-10-10, 23:03   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Aiza, her.

Naboer, hage, størrelse, beliggenhet, familienærhet osv. Hva er det som gjorde at du kjøpte nettopp din bolig?

Vi flyttet først og fremst pga plassen. Som dere hadde vi 65 kvadrat. Da vi skulle finne et hus, var romløsningen veldig viktig. Det burde helst være 3 soverom på ett plan og gjestemuligheter i tillegg. En liten hageflekk (med vekt på liten) ønsket vi også, og overkommelig reisetid til jobben. For meg var det også et pluss med kort avstand til noe sentrumsliknende, med gangavstand til det meste - ikke minst barnehage. Kort vei til familie trakk også opp. Jeg er ikke så veldig naboaktig av meg (heller litt sky), og kunne nok godt ha bodd litt "isolert" så lenge de andre kriteriene var oppfylt. Utsikt stiller nederst på lista for meg, oppvokst som jeg er i et høl (som jeg nå har flyttet nærmere ). Mannen, som kunne se Mjøsa, er litt sår for det.

Lykke til med avgjørelsen! 5 min å gå til gode, gamle naboer var jo ikke mye, da. Det burde være mulig å holde tett kontakt.

Gammel 19-10-10, 23:05   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får vår del var det innhold i huset, planløsning, hage, garasje, område og skolekrets som var viktig. Også har vi en knallutsikt da, men det tror jeg ikke jeg hadde brydd meg så mye om dersom vi fant noe annet knallbra uten den samme utsikten.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:06   #6
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

Absalone; Heldige deg! Nå er det slik at uansett så har vi ikke råd til drømmehuset så noen krav må vi fire på. Og jeg klarer ikke å bestemme hvilke. Vi skal bo i nærområdet, nær fantastiske svigerforeldre. Men, bo stort, med hage og ingen naboer?

Gammel 19-10-10, 23:06   #7
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Om dere holder ut på 66 kvm og nærmiljøet der dere er passer best for barna, ville ikke jeg flyttet. Når de er små er det mye viktigere å ha andre småtasser utenfor døren, enn eget rom. Ville tenkt at det dukker opp noe annet når tiden er moden.

Gammel 19-10-10, 23:09   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beliggenhet: Vi bor i et fredelig nabolag uten gjennomgangstrafikk, i en blindgate, landlig, men sentralt. Hele familien har gode venner like i nærheten, og vi bor nær en god skole. I tillegg bor vi nær strendene, og med en skog like ved.

Størrelse: Vi ville ha "stor enebolig". Jeg hører det sies at man ikke blir lykkeligere av større plass, men det stemmer ikke for oss. Vi stortrives her, og kjenner godt hva vi mistrivdes med i rekkehuset. For meg som er mye hjemme og til tider har liten aksjonsradius, så er det deilig med mye uteplass på terrassen.

Vi flyttet riktignok bare fra ene enden av kommunen til andre, men vi flyttet begge fra stedet vi vokste opp på, og lenger i fra barnas besteforeldre. Vi ser dem dog ikke så mye mindre enn før.

Det var først og fremst dette stedet jeg ville til, og så hadde jeg enkelte "krav" til huset: egen soveromsetasje og stort bad. To stuer. Kjøkken med spiseplass. To innganger. Utleiedel. Stor terrasse. Ikke trapp/bakke til inngangsdøren. Jeg fikk alt, utenom spiseplass på selve kjøkkenet. Åpen kjøkkenløsning.

Sist redigert av Niobe : 20-10-10 kl 09:23.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:11   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Størrelse: Vi ville ha "stor enebolig". Jeg hører det sies at man ikke blir lykkeligere av større plass, men det stemmer ikke for oss.

Ikke for oss heller. Å få mer enn tre ganger så stor plass, føles helt uvirkelig og aldeles fantastisk. Vi roter fortsatt mye, men å bo fire rotekopper på 65 kvadrat gikk virkelig utover humøret.

Gammel 19-10-10, 23:13   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Det aller viktigste er beliggenhet (må være gåavstand til sentrum og noenlunde nærhet til Rochermannens jobb) og fin utsikt. Størrelse er viktig men jeg trenger ikke størst mulig, bare stor nok.
Stor hage og nærhet til marka er ikke viktig for meg.

Etter det kommer solforhold, naboer (noen barn er kjekt) og hvordan skolene er i nærheten.

Familie i samme nabolag hadde vært OK, men ikke noe must. At det bor familie i samme by er derimot veldig viktig.

Gammel 19-10-10, 23:14   #11
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

United, det er jo ikke sånne svar jeg vil ha. Det er jo det samme jeg tenker på.

Gammel 19-10-10, 23:16   #12
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

For oss er det viktig med kort vei til jobb (sykkel- og helst løpeavstand, så bilbruken blir begrenset), nærhet til kollektivtransport til by, rolig nabolag og nærhet til en eller annen form for natur.

