Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brente mandler - når ha i smøret?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-11, 16:20   #1
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Brente mandler - når ha i smøret?

Jeg har teflonhjerne, og husker ikke..

Har dere i smøret når sukkerlaken har kokt inn og blitt grått, eller venter dere til sukkeret har smeltet igjen?

Ble ikke klokere av å google oppskrifter, der sies begge deler like mye tror jeg..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 22:11   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.561
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Jeg forsøkte ulike oppskrifter i fjor, første gang, men fikk det bare ikke til. Synd, for jeg elsker brente mandler.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 22:34   #3
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Smør?

250 g mandler
250 g melis
1 dl vann

Putt alt i en gryte, sett plata på middels varme, kok det tørt, rør rundt med en engels tålmodighet helt til sukkeret til slutt smelter. Ikke for mye varme. Røre, røre, røre.

Ha plate og bakepapir klart, for når sukkeret endelig smelter, blir det lit travelt.

Mandler og melis kan dobles uten at vannmengden trenger å økes.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 22:42   #4
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Er ikke smøret der for å forhindre at mandlene setter seg fast i alt og alle? Jeg ville hatt det i helt til slutt, men jeg mener at jeg penslet bakepapiret med litt olje når jeg lagde sånne for ett år siden, og til slutt helt jeg blandingen over på papiret og brukte to gafler til å skille dem fra hverandre. Dette gikk ganske bra og man kunne derreter ha mandlene på glass eller i en spisspose uten at de hekter seg fast i hverandre.

Jeg må også lage brente mandler snart.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 22:55   #5
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.076
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Har du fått tak i smør?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 22:58   #6
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Jeg påstår at jeg lager verdens beste brente mandler (kjekt med litt selvtillit ) og bruker ikke smør.

250g mandler, 200 gram sukker, 1dl vann, 1ss kakaopulver, 1ts vaniljesukker.

Hemmeligheten med å få det til er bare å røre til du hører at mandlene "sprekker" (det skjer ganske lenge etter at de blir gråe), og deretter fortsette til de er helt omhyllet av sukkermasse. Når det skjer, venter man noen minutter til , til sukkeret begynner å smelte igjen. Da får du til at de får den fine glansen, og at de smaker brent.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 23:03   #7
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Jeg hadde i smøret da sukkeret var grått, og det var tydeligvis ikke det jeg har gjort før Men, med litt tålmodighet ble det greit nok, bare litt mer smørbukkaktig knekk rundt mandlene. Litt karamellmandler, egentlig!

Jeg har alltid hatt i litt smør til slutt, det gjør tydeligvis noe med smaken.

Og ja - man har da vel smør!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 08:29   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.076
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Man har ikke smør i butikkene her ute på bøgda lenger :-(

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 10:00   #9
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Man har ikke smør i butikkene her ute på bøgda lenger :-(

Smøret som ble brukt i går, ble nok kjøpt for en god stund siden.

Min kjære eks, som bor ved svenskegrensa skulle egentlig handle med smør til moren sin, så jeg får nok litt av ham. Selv om jeg ikke trenger, jeg har også to pakker Bremykt i kjøleskapet

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 12:55   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.076
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Man skulle hatt en eks ved svenskegrensa

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 13:20   #11
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Man skulle hatt en eks ved svenskegrensa

Spesielt en snill eks som man er god venn med

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 20:57   #12
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg påstår at jeg lager verdens beste brente mandler (kjekt med litt selvtillit ) og bruker ikke smør.

250g mandler, 200 gram sukker, 1dl vann, 1ss kakaopulver, 1ts vaniljesukker.

Hemmeligheten med å få det til er bare å røre til du hører at mandlene "sprekker" (det skjer ganske lenge etter at de blir gråe), og deretter fortsette til de er helt omhyllet av sukkermasse. Når det skjer, venter man noen minutter til , til sukkeret begynner å smelte igjen. Da får du til at de får den fine glansen, og at de smaker brent.

Hvor sterk varme ca? Skal alt i stekeplata med en gang sammen? skal mandlene "skrelles"?

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:02   #13
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Hvor sterk varme ca? Skal alt i stekeplata med en gang sammen? skal mandlene "skrelles"?

Jeg har den på 4'ern . Det vil vel si litt over middels varme. Ellers blir man aldri ferdig. Mandlene skal ikke skrelles/skoldes, det er veldig viktig! For å få frem den riktige "tivolismaken" anbefaler jeg en spiseskje kakaopulver (ordentlig kakao, ikke O'Boy e.l. ). Det tar ca. 5 minutter fra alt er helt tørr i kjelen til mandlene sprekker (lager skikkelig høy popcornlyd) og fem minutter derfra til alt begynner å smelte igjen, slik at de får glansen de skal ha.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:08   #14
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.858
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg har den på 4'ern . Det vil vel si litt over middels varme. Ellers blir man aldri ferdig. Mandlene skal ikke skrelles/skoldes, det er veldig viktig! For å få frem den riktige "tivolismaken" anbefaler jeg en spiseskje kakaopulver (ordentlig kakao, ikke O'Boy e.l. ). Det tar ca. 5 minutter fra alt er helt tørr i kjelen til mandlene sprekker (lager skikkelig høy popcornlyd) og fem minutter derfra til alt begynner å smelte igjen, slik at de får glansen de skal ha.

også litt mer teskje her....
Lages blandingen først, også mandlene i, eller alt i samme kjele med det samme? Og hvordan tørker du dem?
Bill.mrk.: aldri laget før...

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:13   #15
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

også litt mer teskje her....
Lages blandingen først, også mandlene i, eller alt i samme kjele med det samme? Og hvordan tørker du dem?
Bill.mrk.: aldri laget før...

Kok opp 1 dl vann, 200 g sukker, 1ss vaniljesukker og 1 ss kakaopulver. Når det koker, har du i 200 g mandler. La det koke (rør en gang iblant) til all væske er fordampet og den (nå) tørre blandingen har lagt seg som en skorpe rundt mandlene. Etter hvert blir alt i kjelen helt tørr, og nærmest grå i farge. Nå er det viktig at du rører veldig mye. Når du hører at de sprekker fortsetter du å røre, etter hvert vil det tørre sukkeret i bunnen av kjelen bli flytende igjen. Det flytende legger seg nå utenpå skorpen på mandlene. Når mandlene har fått en fin, brun farge og mye glans heller du dem på et bakepapir. Du kan begynne å spise dem med en gang, det tar ikke mer enn 5 minutter før de har kjølt seg betraktelig ned.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:14   #16
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Vær forresten forberedt på at det godt kan ta 45 minutter fra begynnelse til slutt.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:16   #17
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

God kjele er forresten veldig viktig. Teflon er viktig, ikke en sånn "stålgreie".

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:16   #18
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Kjekt med flere innspill, selv om lillebroren min syntes jeg kunne lage flere karamellmandler

Men smøret har jeg tydeligvis hatt i helt til slutt tidligere, har sikkert noe med smaken å gjøre...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:19   #19
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Kjekt med flere innspill, selv om lillebroren min syntes jeg kunne lage flere karamellmandler

Men smøret har jeg tydeligvis hatt i helt til slutt tidligere, har sikkert noe med smaken å gjøre...

Jeg tror folk tar i smør for å få glansen, men det trenger man ikke hvis man bare er tålmodig. Den ordentlig brente smaken får man nemlig bare hvis man lar alt sukkeret smelte igjen slik at "knekket" ligger rundt sukkerskorpen.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:19   #20
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler - når ha i smøret?

Og ja, jeg spammer. :spam:

Jeg har laget over 1 kg brente mandler siden 1. desember i år allerede.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no