Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-13, 11:45   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Jeg prøvde en ny melblanding i går med ca. 50% fint hvetemel. Målet var å få brødet litt mer luftig og saftig og bedre å oppbevare over et par dager. Tidligere har jeg brukt 30% fint mel.

Når jeg plotter inn oppskriften jeg brukte i grovhetskalkulatoren så får jeg "Grovt" som resultat. Men er det virkelig grovt nok når så mye av melet er fint?

Hvor grovt brød baker dere til hverdags?

Her er melmengdene jeg brukte:

750 g siktet hvetemel
350 g grov sammalt hvete
300 g grov sammalt rug
100 g havregryn

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 11:48   #2
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Den brødskalaen sier at brødet er grovt når det er fra 50-75 % grovt mel, mener jeg å huske.

Jeg baker ikke brød, men grove rundstykker. Da har jeg ca 1/3 fint mel. Kjøper ekstra grovt brød på butikken.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 11:50   #3
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Halvparten er grovt mel, så da havner du akkurat innenfor grov ja.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 11:50   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Men er det grovt nok? Til å være sunt nok som hverdagsbrød mener jeg?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 11:58   #5
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Jeg tenker det kommer an på hvor mye brød man spiser, og hvor mye fiber man får i seg i resten av kostholdet. Jeg synes 50 % grovt mel er litt lite for oss.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 11:59   #6
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Du kan jo erstatte noe av det hvite hvetemelet (eller alt?) med fullkornhvetemel. Jeg bruker dem litt om hverandre, og synes ikke det går det store utslaget på resultatet.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 12:01   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Jeg bruker bløtere deig og litt olje, da synes jeg 30 % fint mel holder fint. Dessuten kan jeg anbefale å vente med det fine melet til forhevingen er ferdig, slik at det grove får utvikle seg både når det gjelder å svelle og få en deilig nøtteaktig smak. Min mor har alltid gjort det og brødet hennes er saftig lenge.

Jeg erstatter ofte alt det fine melet med Fibra.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 12:09   #8
energibombe
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 173
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Det var mye siktet hvete!

Jeg lager 4 brød i dag
500 gram bygg
800 gram sammalt rug
400 gram sammalt hvete
200 gram siktet hvete
100 gram havregryn

De har hevet 2,5 timer + nesten 1 time og er store og fine. De står i ovnen nå, så vet ikke hvordan de smaker.


Jeg blir bare irritert av å handle brød etter grovhetsskalaen

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 12:31   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg bruker bløtere deig og litt olje, da synes jeg 30 % fint mel holder fint. Dessuten kan jeg anbefale å vente med det fine melet til forhevingen er ferdig, slik at det grove får utvikle seg både når det gjelder å svelle og få en deilig nøtteaktig smak. Min mor har alltid gjort det og brødet hennes er saftig lenge.

Jeg erstatter ofte alt det fine melet med Fibra.

Elter du da i to omganger? Hvor lenge?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 12:43   #10
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Det hjelper forresten også å bløtlegge alt det grove melet pluss evt. gryn og korn. Jeg heller kokende vann over blandingen, rører til det blir en jevn grøt, og lar blandingen stå til den er helt kald, gjerne natten over. Når jeg gjør dette, er det sjelden brødene blir tørre eller smuler.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 13:53   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Elter du da i to omganger? Hvor lenge?

Elerte i kjøkkenmaskinen, løfter opp deigrkoken, legger over kjøkkenhåndkle, hever, har oppi hvetemel, tar ned igjen deigkroken, elter til det slipper bollen, baker ut.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 14:57   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.818
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødbaking igjen; hvordan leser man grovhetsskalaen?

Jeg syns ikke denne grovhetsskalaen sier så mye alltid, når man vet at 3 kaker kan bety at det er hele 49 % fint mel.

Jeg ville i ditt tilfelle sett på posene med mel og sett hvor mye fiber det er per 100 gram, og regnet ut hvor mye fiber det er totalt i deigen. Deretter veid brødene når de er ferdige, og delt fibermengde på antall gram brød x 100. Da finner du hvor mange % fiber det er i ditt brød, som sier mye mer om hvor grovt det er (etter min mening da). Brødene bør ha minst 6, og helst over 7 % fiber.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no