Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-10, 13:00   #1
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...

Hei hei alle sammen

Satt og tenkte på tre menn i min nærmeste bekjentskapskrets...og den er ikke stor.

Altså mann nummer en min far: Han forlot min mor når hun trengte det aller mest, Hun hadde kreft med spredning ble opperert to ganger og fikk en rekke behandlinger. De hadde vert gift i 26 år!! Og han gjorde noe slikt.

Mann nummer to: Forlot kona si etter en ulykke hvor hun ble litt "rar" i hodet. Hun har til dags dato ikke funnet seg noen og er fryktelig ensom.

Mann nummer tre: Forlot kjæresten sin, som i følge han var hans livs kjærlighet etter at begge var innblandet i en ulykke hun brakk ryggen på flere steder greide å gå men kjenner ingenting fra livet og ned. Det vil si kjenner ingenting til sex feks.

Så da satt jeg og tenkte mannen min har verdens 2. farligste yrket. Hadde jeg noensinne forlatt han ved en ulykke? Nei ALDRI.

Så hva med dere hadde dere forlatt deres partner om han/hun ble syk eller utsatt for en ulykke??

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:02   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Jeg tenker at dette er en av de tingene man lærer at svaret endrer seg en del fra hva man ser for seg på forhånd til hva man ser når man står i det.

  Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:05   #3
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Det kan jeg ikke svare på før jeg står i den situasjonen.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:06   #4
Moonlight
prøver tilpasse seg livet
 
Moonlight sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 1.360
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Jeg kan ikke se det for meg... men det kan jo hende.

I familien til min kjære er det mange som har MS, og vi har snakket mye om det for muligheten er jo der.. man vet aldri.
Jeg tror jeg hadde gjort alt for å holde ut, og jeg hadde ønsket det samme tilbake fra ham om noe hadde skjedd meg.

Han sto ved min side når jeg var syk av depresjoner, men han klarte det ikke så lenge.. det tok veldig på ham, og han trives ikke i en slik situasjon.
Så jeg tror han ville dratt fra meg om jeg ble syk/skadet.. ikke med en gang, men etterhvert.

__________________
~Moonlight~
M 20.09.02 ~ D 02.08.04
~ Engla- Linea 17.10.09~
Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:11   #5
maria78
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
Innlegg: 182
maria78 er litt kul
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Det der er nok ikke enkelt men som mor til to barn og med mann som lever litt farlig så ville i alle fall barna kommet først, hvis min mann ble så skadet at jeg måtte brukt alle mine krefter og all min tid til han så ville jo det gått ut over barna mine men nå barna mine er store så vet jeg ikke, er nok sånt man ikke kan vite før man havner i det. En ting min erfaring sier er at man ikke skal dømme andre i alle fall. En som blir alvorlig syk kan også ha mer enn nok med seg selv og ha fryktelig dårlig samvittighet ovenfor sin partner så kanskje det er til begges beste å gå fra hverandre? ikke vet jeg, er jo bare synsing fra min side

maria78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:13   #6
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Aner virkelig ikke. Jeg tror jo ikke det, men er forsiktig med å dømme andre som faktisk lever slike ting.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:15   #7
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Man kan jo selvsagt ikke garanterer for det ene eller det andre, men jeg håper jeg klarer å holde sammen med mannen.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:18   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Jeg tror ikke det er mulig å svare på dette før man står med hodet og beina plantet oppi en slik situasjon. Pr i dag kan jeg selvsagt med hånda på hjertet si at jeg aldri ville forlate mannen min for noe slikt - men hvem vet hvordan jeg ville regaere om det skjedde, og hvilke hensyn som da måtte tas for å sikre en god hverdag og oppvekst for barna mine f.eks. Ville barna f.eks. vært tjent med at jeg bodde sammen med faren om han endret psyke slik at han ble utagerende agressiv, suicidal etc?

Håper aldri, aldri jeg slipper ta stilling til noe slikt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:19   #9
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

I en hypotetisk situasjon som dette tror jeg de fleste vil svare nei. Men så er det noe med at livet sjelden er så "clear cut" som i et scenario. Det ligger ofte mye mere bak.

Jeg kjenner tragiske historier der en partner har blitt syk og levd på sykehjem i 10-15 år, uten egentlig å ha noen kontakt med de rundt. Partneren har så brukt all sin tid der på sin syke partner. Beundringsverdig er det kanskje, men når de så dør et år etter på selv er det bare trist.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:21   #10
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Så da satt jeg og tenkte mannen min har verdens 2. farligste yrket. Hadde jeg noensinne forlatt han ved en ulykke? Nei ALDRI.

Så fint for deg at du vet det da. Er det nå vi skal applaudere?

Jeg håper at mannen min ikke blir hos meg for en hver pris, og jeg tror nok kanskje ikke jeg hadde blitt hos ham heller for en hver pris. Det er veldig situasjonsavhengig og vanskelig å spå før jeg evt. står i situasjonen. Det skulle nok mye til før jeg avsluttet forholdet, men om han ble alvorlig hjerneskadet f.eks så ser jeg for meg at et normalt samliv uansett ville ta slutt. Det å avslutte et samliv eller ekteskap behøver ikke å bety at man slutter å være glad i noen - eller at man vil kutte kontakten tvert.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:22   #11
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 978
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Jeg vet ikke, og håper jeg aldri kommer i den situasjonen at jeg finner det ut.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:25   #12
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det å avslutte et samliv eller ekteskap behøver ikke å bety at man slutter å være glad i noen - eller at man vil kutte kontakten tvert.

