Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Barnevennlig og god langpannekake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-12, 09:31   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Barnevennlig og god langpannekake?

Vi skal ha samling med teaterskolen til eldste i helga, og i den forbindelse tenkte jeg å bake med meg en kake. Sannsynligvis er det flere som kommer til å bake, og enda mer sannsynlig er det at minst en av disse har med sjokoladekake. Jeg tenkte derfor å lage noe annet. Trenger derfor oppskrift på en god og barnevennlig langpannekake. Anyone?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 09:35   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Vaniljesauskake
http://detsoteliv.no/searchresults_o...ppe.php?id=116

Enkel og god, jeg har ikke opplevd at noen ikke har likt den.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 09:40   #3
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Enkel og god.

4 egg
6 dl sukker
4 ts bakepulver
9 dl hvetemel
2 ts vaniljesukker
3 dl melk eller matfløte
300 g smeltet smør

S
ukker og egg piskes til eggedosis. Mel, vaniljesukker og bakepulver has i vekselvis med melk/fløten.
Tilsett smeltet smør.

Strø på sukker og
kanel (vær raus) før steking
Stekes 180 grader på nederste rist i ca. 30 min.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 09:52   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.874
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Jeg har fått tips fra en småbarnsmamma på jobben om at Colakake er godt og populært blant barna.
Aner ikke hva det er så har bedt om oppskrift.

Peanøttkake i langpanne er ihvertfall kjempegodt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 09:56   #5
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.797
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg har fått tips fra en småbarnsmamma på jobben om at Colakake er godt og populært blant barna.
Aner ikke hva det er så har bedt om oppskrift.

Peanøttkake i langpanne er ihvertfall kjempegodt.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 10:12   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.874
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Desverre, jeg prøvde å lage det en gang men på en eller annen måte glemte jeg bakepulver så den ble helt flat.

Har smakt det på avslutning i klassen til junior, kaken blir røsket vekk med en gang! Skikkelig digg. Burde jo spurt henne om oppskrift..
Kanskje jeg skal prøve igjen selv.
Noen som har en god oppskrift på Peanøttkake?

Hun som snakket om Colakake her hadde ikke laget den selv.
Men søkte på nett, er det cola og marsmellows i den kaken?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 10:15   #7
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.797
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Synd- har lyst til å prøve den peanøttkaken Prøv å få oppskrift neste gang, da

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 10:33   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Karamellkake

6 kopper sukker
6 egg
6 ts vaniljesukker
6 ts bakepulver
6 ss karamellsaus
7 kopper hvetemel
450 gram smeltet margarin
4 kopper melk

Stekes ved 175 grader, midt i ovnen i 30 minutter. Smør langpanna.

Glasur:

400 gram melis
150 gram smeltet smør
2 ss karamellsaus
4 ss kald kaffe
4 ts vaniljesukker


Kanelkake (som passer for både store og små)

1 liter kefir
1 kg sukker
1 kg mel
2 ts natron
8 ts kanel
200 smeltet smør/melange

Oppskriften passer til en stor langpanne og kaka stekes i ca. tre kvarter ved 200 grader.

Pynt med melisglasur og kokosmasse, evnt. Nonstop/Smarties hvis det skal være til unger. For å gjøre kaka litt mer "voksen" i smaken kan du ha oppi ei teskje med malt nellik også, men det er ikke nødvendig.

Kaka passer godt å fryse i porsjonsstykker.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 11:20   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.874
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Peanøttkake i langpanne er ihvertfall kjempegodt.

Kom på hvor jeg fant oppskrift på Peanøttkake. Kommer ikke inn på linken herifra men søk på Tom Victor Gausdal og Snikcerskake.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 11:23   #10
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.797
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

GinaK-takk

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 12:05   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.198
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Banankake pleide jeg å ha som standardkake for noen år siden, den er saftig og god og trenger ikke glasur.

Banankake

  • 2 egg
  • 3 dl sukker
  • 2 middels store bananer
  • 1,5 dl smeltet smør
  • 1,2 dl melk
  • 2 ts vaniljesukker
  • 4,5 dl hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts natron
Pisk egg og sukker. Mos bananene og bland i. Tilsett smeltet smør og melk. Bland alle de tørre ingrediensene og sikt dem inn i røren. Hell røren i smurt kakeform og stek ved 175 grader i omtrent 45 minutter.

Kan dobles og stekes i langpanne. Kan fryses.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 12:07   #12
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Jordbærkaken som jeg fikk oppskrift på her inne var veldig populær både hos voksne og barn på en avslutning på skolen her. Flere ba om oppskriften etterpå.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 13:53   #13
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Jeg lurte fryktelig på hvordan man kunne lage en lang pannekake! *baker ikke veeeeeldig ofte ei*

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 13:56   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Jeg lurte fryktelig på hvordan man kunne lage en lang pannekake! *baker ikke veeeeeldig ofte ei*

Du drar det bare ut i tid.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 14:42   #15
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.902
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Sitronkaken som Acsa har oppskrift på her inne, er supergod. Jeg har laget den to ganger i det siste og den slår an hos både voksne og barn.

Oppskriften ligger her.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 15:08   #16
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.371
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Kom på hvor jeg fant oppskrift på Peanøttkake. Kommer ikke inn på linken herifra men søk på Tom Victor Gausdal og Snikcerskake.

Som litt forsiktig mamma til nøtte-allergiker, vil jeg bare si at jeg ville ikke ha bakt kake med nøtter til en forsamling der det vil være mange barn. Med mindre du kjenner dem alle og vet at ingen har nøtteallergi.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 20-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 15:17   #17
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.997
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevennlig og god langpannekake?

Gulrotkaken fra det søte liv



Gulrotkake i langpanne



Ingredienser:

6 dl sukker
4,5 dl matolje
6 egg
7,5 dl hvetemel
3 ts natron
3 ts bakepulver
3 ts kanel
750 g skrelt gulrot

Glasur:
250 g smør
400 g kremost (f.eks. 2 pk Philadelfia)
500 g melis
3 ts vaniljesukker

Fremgangsmåte:

Visp sammen sukker og olje i en stor bakebolle. Pisk inn eggene (for hånd eller bruk elektrisk misker) til blandingen blir tykk og lys. Sikt sammen hvetemel, natron, bakepulver og kanel. Bland i til en jevn deig. Riv gulrøttene fint og rør inn i deigen til slutt.

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30X40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i ca 40 min. Avkjøl kaken i formen. Hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret.

Rør sammen smør og litt melis til smørkrem. Tilsett kremost, vaniljesukker og resten av melisen og pisk ostekremen jevn. Bre ostekremen i et tykt lag over kaken. Lag gjerne riflete mønster i ostekremen med en gaffel. Del kaken i passe store firkanter.

Tips:

750 g skrelt og renset gulrot tilsvarer ca 1 kg med urensede gulrøtter.

Er du ikke fullt så glad i ostekrem, kan du halvere oppskriften på glasuren.

Kaken er kjempefin å fryse, også med ostekrem. Ostekremen gjør kaken litt klissete med det samme. Jeg pleier å dele kaken forsiktig i biter og så sette kakestykkene i kjøleskapet til ostekremen har stivnet noe. Så har jeg stykkene forsiktig i en fryseboks (ikke oppå hverandre) eller i fryseposer. Når kaken er frossen kan du stable kakestykkene oppå hverandre som du ønsker.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no