Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-11, 20:21   #1
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Jeg skulle så gjerne klart å kommunisere med en somalisk dame (jobbsammenheng) - hun kan ikke noe norsk og veldig, veldig lite engelsk. Nå har jeg funnet en ordliste på lexin.no som jeg tenkte å hente nyttige ord fra, men hvordan blir det i forhold til skrivemåte? I ordboka står jo ordene skrevet fra venstre mot høyre, og med "våre" bokstaver. Slik jeg forstår skrives somali fra høyre mot venstre og med arabiske bokstaver?
Er det noen som har erfaring med somali og hvordan dette ville fungere?

  Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:21   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Bruk tolk.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:22   #3
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Er du forresten sikker på at hun kan lese og skrive sitt eget språk?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:24   #4
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Nei, det er et veldig godt poeng. Det vet jeg ikke. Tolk er ikke noe vi har tilgang på sånn uten videre, så jeg hadde et håp om å bare kunne formidle veldig enkle ting.
At hun kan litt engelsk kan kanskje tyde på at hun kan lese?

  Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:25   #5
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Bruk tolk.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:27   #6
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av Frantzen, her.

Nei, det er et veldig godt poeng. Det vet jeg ikke. Tolk er ikke noe vi har tilgang på sånn uten videre, så jeg hadde et håp om å bare kunne formidle veldig enkle ting.
At hun kan litt engelsk kan kanskje tyde på at hun kan lese?

Nei, at hun kan litt engelsk betyr ikke nødvendigvis at hun kan lese. Du risikerer å sette henne i en veldig lei situasjon om du gjennomfører planen din. Jeg anbefaler igjen; tolk. Kommunene pleier å ha tolketjeneste som formidler tolker.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:27   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av Frantzen, her.

At hun kan litt engelsk kan kanskje tyde på at hun kan lese?

Ikke nødvendigvis. Jeg jobber opp mot en del somaliske kvinner, hvorav flertallet er analfabeter, men de fleste later til å kunne et par-fem ord engelsk. Det er vel gjerne slikt man plukker opp på veien hit.

Ofte er det vanskelig å kommunisere godt med tolk.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:37   #8
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Da skal jeg høre med kommunen. Håper de kan stille opp både fort og jevnlig, det er så fortvilende å ikke kunne snakke med henne. Takk for tilbakemeldinger!

  Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:48   #9
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Om kommunen ikke har tolker tilgjengelig, er telefontolk et helt greit alternativ. Da står det mer på økonomien enn tilgjengeligheten.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:53   #10
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Jeg skal undersøke alle alternativer, når det er fortvilende for meg å ikke kunne kommunisere med henne (for hennes del), hvordan må det da ikke være for henne. Jeg er VELDIG glad for at jeg spurte her inne, så jeg ikke gjorde vondt verre - er helt ny i dette landskapet.

  Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:54   #11
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Om kommunen ikke har tolker tilgjengelig, er telefontolk et helt greit alternativ. Da står det mer på økonomien enn tilgjengeligheten.

Jeg har både benyttet telefontolk og vanlig tolk, og min erfaring er faktisk at telefontolk er usedvanlig greit og lettvint. Brukte bare en vanlig mobil som jeg satt på høyttaler. Min erfaring med somaliske tolker er ymse (alt fra fantastisk til, øh, mindre fantastisk), men telefontolk har fungert finfint. De kommunene jeg kjenner til har anledning til å bestille tolk gjennom et av tolkefirmaene.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 21:04   #12
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Min erfaring med somaliske tolker er ymse (alt fra fantastisk til, øh, mindre fantastisk)



Det gjelder de fleste språkene, tror jeg. Har vært borti åpenbart rusa tolk, tolker med så dårlig norsk at brukeren sender tolken hjem, og ikke minst tolk av typen hvor brukeren snakker i tre minutter og tolken oversetter det til "hun sier ja."

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 21:20   #13
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.



Det gjelder de fleste språkene, tror jeg. Har vært borti åpenbart rusa tolk, tolker med så dårlig norsk at brukeren sender tolken hjem, og ikke minst tolk av typen hvor brukeren snakker i tre minutter og tolken oversetter det til "hun sier ja."

... eller det motsatte, der brukeren sannsynligvis bare sier "ja", mens tolken vil gi en lang og inngående forklaring på muligens hvorfor det kan ha seg slik at brukeren sier "ja".



Den mest fantastiske tolken jeg har brukt var faktisk en mann som nektet å håndhilse. (sånn apropos en annen tråd). Det fikk være, vedkommende gjorde min jobbhverdag så mye enklere uansett.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 21:32   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Trondheim har i hvertfall to veldig gode somaliske tolker. Jeg kan ikke forstå at det går an å kommunisere noe særlig uten tolk, det er vanskelig nok med tolk fordi kulturforskjellene er så store.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 01:32   #15
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Har tidligere jobbet som tolkeformidler, og kan si som resten: Det er stort sprik i kvaliteten på tolkene - på alle språk.
Jeg vil derfor råde deg til å si fra, når/hvis du bestiller tolk, hvis du ikke har brukt tolk/telefontolk tidligere. Hos oss pleide vi hvertfall å prioritere å sette opp de mest erfarne tolkene til førstegangs tolkebrukere, sånn at det skulle gå så sømløst som mulig.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 21:13   #16
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Det er nå helt avklart at vi ikke får bruke tolk, pga økonomi. Det er også blitt klart for meg at interessen for å møte denne damen på hennes egne premisser - ved å ta hensyn til at hun ikke har noe hensiktsmessig språk å kommunisere med og at hun har bodd i landet svært kort tid - men heller møte henne med "krass oppdragelse" når hun ikke lever opp til vår norske kultur.

  Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 21:17   #17
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Jeg vet ikke i hva slags sammenheng dette er snakk om, men jeg har jobbet en del med oppfølging av innvandrere i kommunesammenheng, og der har det aldri vært snakk om og ikke ha råd til tolk når det er snakk om personer som har behov for tolk. Skal man kartlegge eller gi viktig informasjon, så er det jo viktig at man kan kommunisere. Det er ikke mye vits i å gi informasjon som ikke blir forstått.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 21:23   #18
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det er ikke mye vits i å gi informasjon som ikke blir forstått.

Ikke sant. Det er bare det at her mener man helt sikkert at hun har forstått, fordi hun har nikket og sagt "Yes" til alle som har snakket med henne om saken. Dessuten kom hun forsent til den ene tolk-timen hun hadde, så da betaler vi ikke for fler. Det er hos henne problemet ligger, vi har gjort vårt. :frustrert:

  Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 21:26   #19
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Men eh. Kan kommunen nekte hvis de selv mener at de har noe de vil formidle?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 21:35   #20
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kommunisere med somalisktalende person?

Det med språk er vanskelig.
Jeg har en kollega fra Afghanistan, hun sier ja til det mest, men det viser seg at hun ikke har forstått hva vi har sagt og hva vi var enige om.
Hun snakker "godt" norsk om hverdagsliv.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no