Jeg kjenner forresten til et ektepar hvor det etterhvert endte i skilsmisse da han ble syk og pleietrengende. Hun har funnet seg en ny, og de to eks-ektefellene har god kontakt og et kjempegodt forhold fortsatt selv om det altså endte med en avslutning på samlivet deres.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:28   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Veldig vanskelige spørsmål. Jeg hadde nok neppe forlatt mannen min midt i en kreftbehandling. Men om han hadde blitt skadet i hodet og forandret personlighet totalt så kan det være jeg hadde mente at jeg og ungene hadde klart oss bedre uten han.

Håper jeg ikke trenger å komme opp i situasjonen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:44   #14
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

nå er ingen i dette tilfelle blitt alvorlig hjerneskadet! For meg blir det slevfølgelig anderledes om man blir såpass hjerneskadet at en ikke vet om seg selv eller blir såpass pleietrengende at en havner på sykehjem. For meg blir det anderledes.
At noen blir alvorlig syk en periode i livet blir som å ta de gode og de onde dagene i ett ekteskap.

Og nei jeg vill ikke at noen skall applaudere fordi jeg ikke kommer til å forlate mannen min. Grunnen til at jeg skrev det var fordi han har ett yrke hvor det reelt kan skje noe ganske alvorlig og at jeg personlig har tatt stilling til det. Og for meg er det mannen min jeg har giftet meg med altså sjelen hans og så lenge den er der så kommer jeg ikke til å forlate han.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:48   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Jeg har en bekjent hvis mann har en stygg og skummel arvelig sykdom som har gjort ham helt forandret. Hun sliter seg ut på mannen som hun engang elsket, men som sist jeg hørte noe til han, var blitt helt rabiat og frekk.
Jeg skal innrømme at vi backet og støttet og tildels oppmuntret til å få ham på avlastning og etterhvert på sykehjem.

Jeg tror neppe jeg hadde blitt for enhver pris, men det er helt umulig å si noe om på forhånd.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:55   #16
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.


Så da satt jeg og tenkte mannen min har verdens 2. farligste yrket. Hadde jeg noensinne forlatt han ved en ulykke? Nei ALDRI.

Så hva med dere hadde dere forlatt deres partner om han/hun ble syk eller utsatt for en ulykke??

Det kan jeg ikke svare på nå, og jeg håper jeg slipper og finne det ut.

Når det er sagt, så kan jeg ikke med stor patos og bevende stemme si at "jeg ALDRI kommer til å gå fra mannen min" uansett, siden mennesker engang har en tendens til å forandre seg. Jeg vet at vi har det bra i dag. Jeg synes det er naivt å tro at man vet hvordan man har det sammen om ti år.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 14:00   #17
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Det kommer helt an på hvilke endringer ulykken hadde medført. Her er det ikke snakk om bare fysiske, men også kognitive og personlighetsmessige forandringer. HI nevner hjerneskader, og det er et område jeg kjenner til og et godt eksempel. Mange samliv ender etter slike skader, og jeg tipper det blant annet har sammenheng med at denne type skader medfører endringer på mange plan. Dersom mannen min hadde fått skader som gjorde ham svært impulsiv, medførte at han ikke evnet til å ta andres perspektiv, hadde redusert hukommelse, slet med planlegging, ikke så konsekvenser av handlinger, lav frustrasjonsterskel og sinnemestringsproblemer, hva hadde jeg gjort da? Skulle barna og jeg ha levd et liv der vi gikk på tå hev i frykt for å irritere ham? Skulle jeg ha vært den stygge ulven som satte grenser for pengebruk (jf impulsivitet, red. evne til planlegging og det å se konsekvenser av egne handlinger, frustrasjonsterskel og sinnemestring)? Hadde det vært til å leve med for oss andre? Hadde jeg maktet dette i tillegg til at nettverket forsvant (klassisk), i tillegg til at jeg måtte koordinere samarbeidet med diverse hjelpeinstanser, ble alene om det meste av ansvar og gjøremål for barn og hjem og faktisk hadde mistet den mannen jeg giftet meg med? Jeg sier ikke at det hadde vært enkelt å bryte ut, og samvittigheten hadde sikkert tynget. Men jeg hadde fortsatt hatt ansvar for mitt eget og ikke minst barnas liv. For meg framstår det litt vel bombastisk og kanskje litt naivt å konsekvent si at man aldri hadde forlatt sin kjære. Jeg tror ikke man greier å se for seg hvor store endringene i livs- og familiesituasjonen kan bli ved slike skader, med mindre man har stått i det selv.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 14:02   #18
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Jeg må igjen si jeg sa ikke at jeg ikke kommer til å gå fra mannen min at jeg aldri kommer til å forlate han om han er kommet ut for en ulykke eller sykdom for meg er det da han trenger meg mest her i livet og jeg hadde aldri greid å forlate han da!

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 14:08   #19
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Jeg må igjen si jeg sa ikke at jeg ikke kommer til å gå fra mannen min at jeg aldri kommer til å forlate han om han er kommet ut for en ulykke eller sykdom for meg er det da han trenger meg mest her i livet og jeg hadde aldri greid å forlate han da!

Nå virker jeg kanskje noe nedlatende her. Men akkurat så skråsikkert ville jeg også ha uttalt meg for 20 år siden. Men så har jeg sett mye og lært mye. Jeg vet at livet ikke er så enkelt i praksis. To gale gjør ikke en rett. Jeg har sett mennesker som har offret seg, blitt bitre og tilnærmet påtatt seg en martyr rolle. Mye styrt av at det er forventet at de skal bli UANSETT.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 14:11   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.796
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..

Om partner endrer personlighet (noe jeg mistenker kan være tilfelle i alle dine eksempler) -og ikke har evne til å endre dette, vil jeg kanskje finne på å gå ja.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no