Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Tørketrommel for dummies!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-08, 16:35   #1
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Tørketrommel for dummies!

Jeg har i en alder av 32 år endelig kjøpt meg tørketrommel!

Har to barn, samboer og en hund... og jeg lurer da på hva jeg overhode ikke kan putte i tørketrommelen (bortsett fra barna og hunden)? Bør klærne sorteres mye? Det står jo bomull og syntetisk på forskjellige innstillinger. Det er skaptørkt, stryketørkt, og forskjellige tidsinnstillinger. Jeg trenger erfaringer! Kan olabukser tørkes der? Jeg har en cardigan på meg, den er 65 % bomull og 35% polygreier, men det står kryss over tørketrommel... bør jeg bry meg om sånt?

Erfaringer og tips ønskes!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 16:50   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Jeg har en gammel sak med bare to temperaturer, og eneste jeg ikke tørker i trommel, er tøy med symbol for at det ikke må trommeltørkes. Jeg tørker syntetiske materialer også, som podens joggebukser i sånt glatt stoff.
Ellers måkes alt inni, og kjøres tørt. Hoii!

  Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 17:08   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Jeg bruker som regel innstillingen skaptørt, og tørker håndklær, sengetøy, truser, sokker og det meste av hverdagsbarneklær inkl. dongeribukser og hettegensere. Mine egne gensere, bukser og skjørt, og litt finere barneklær henger jeg opp, og jeg tørker ingen av mannens klær i trommel. Han trenger absolutt null krymping av klærne. Den cardiganen hadde nok ikke jeg tromlet, men det betyr ikke at det ikke går an.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 17:59   #4
Dråpe-hmm
Diamantar og kirsebær
 
Dråpe-hmm sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Laksikken
Innlegg: 78
Dråpe-hmm er litt kul
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har i en alder av 32 år endelig kjøpt meg tørketrommel!

Har to barn, samboer og en hund... og jeg lurer da på hva jeg overhode ikke kan putte i tørketrommelen (bortsett fra barna og hunden)? Bør klærne sorteres mye? Det står jo bomull og syntetisk på forskjellige innstillinger. Det er skaptørkt, stryketørkt, og forskjellige tidsinnstillinger. Jeg trenger erfaringer! Kan olabukser tørkes der? Jeg har en cardigan på meg, den er 65 % bomull og 35% polygreier, men det står kryss over tørketrommel... bør jeg bry meg om sånt?

Erfaringer og tips ønskes!

Jeg tar alt jeg har vasket inn i tørketrommelen. Setter den på. Tar ut tøyet. Og så venter på å få kjeft av min kone for at jeg har krympet en av hennes kjæreste plagg.... Nei det er ikke helt så ille, men nesten

Du bør vel helst ikke blande syntetisk og bomull og det gjelder vel egentlig for vask også. Dette er pga at det blir mer nuppete dersom en blander. Dette er vel vanskelig å følge opp for en småbarnsfamilie men en bør vel prøve så langt det er praktisk gjennomførbart.
Putt blandingsprodukter sammen. Dongeribukser går fint dersom man liker at de er litt mindre enn før man puttet de inn. Bry deg om vaske og tørkeinstruksjoner.

Dråpe-hmm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 18:06   #5
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.469
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Ikke tørk olabukser eller mannens arbeids-t-shirt eller -gensere, de krymper.

Ellers kjører jeg det meste i tørketrommelen. Ull, og finvask tar jeg bare i 20 minutter på kaldt, for å få ut litt hundehår. Sengetøy, håndkler og sokker/undertøy går for fulle mugger til det er tørt.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 18:07   #6
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Opprinnelig lagt inn av Dråpe-hmm, her.

Du bør vel helst ikke blande syntetisk og bomull og det gjelder vel egentlig for vask også. Dette er pga at det blir mer nuppete dersom en blander. Dette er vel vanskelig å følge opp for en småbarnsfamilie men en bør vel prøve så langt det er praktisk gjennomførbart.
Putt blandingsprodukter sammen. Dongeribukser går fint dersom man liker at de er litt mindre enn før man puttet de inn. Bry deg om vaske og tørkeinstruksjoner.

