Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Tregt bredbånd på jobb

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-12, 22:18   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Tregt bredbånd på jobb

Nok et datarelatert spørsmål fra meg.

Vi sliter enormt med bredbåndskapasiteten vår på jobb. Vi har vært i kontakt med Telenor (som er vår leverandør) og de sier at vi får det vi betaler for, men at det ikke er linjekapasitet til mer i området vårt . Vi har kun en 2000 kbps linje. Denne linjer skal forsyne 6 arbeidsplasser, hvorav minst 3 er i kontinuerlig bruk. 2 av maskinene våre er koblet konstant mot nett fordi vi bruker et bookingssystem som ligger på en server et helt annet sted.

Det er til tider så tregt at vi sliter med å få gjort jobben vår. Det tar lang tid å oppdatere bookingssystemet, noe som er et stort problem når vi skal legge inn timebestillinger osv. Det er til tider nesten umulig å bruke nettbank fordi det er så tregt. I dag prøvde jeg å laste ned en e-post på 4 mb og det tok over 20 minutter.

Hva søren kan vi gjøre med dette problemet? Vi holder til på et industriområde og det er flere i strøket som sliter med mye av det samme, men det finnes visst ingen planer om å gjøre noe med linjekapasiteten her. Kan vi gjøre noe selv?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 00:05   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Sjekk om det er andre aktører i området som har linjer der. Eksempelvis her jeg bor kunne Telenor levere maks. 5 Mbps, mens jeg via NGT fikk 15 Mbps. Dette i privat sammenheng via ADSL riktignok.

Problemet kan kanskje være hva som er tilgjengelig når det gjelder symmetriske linjer - altså at dere har samme hastighet opp og ned.

Ut i fra det bruksområdet du nevner, så skulle jeg i utgangspunktet tro at 2 Mbps skulle holde. Prøv å sjekk med Speedtest.net - pass på ingen andre bruker nettet samtidig. Prøv helst å teste med en maskin koblet direkte til ruter/gateway - det kan være andre feilkilder, omså så banalt som en kabel som har blitt dårlig, feil i ruteren, feil med en svitsj e.l. Når Telenor sjekker hastigheten sjekker de det mot boksen de har plassert ut hos dere, så feil innad på nettverket får de ikke sjekket.

Kan det være andre ting som stjeler båndbredde? Noens bruk av andre tjenester? Virus e.l. på noen maskiner?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 06:44   #3
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Dere kan jo også prøve å teste hastigheten på www.nettfart.no.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 08:08   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Dere kan jo også prøve å teste hastigheten på www.nettfart.no.

Nettfart.no benytter testmotoren til Ookla - Ookla står bak Speedtest.net, så det skal i utgangpsunktet egentlig ikke være nøye hva man bruker. Samme motor, samme serverne. Synes Speedtest.net er litt bedre designmessig, samt mulighet for å få link til bilde av testresultat. Man får også synliggjort på Speedtest.net hvilken server som benyttes....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 08:22   #5
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Fordelen med Nettfart er at det er en norsk offentlig tjeneste, så den er nok litt enklere å forstå for folk som ikke er superavanserte. I tillegg måler den mot det mest brukte norske knutepunktet (NIX).

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 08:44   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Fordelen med Nettfart er at det er en norsk offentlig tjeneste, så den er nok litt enklere å forstå for folk som ikke er superavanserte. I tillegg måler den mot det mest brukte norske knutepunktet (NIX).

Nettfart.no er norsk ja, men baserer seg på en utenlandsk tjeneste utviklet av Ookla. Det er altså samme teknologi bak nettfart.no og speedtest.net, og jeg vil også tippe samme utvelgelse av hvilke servere det skal kjøre mot, selv om ikke alle de norske serverne står mot knutepunktene. Poenget blir da at det ikke er vits i å teste med begge disse. Skal man sende resultatet til noen. F.eks. slik:


Speedtest.net kjører også på raske linjer. På Uninett-linjer måler man raskt 600-700 Mbps+ med Speedtest.net, så da er det nok gjerne lokalnettverkene ellers som blir flaskehalsen. På jobb slår den i taket alltid på vår 100 Mbps, og 60 Mbps-linjen hjemme har den heller ikke noe problem med å belaste fult ut.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 10:17   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Da har jeg kjørt speedtest.net. Jeg skal ikke påstå jeg skjønner stort av hva jeg gjør, men så vidt jeg ser har vi opplasting på 1,53 Mbps og ned på 0.33 Mbps.

Det kan gjerne være at en av maskinene har virus eller noe. Jeg er ganske sikker på at maskinene jeg har kontroll på, er bra beskyttet og noenlunde fri. Jeg har lagt inn Microsoft Security Essentials og den oppdaterer seg automatisk en gang i uka. Jeg har også Malwarebyte på alle disse og kjører en scan med den relativt ofte. CCleaner er også installert og brukes jevnlig. Er det noe annet jeg bør gjøre/legge inn?

