Dele gutter og jenter i svømming?
På en barneskole her i kommunen har de nå gått inn for å dele opp gutter og jenter i svømmingen. Det var visst et klassetrinn det var snakk om. Grunnen til dette var at muslimske jenter ikke kan bade sammen med gutter, av hensyn til relgion og kulturelle krav om sømmelighet. Det var snakke om få jenter. Rektor ved denne skolen tok denne avgjørelsen på egenhånd, da "det ville være det enkleste", uten å snakke med noen av foreldrene i klassen. Dette blir gjort på tross av at vi har lovfestet at undervisningen ikke skal organiseres på grunnlag av kjønn.
Nå har sikkert dette vært et tema på andre skoler i andre deler av landet, og jeg lurer på hva dere mener om dette. Er det greit at man deler inn klasser etter gutter og jenter på dette grunnlaget? Skal man ta hensyn til at man har forskjellige relgioner eller skal man gå etter den norske loven som sier at undervisning ikke skal organiseres på grunnlag av kjønn?
Jeg tenkte med en gang at dette ble helt feil, og at det var et skritt tilbake i utviklingen. Men jeg skjønner jo også at muslimer, som er vant til en annen kultur enn det vi har her, gjerne vil få gjennomført slike ting som bading (og gym) på "sin" måte. Det blir jo feil om de tas ut av undervisningen i slike fag også. Men jeg føler likevel det skurrer, og det høres ikke helt riktig ut at "vi" skal vike fra vår kultur og våre lover.
Hva synes dere? (Se bort fra mine dårlig formuleringer, og håper alle skjønte hva jeg mente.)