Og alt dette kan en mann.
Jeg kunne ikke alt det der selv engang. Hilsen gammal husmor.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 18:39   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Jeg tromler det meste, men ikke gensere eller t-shorter med (fint) trykk. Tromler ene dongribuksen min, for den er litt stor. For det meste følger jeg merkelappen da, men kjører alt på skaptørt selv om det bare står stryketørt.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 20:30   #8
Dråpe-hmm
Diamantar og kirsebær
 
Dråpe-hmm sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Laksikken
Innlegg: 78
Dråpe-hmm er litt kul
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Og alt dette kan en mann.
Jeg kunne ikke alt det der selv engang. Hilsen gammal husmor.

Jobbet i klesbutikk under studietiden

Dråpe-hmm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 00:08   #9
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Opprinnelig lagt inn av Dråpe-hmm, her.

Jobbet i klesbutikk under studietiden

Jeg lurte nesten på om du var dame, for svært få menn (og kvinner?) kan så mye om dette. Men vi trenger absolutt din kompetanse her inne

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 07:42   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Takk, takk! Er folk enige om dette eller? Venninnene mine sa at de tromlet olabukser og at det gikk fint...

Da skal jeg hverfall holde unna t-skjorter med trykk! og se på lappen...

Dresser og sånt da? Boblejakke?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 08:23   #11
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.273
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Nye Reima-tec og Trolldresser kan i alle fall tromles, det hjelper på vanntettheten. Dunjakker tromler du med en eller flere tennisballer - så blir de fluffy og fine. Olabukser kan fort miste spensten/elastikken syns jeg.

Selv tromler jeg bare det jeg vasker på 60 grader, men jeg vurderer å ta mer av ungenes bomullsklær når jeg skal ta i bruk kjellerstuen til annet enn klestørking.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 14:50   #12
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Takk, takk! Er folk enige om dette eller? Venninnene mine sa at de tromlet olabukser og at det gikk fint...

Da skal jeg hverfall holde unna t-skjorter med trykk! og se på lappen...

Dresser og sånt da? Boblejakke?

Olabukser og de aller fleste boblejakker går helt fint. Jeg gjør det ofte. Dresser ville jeg ikke gjort det med.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 14:55   #13
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Jeans med stretsh stoff bør ikke tas i trommel.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 15:27   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Det varierer om dongeribukser krymper. Problemet er at det ofte er vanskelig å vite hvilke som gjør det før man har forsøkt. :erfaren:

Jeg tromler ikke klær som jeg ønsker at skal holde seg pene. Det vil si stort sett ingen av mine egne klær, men det meste av ungenes hverdagsklær.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 15:52   #15
Dråpe-hmm
Diamantar og kirsebær
 
Dråpe-hmm sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Laksikken
Innlegg: 78
Dråpe-hmm er litt kul
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeans med stretsh stoff bør ikke tas i trommel.

En ting jeg har lurt på lenge er hvordan lateksbukser reagerer på trommel?

Dråpe-hmm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 09:06   #16
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Opprinnelig lagt inn av Dråpe-hmm, her.

En ting jeg har lurt på lenge er hvordan lateksbukser reagerer på trommel?

Tsk tsk... latex aner jeg ikke, men lakk vil jeg tro reagerer heller dårlig.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:05   #17
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Jeg tromler mye, men absolutt ikke jeans. De mister fort fasong og slitestyrke i trommelen. Boblejakker vil jeg tro går fint - dunputer går i hvert fall strålende.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 14:00   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.402
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tørketrommel for dummies!

Jeg tar alt jeg vasker på 60 grader i tørketrommelen, mens 30 og 40-gradersvaskene henges opp på tørkestativ.

Det betyr at det som tromles er: alt barnetøy (ikke uteklær), voksent undertøy, håndklær, kluter, sengetøy...

Det som ikke tromles: voksne gensere og bukser (noe krymper ubehagelig mye, og annet kan bli ødelagt), ull og yttertøy.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no