Det finnes også tre maskiner på huset her som jeg ikke har kontroll på. Det spørs om jeg får ta en runde og sjekke de for virus også da. Er de programmene jeg har nevnt over greie eller bør det inn noe mer?

Er det noe annet jeg kan gjøre selv i forhold til å sjekke om det er problemer med vårt utstyr? Vi har ikke trådløst nettverk og alle jobber via fast kabel. Vi har en kopimaskin/skriver koblet til nettverket, men ellers er det kun de nevnte 6 pc'ene.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 12:22   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

0,3 Mbps ned er lite - hvis det ikke var annen belastning på linjen dere skulle dere ha 2 Mbps på denne testen. Men det kan være lurt å få sjekket uten at de andre pc-ene er koblet på.

Sjekk også at det ikke er noen som driver å kjører nedlastinger på jobbnettverket. Noen som har med seg bærbare pc-er hjemmefra der kanskje uTorrent e.l. står og går?

Ville koblet én pc til nettforbindelsen og kjørt testen - koblet fra alle de andre mao. Dette for å sjekke selve linja, og ikke lokalnettverket, for så å se hvor man skal starte feilsøkingen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 16:02   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Her er resultatene jeg fikk akkurat nå. Nå er det kun min maskin som står på.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 17:26   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.179
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Det er jo virkelig skralt! Høres underlig ut at de ikke kan tilby mer, det er jo enormt begrensende. Likte forøvrig den speedtesten, takk for tips. Vi har en gigabit på jobb så det er jo hysterisk masse.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 17:27   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Skulle nesten tro det var en dårlig 3G-forbindelse som ble brukt....

Men er din maskin koblet direkte til boksen fra Telenor? Dette da for å finne ut om feilen f.eks. kan ligge i svitsjer, kabler etc. på "deres" side, eller om feilen er i modemet eller på annen måte "Telenors side".

Hadde et tilfelle her for noen år siden hvor jeg hadde helt elendige ytelse på et nettverk - byttet ruter, svitsj og plagdes veldig med en lagringsserver... før det viste seg å være så enkelt som dårlig kontakt mellom kabel og plugg. I teorien kunne man si at man hadde brukt tusenvis av "arbeidstidskroner" på en kabel til en femtilapp.. :-\

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 22:12   #12
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Her er resultatene jeg fikk akkurat nå. Nå er det kun min maskin som står på.

Det der er helt sinnsykt dårlige tall. Det som er mest overraskende er egentlig Pingen din. Jeg har til sammenligning 24 MS ping, og det var til en server på andre siden av landet.

Jeg tipper som mrc at det er en teknisk feil på utstyret deres. Spørs om du ikke burde hatt noen innom til å sjekke det. Dette er resultater nesten på linje med det jeg fikk på modem for 10-15 år siden.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 22:36   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Helt "modem-hastighet" er det vel ikke - men riktignok kunne vel pingen være bedre selv på modem. Min første ADSL-linje var vel 512/128 - altså ca. 0,5/0,1...

annen sak - OMSTART! Omstart alt av bredbåndsmodem, rutere, svitsjer... Utrolig hvilke problem det kan løse og så ser man dem aldri mer igjen...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 23:03   #14
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.043
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Denne skal jeg teste på jobb i morgen.
Vi har jalla nettverk og alle er rimelig oppgitt.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 07:52   #15
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.043
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Dette fikk jeg:

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 11:16   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Dette fikk jeg:

Om det er et godt eller bra resultat er helt avhengig av hva linjen egentlig skal levere.... Hvis det er en av Telenors ADSL2-linjer, så ser vel resultatet til å være som forventet.

Hvor mange brukere og hva det brukes til vil jo også være faktorer som påvirker - og resultatet her vil påvirkes av om det samtidig som man kjører testen er andre brukere som bruker linja...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 11:47   #17
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Jeg har ikke hatt tid til å se noe mer på dette. I dag er det litt bedre her. Det ser ut som om farten vår varierer ganske mye fra dag til dag uten at det er endringer i verken hvor mange maskiner som er i bruk eller arbeidsoppgaver hos oss. Det er også inntrykket vi har fra tidligere. Jeg ser at det er en annen server hos Telenor i dag. Kan det ha noe med det å gjøre?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 12:30   #18
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.043
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tregt bredbånd på jobb

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Om det er et godt eller bra resultat er helt avhengig av hva linjen egentlig skal levere.... Hvis det er en av Telenors ADSL2-linjer, så ser vel resultatet til å være som forventet.

Hvor mange brukere og hva det brukes til vil jo også være faktorer som påvirker - og resultatet her vil påvirkes av om det samtidig som man kjører testen er andre brukere som bruker linja...

Det er alt fra 3-15 PC'er på. Ene kollegaen min fikk 6 og 8 på nedlasting.
Pingen tripler seg utover dagen.
Jeg er på kabel, de fleste andre er trådløse.
Trodde det faktisk skulle være verre, men det er noe som ikke funker her. Nettet hopper jo ut som det passer seg selv (ikke enda i dag for min del) og de andre kommer seg ikke på i det hele tatt.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no