Jeg ser du er skeptisk til å "miste" det sosiale, men samtidig skriver du at huset kun er 5 minutters gange fra der dere bor nå? Da vil dere jo fortsatt ha nærhet til det gamle nabolaget (jeg vil nesten si at dere fortsatt er i det gamle nabolaget, men mulig jeg er preget av en oppvekst på landet ... ), selv om det ikke blir nøyaktig det samme.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:16   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så veldig lite opptatt av bolig, egentlig. Verken inni eller utenpå. Jeg vet ikke hva jeg går etter neste gan jeg skal kjøpe noe. Denne leiligheten kjøpte jeg fordi den lå så nære exbo. Enklere med tett samarbeid og glad Pode.

Ellers kunne jeg like gjerne bodd i en garasje i ingenmannsland som i et slott midt i storbyen. Hvis garasjen hadde hatt innlagt vann og varme, riktig nok.

Gammel 19-10-10, 23:16   #14
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjenner jeg er litt sånn usikker på hvilke krav jeg har, men kjenner også at jeg nok ikke ville kjøpt det huset du skriver om.

Når vi kikka etter hus, så hadde mannen krav om hvilket område vi skulle lete i. Jeg hadde litt krav om hvilket innhold huset burde ha.
Nå blir det jo til at vi overtar svigermor sitt og det er helt greit. Ligger i et bra område med kort avstand til det meste. I en rolig vei, men med en hovedvei nederst i gata som må krysses når man skal til skolen (lysregulert heldigvis). En del gamle naboer, men de blir vel skifta ut ganske snart vil jeg tro så håper det kommer barn på våres alder der da.

Gammel 19-10-10, 23:32   #15
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi vurderte en periode å kjøpe et lite hus (for lite) på en bitteliten tomt med kjempegode venner som naboer på alle sider. Bestiser for barna og for oss. Vi valgte likevel heller stort hus og stor tomt et stykke unna (dog samme skolekrets), og det er vi veldig glade for i dag, i løpet av et par år flyttet alle de familiene som vi kjente fra området og hele årsaken til at vi ville bo der ble dermed borte.
Vi har gode naboer nå også, men ikke bestevennene våre i nabohuset. Det har vi faktisk heller ikke savnet, det er skjønt å ha god plass til å invitere venner enten det er til grilling ute om sommeren eller middagsselskap inne om vinteren. Og plass til gjester i barnestuen.
Huset er altså viktig, men det er jammen beliggenheten også. Vi peilet oss tidlig ut hvilken skolekrets vi ønsket å tilhøre, og med kort ruslevei til fin strand og gangavstand til både sentrum og arbeidsplass er vi kjempefornøyde. Og så har vi nærbutikk i bunnen av gaten vi bor i.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:36   #16
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Vi ville ha enebolig og hage. Nærmere min familie men også ikke så langt fra jobb. Naboer er fint og greit men var ikke førstepri. Str på boligen er ikke stor så vi må bygge på. Str er viktig.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:39   #17
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Vi har gode naboer nå også, men ikke bestevennene våre i nabohuset. Det har vi faktisk heller ikke savnet, det er skjønt å ha god plass til å invitere venner enten det er til grilling ute om sommeren eller middagsselskap inne om vinteren. Og plass til gjester i barnestuen.

Slik tenker jeg også. Jeg vil heller ha god plass til gjestene som kommer på besøk, også for overnatting, enn å bo trangt rett ved siden av der de bor.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:42   #18
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

vi hadde noen kriterier da vi kjøpte nytt hus for snart et år siden.

Motivet for å flytte var å cashe inn gevinst fra gode år på boligmarkedet i Oslo, så vi måtte flytte litt ut av byen.

Først bestemte vi oss for Jessheim. Det er grei pendleravstand - i hvertfall for en stund, og har mange tilbud for både store og små - og rimeligere enn Lillestrøm som også oppfyller de andre kriteriene. Å flytte til Lillestrøm var ikke så stor vits da det er nesten like dyrt som Oslo.

Så var det vel en kombinasjon av størrelse /planløsning og beliggenhet. Vi bor rett ved skogen og et badevann her, og ca 1 km unna sentrum. Så det var et pluss. Og at det er et stort romslig hus med alle rommene vi trenger og store barnerom.

Stor hage har vi her, men det var ikke viktig i det hele tatt for oss. Heller en liten ulempe.

Dobbelgarasje var også et stort plus.

Disse positive tingene - samt at huset er nytt veide opp det at det egentlig ikke er min stil. Herregårdskjøkken får jeg heller leve med, når jeg kunne få alt det andre.

Gammel 20-10-10, 00:24   #19
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

Tusen takk for svar, jeg vet jo at vi alle er ulike, og alle har forskjellige behov, men erfarer likevell at gjennom slike spørsmål så dukker det opp nye som man må ta stilling til og som hjelper til med valgene. Vi bor i dag så ekstremt idylisk til at det ikke er mulig å matche uten å ha en 5-6-7 mill. Så da gjenstår som jeg skrev prioriteringene og valgene. Og jeg tenker også at de veldig gode naboene (per i dag 3 familier) vil på sikt også flytte.

Gammel 20-10-10, 08:17   #20
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bor ikke på drømmestedet, og har heller ikke drømmehuset..

Om jeg kunne valgt så teller naboer og miljøet/beliggenhet mest. Hus, str og planløsning kommer på en sterk 2.plass. Egentlig ligger alt på delt første plass....

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.