|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Introvert optimist
|
![]() Ansatte vant pensjonskampenAnsatte i Fokus Bank vant i lagmannsretten. Det er altså ikke bare for bedriften å fjerne en ytelesesbasert pensjonsordning og erstatte med en mye dårligere innskuddsbasert en. Siden min bedrift er midt i slike diskusjoner, er denne dommen gull verdt for de videre diskusjonene. Kanskje de dropper hele greia? :ønsketenker:
![]() |
#2 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ansatte vant pensjonskampenDet går i hvert fall an å håpe.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Ansatte vant pensjonskampenBare så det er sagt; en innskuddsordning trenger ikke alltid være så mye dårligere enn en ytelsesordning. Det avhenger av sparenivået, og om det følger med en uføredekning i tillegg (som selvfølgelig ikke er innskuddsbasert).
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ansatte vant pensjonskampenHva er bra sparenivå da, Tjorven? Vi byttet fra ytelses- til innskuddsbasert pensjon på jobben i år. Jobben min setter månedlig inn det maksimale antall prosent av lønnen som bedriften har lov til å sett inn, husker ikke hvor mye dette er. I tillegg har vi veldig gode forsikringsordinger. Da tenker jeg at endringen ikke er noe særlig dårligere enn før, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Ansatte vant pensjonskampen
Hvis de sparer maksbeløpet, 5 % av lønn opp til 6G og 8% opp til 12G (G=72 188), så er det veldig bra. Hvis man har en del år igjen til pensjonsordning, vil den som regel være bedre enn en ytelsespensjon. Det avhenger selvfølgelig av avkastning på de investerte midlene. Med en ytelsespensjon så var det bedriften og delvis forsikringsselskapet som tok risikoen, mens med innskuddspensjon så er det den ansatte. Historisk sett så gir aksjemarkedet bedre avkastning, men slik har det jo ikke vært de siste par årene.
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
Det kommer også an på lønnsnivået og den ytelsesbaserte ordningen. For oss har vi regnet ut at det betyr en reduksjon fra 65% av lønna til ca. 48% av lønna ved maksimal sparing. Det er stor nedgang og selvfølgelig veldig lite ønskelig.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette kan da umulig stemme? Med mindre dere tjener VELDIG mye så vil 48% av lønn tilsi folketrygden (og altså ingen sparing fra arbeidsgiver i det hele tatt).
![]() |
![]() |
#8 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ansatte vant pensjonskampenFlere bedrifter har jo laget kompensasjonsavtale i forbindelse med overgang fra ytelse til innskuddsbasert, eller gitt de ansatte muligheten til å bli igjen igjen i den ytelsebaserte (f.eks de som har kort tid igjen til pensjonsalder). Dette skjedde ikke i Fokussaken.
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
Jeg tror det skal stemme. Gjennomsnittet for folkene i min fagforening er ved pensjonsalder på mellom 11 og 12 G.
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
Taket som staten har satt for denne typen kompensasjonsavtaler er veldig lavt. Når den nye folketrygden i tillegg reduserer taket for opptjening av pensjonspoeng kommer folk med lang utdanning og dermed relativt sett få år i arbeidslivet dårlig ut.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|