Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvordan lykkes med gladioler?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-14, 22:03   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan lykkes med gladioler?

To år på rad har jeg mislykkes med gladioler. For to år siden plantet jeg nok løken for sent, for da kom det aldri noen blomster. Det så ut som jeg hadde satt purre i bedet. Året etter kom det nydelige blomster, men på stengler som nærmest vokste horisonttalt; det så ut som alle gladiolene hadde vært på fylla i ung alder og aldri helt hadde nådd en tilstand av edruelighet. Jeg endte opp med å klippe dem så snart blomstene kom og ha dem i vase på stua i stedet. Fint nok det, men ikke egentlig intensjonen.

Så altså: hvordan får man til vakre gladioler som vokser loddrett i bedet?

(Nei, jeg gadd ikke prøve i år, men jeg vil gjerne forsøke til neste år, hvis noen kan gi meg håp om vakkert resultat.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 19:21   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Er det ingen som har lykkes med gladioler?

Eller er det en hemmelighet bare kjent av Hagemafiaen?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 19:22   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

"We could tell you, but we'd have to kill your roses".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 19:39   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?



Aner ikke dessverre.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 19:56   #5
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.981
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Vet ikke. Men jeg husker at vi hadde gladioler inntil en levegg da jeg vokste opp, og mamma bandt de fast så de ikke ramlet. Så kanskje de rett og slett trenger en støtteanordning?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 19:57   #6
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.777
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Jeg leste "gladiatorer" og skjønte ikke helt ...

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 20:08   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.269
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Har lest at de må bindes opp.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 22:24   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.939
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Mine har bare stått der og funket av seg selv uten noe mer om og men
Jeg synes de er litt skumle, og liker generelt ikke blomster av typen "må dilles og kjæles med og tas inn om vinteren"

Ellers kan du jo jukse og kjøpe dem "ferdigvokst", også se om de dukker opp til neste år.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 23:06   #9
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Purre høres veldig kjent ut. Jeg har vel ca 20 gladioler og det har kommet blomst på 2. En ute og en jeg tok inn i vase. Det skjer jo ingenting.


Så jeg har ingen gode råd, men følger med her.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 23:12   #10
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Purre, ja. Det er akkurat sånn mine ser ut også, om det ikke har skjedd et mirakel mens vi er på ferie.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 23:32   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Purre ja, men etter evigheter i bedet så kommer jo blomsterstengelen opp! I fjor hadde jeg gladioler og det ble blomster til slutt, evig slutt... Skal se om jeg finner bilder. Men ellers trodde jeg at de kom tilbake i år, DET har ikke skjedd...

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 23:38   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

31.august i fjor... Første blomstertegn.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (429,0 KB, 22 visninger)
__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 23:51   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Jeg ler nesten av at jeg mener noe i en hagetråd, men har det ikke vært lurt å satt den i potte først - slik at den får vokst litt i innetemp før den plantes? Kanskje litt mer robust for vær og vind og? Vi har georginer i Hagen (eller:mannen har) knollene er fra 1971, så vi må jo bare ordne de hver vår - de blir iallefall stakkarslige uten inneplanting først (uten at de kan sammenlignes forøvrig)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 00:10   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg ler nesten av at jeg mener noe i en hagetråd, men har det ikke vært lurt å satt den i potte først - slik at den får vokst litt i innetemp før den plantes? Kanskje litt mer robust for vær og vind og? Vi har georginer i Hagen (eller:mannen har) knollene er fra 1971, så vi må jo bare ordne de hver vår - de blir iallefall stakkarslige uten inneplanting først (uten at de kan sammenlignes forøvrig)

Alt for mye jobb! Seriøst alt for mye jobb, og da må jeg jo planlegge. Jeg planter bare slikt som selges i butikken akkurat den dagen jeg føler for å plante noe.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 00:11   #15
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.939
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Mine har bare stått der og funket av seg selv uten noe mer om og men
Jeg synes de er litt skumle, og liker generelt ikke blomster av typen "må dilles og kjæles med og tas inn om vinteren"

Ellers kan du jo jukse og kjøpe dem "ferdigvokst", også se om de dukker opp til neste år.


Ellers så kan det tenkes at jeg leste georgine da jeg svarte. For jeg har da aldri hatt gladioler

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 00:13   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Takk for svar, alle sammen. Jeg heller til å mene st gladioler ikke er noe for en accidential gardener, men kanskje jeg vil gjøre ett forsøk til, til neste år. Hvis det altså er sesong for å plante gladioler den dagen jeg har lyst til å plante løk til våren.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:05   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.342
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Har du snakket hyggelig med de?

Min morfar, aka Supergartneren, hadde mengder med flotte gladioler som han ikke måtte binde opp, og han gikk alltid og kosepratet med blomstene sine.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:43   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Jeg vet ikke om min sosiale standing i nærmiljøet tåler at jeg snakker med hageblomster.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:44   #19
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.342
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Nei, men da blir det nok ikke fine gladioler på deg heller.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:48   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lykkes med gladioler?

Så mange vanskelige valg i livet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no