Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva kan jeg bruke lyr til?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-11, 13:46   #1
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hva kan jeg bruke lyr til?

Gutta boys har fisket til mor. 20 makreller og 2 lyrer, og to råstolte gutter. Makrellene har vi snart tatt has på, men storebror (6) lurer sånn på når vi skal spise lyr.

Jeg har tatt opp en fra fryseren, den er vel snart tint. Men hva i alle dager gjør jeg nå? Det er dessverre ingen hit med tomatbaserte retter her i huset. Vanligvis bryr jeg meg ikke og serverer det som passer meg, men akkurat denne gang vil jeg gjerne at storebror skal synes at det i den minste ble en ok middag av arbeidet hans.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 13:48   #2
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

De går veldig kjapt og greit å lage fiskekaker av lyr!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 13:48   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.819
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Jeg syns det er veldig godt å bare vende lyrfileter i mel, salt og pepper, for så å steike det og severe med poteter, gulrot og rømme.

Eller ble mor alltid så glad når hun fikk lyr, for hun kvernet det opp og lagde fiskekaker eller fiskeboller.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 13:49   #4
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Går det kjapt? Må jeg ikke filetere og rense og mose og steke og greier?Jeg synes det er vanskelig å rense rå fisk... Billmrk *tre barn i beina*.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 14:04   #5
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Jeg spiste fiskesuppe med lyr i går, og det var veldig godt.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 14:25   #6
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Fiskegrateng, suppe, fiskekaker eller -boller. Den er ok stekt også

Jeg pleier å bruke den i suppe, men bruker kraft av berggylt eller flatfisk. Tror ikke lyren er så god å mekke kraft på.

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 14:26   #7
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.818
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Ball av fisk er noe av det beste jeg vet, og det er lyr ypperlig til.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 14:28   #8
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg syns det er veldig godt å bare vende lyrfileter i mel, salt og pepper...

Og her vil eg tilrå å freista å bruka sammalt grov rug - Nammenamme!

Elles vert det kjempegod plukkfisk av lyr.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 14:34   #9
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Hm, interessant! I dag strekker ikke tiden til noe rensing, men jeg tror ikke jeg må jobbe så veldig hardt for å selge inn stekt lyr hos gutta. Bare rug, salt og pepper, eller egg også?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 16:48   #10
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Hvis filetene har vært fryste kan du risikere at fiskematen (-kaker, -boller, -ball) ikke henger sammen. Jeg ville heller stekt den.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 17:03   #11
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Hm, interessant! I dag strekker ikke tiden til noe rensing, men jeg tror ikke jeg må jobbe så veldig hardt for å selge inn stekt lyr hos gutta. Bare rug, salt og pepper, eller egg også?

Berre rugmjøl, salt og pepar, ja - og serverast veldig enkelt med poteter og smelta smør og enorme mengder smørsteika lauk.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-11, 20:16   #12
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke lyr til?

Takk for all hjelp! Lyren hadde hatt en tur i frysen først, og jeg ville sikre meg at gutta synes det var OK når de hadde så store forventninger til maten de selv hadde skaffet. Det ble plukkfisk, med litt ekstra grønnsaker i sausen. Det gikk ned på høykant. Da kan jeg steke den neste, for da har de et positivt førsteinntrykk.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no