Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Stor kopp

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 11:50   #1
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Stor kopp

Jenta mi elsker å bake og har fått seg egen kokebok. Hun bakte verdens deiligste sitronkake til bursdagen sin og den ble kjempegodt mottatt.

Problemet med kokeboka hennes er at mange av oppskriftene skal det en stor kopp mel o.s.v i. Vi har mange store kopper vi, men de har jo forskjellig størrelse. Hvor mye rommer egentlig en stor kopp (eller liten)? Oppgi gjerne i dl om mulig. Finnes det noen standard på koppemål?

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 11:53   #2
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor kopp

Jeg har diverse målebegere i forskjellige størrelser og med både metriske og amerikanske mål, og på den jeg har som rommer " 1 Cup" står det 250 ml.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 11:59   #3
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Tusen takk! Da prøver vi med 2,5 dl neste gang hun baker. Syns det er så kjekt at hun liker å bake, for det er ikke helt min greie. Tenkte hun skulle få prøve seg på halvgrove rundstykker nå i helga. Om noen har enkle oppskrifter som passer til en elleveåring på saftige formkaker (hun liker best formkaker), muffins som det er litt mat i, kringler med bakepulver e.l blir hun kjempeglad.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 12:02   #4
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor kopp

Det er kjempeflott!
Jeg begynte selv å bake i den alderen, og da gikk det i rundstykker, scones og Marmorkake.
*går og graver frem oppskriften*

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 12:07   #5
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor kopp

Marmorkake:

150 g margarin/smør
2 dl sukker
2 egg
1 1/4 dl melk
4 dl mel
1 ts bakepulver
2 ss kakao

Rør smør og sukker hvitt.
Tilsett eggene.
Bland i melk, bakepulver og siktet mel, og rør forsiktig så kaka ikke blir seig.

Del røra i to like deler.
I den ene tilsettes 2 ss siktet kakao.

Hell den hvite røra i en smurt form, og den brune oppå.
Lag marmorert mønster ved å stikke en slikkepott nedi og dra/stikke slikkepotten hele veien gjennom.

Stekes i 45 min. på 175 grader, nederste rille.

Jeg pleier ofte å tilsette litt vaniljesukker i den hvite røra, det er veldig godt.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 12:43   #6
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Enhjørning: Tusen takk for oppskrifta på marmorkake. Den virker veldig grei. Skal prøves ut i helga.

Det er artig å se hvor glad hun blir når hun får bake. Hun greier stort sett alt selv. Har også lært seg å slå på ovnen nå. Hun var litt usikker på det ei stund. Det er til og med ryddig når hun er ferdig. Passer ypperlig for meg som ikke er så glad i å bake.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 12:46   #7
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stor kopp

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Tusen takk! Da prøver vi med 2,5 dl neste gang hun baker.

Høres lurt ut. Tror en regner at et kaffekrus tar 2,5 dl.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 12:52   #8
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Høres lurt ut. Tror en regner at et kaffekrus tar 2,5 dl.

Ja, 2,5 dl syns jeg høres greit ut. Skal i hvert fall prøve oss med det.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 00:09   #9
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor kopp

Om det står "kopp" i oppskrifter jeg har brukt, så har jeg funnet ut at det spiller ikke så altfor stor rolle hvor mye den koppen rommer, bare den samme koppen brukes til alle ingredienser som skal måles i "kopper" slik at blandingsforholdet blir riktig. :kløneforklaring:

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 00:12   #10
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Det har jeg brukt tidligere også. Men i denne oppskrifta var det kun melet som var oppgitt i "kopp". Skulle tro at kokebøker beregna på barn, var litt mer presise.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 00:18   #11
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Jeg anbefaler oppskriften på Vaniljekake som er her inne et sted, det er den enkleste kaka jeg noensinne har laget.

I tillegg synes jeg den er veldig god, enkel og ren smak!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 00:21   #12
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Tusen takk for tipset! Skal lete den frem med en gang. Vi trenger oppskrifter på enkle kaker. Har lovt jentungen at hun skal få bake masse på lørdag.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 00:27   #13
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Da har jeg funnet oppskrifta! Den høres jo kjempegod ut, fikk masse skryt og virka enkel å bake. Ypperlig til en nybegynner! Najade

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 08:30   #14
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor kopp

Hvis alt er målt i kopp, kan du bruke hvilken som helst størrelse bare du bruker samme koppstørrelse til alt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 09:00   #15
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Men her var det bare melet som var målt i kopp.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 09:04   #16
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Om det står "kopp" i oppskrifter jeg har brukt, så har jeg funnet ut at det spiller ikke så altfor stor rolle hvor mye den koppen rommer, bare den samme koppen brukes til alle ingredienser som skal måles i "kopper" slik at blandingsforholdet blir riktig. :kløneforklaring:

Syns ikke det var klønete forklart i det hele tatt jeg, Maimor! Tenker nemlig akkurat det samme selv!

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!

Sist redigert av Optimist : 29-08-08 kl 09:06. Årsak: Retta opp en staveleif..
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 09:06   #17
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Syns ikke det var klønete forlart i det hele tatt jeg, Maimor! Tenker nemlig akkurat det samme selv!

Klønete var det langt i fra! Fikk ikke med meg den biten jeg. Men det var jo bare det hersens melet som var målt i kopp.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 09:40   #18
Patsy
Ingen tittel
 
Patsy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 976
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Sv: Stor kopp

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg anbefaler oppskriften på Vaniljekake som er her inne et sted, det er den enkleste kaka jeg noensinne har laget.

Nja, den var ikke så enkel for alle.

Men jeg er helt sikker på at den klarer jenta di Tertit, det er bare jeg som er en katastrofe på kjøkkenet.

Så heldig du er som har en liten baker hjemme.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 10:35   #19
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Opprinnelig lagt inn av Patsy, her.

Nja, den var ikke så enkel for alle.

Men jeg er helt sikker på at den klarer jenta di Tertit, det er bare jeg som er en katastrofe på kjøkkenet.

Så heldig du er som har en liten baker hjemme.

Jeg er kjempeglad for at hun liker å bake, for jeg er totalt mislykka som baker. Tror jeg skal holde meg langt unna kjøkkenet når hun skal bake vaniljekaka, om du ikke fikk den til (for da er den nok i vanskeligste laget til meg og).

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 19:27   #20
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor kopp

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må ha noe med stekingen å gjøre i forhold til dem som ikke har fått til den kaken?

Jeg bare blander det tørre først, så i med vaniljesausen og smøret. Opp i langpanna, og inn i ovnen.

Fått masse skryt for den kaka!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no