Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Langtidsheving/kaldheving av pizzadeig

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-07, 22:15   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Langtidsheving/kaldheving av pizzadeig

Jeg får halve slekten på besøk på onsdag, rett etter jobb, og skal diske opp med noe raskt og enkelt til hele gjengen (vi blir 7 voksne og 4 barn). Jeg lurer på om jeg skal lage hjemmelaget pizza og trenger noen gode tips til hvordan jeg kan korte ned tilbredningstiden. Lage pizzabunner og fryse? I så fall trenger jeg oppskrifter. Eventuelt tenkte jeg det var en mulighet å sette en deig kvelden i forveien, sette den i kjøleskapet til langsom heving og bake den ut når jeg kommer hjem fra jobb. Noen som har erfaring med langtidsheving av gjærdeig?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 22:18   #2
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Langtidsheving/kaldheving av pizzadeig

Lag pizzasnurrer kvelden før som du bare varmer opp før de kommer

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 22:19   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Lage deigen med mindre gjær og kaldt vann, og så sette den i kjøleskap?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 22:27   #4
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Lag pizzasnurrer kvelden før som du bare varmer opp før de kommer

Oppskrift? :lat:

Gammel 23-09-07, 22:31   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har akkurat nå 14 pizzabunner m/tomatsaus halvstekte til avkjøling på benken nå som skal fryses ned i en stabel. Når vi senere skal spise pizza er pizzaen ferdig pyntet til ovnen er varm og den trenger bare 7 minutter i ovnen ved 250 grader.

Gammel 23-09-07, 22:33   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har akkurat nå 14 pizzabunner m/tomatsaus halvstekte til avkjøling på benken nå som skal fryses ned i en stabel. Når vi senere skal spise pizza er pizzaen ferdig pyntet til ovnen er varm og den trenger bare 7 minutter i ovnen ved 250 grader.

Oooh. Spennende. Oppskrift? Lager du dem runde eller firkantede? Og hvordan fryser du dem ned?

Gammel 23-09-07, 22:33   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle også til å foreslå halvstekte bunner

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 22:49   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir en blanding av runde og firkantede alt etter hva kjevlen bestemmer i øyeblikket. Hver pizza fyller ca. en langpanne og er 1 middag for mann, barn og meg.

Pizza: I dag har jeg laget av 9 dl vann (45 grader), 2 pakker tørrgjær, noen klyper salt og reste hvetemel (1,5-1,7 kg). (Jeg lager deig i denne rekkefølgen - dvs. jeg avslutter med det tørre.) Denne porsjonen ble 14 pizzaer hos oss. Stekes i 7 minutter med 3 ss tomatsaus spredt utover ved 180 grader varmluft (det tilsvarer ved 200 grader vanlig ovn).

Tomatsaus:

Gigaporsjon m/tomatsaus:
4 pakker med hakkede, hermetiske tomater (de billigste fra Ica - 2 pakker vanlige og 2 pakker med basilikum).
Litt/noe olivenolje
Litt/noe balsamicoeddik
1 tube/glass med tomatpuré (hvis jeg har)
Litt chilisaus (hvis jeg har)
Litt honning (balanserer det syrlige)
Noen klyper med salt
Pepper
Alt jeg har av krydder (rosmarin, basilikum, timian, oregano, paprika)
Sennepspulver
Lauvbærblad (4 stk - fiskes ut etterpå)
2-4 løk (finhakkes)
1/2-1 hvitløk (finhakkes)
Soltørkede tomater hvis jeg har (finhakkes)
Kokes lenge og vel (minst 1/2 time)
Avkjøles og kjøres i blenderen. Kan fryses eller brukes på pizza (f.eks. for halvsteking).

(Sausen er basert på hva jeg har, men basis er altså hermetiske tomater, olje, balsamicoeddik, honning og krydderier som kokes uten lokk en stund og kjøres i blender til en glatt blanding.)

Tomatsausen småkokes lenge, minst en halv time, før den avkjøles og kjøres glatt i en blender.

Gammel 23-09-07, 22:50   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Pizzabunnen fryses ned i en stabel (de beholder bakepapiret mellom seg og det brukes igjen ved neste korsvei).

Gammel 23-09-07, 23:05   #10
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne blir bra:

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...10/511527.html

Forsteking av bunnene går også greit. Bruk så varm ovn som mulig, prikk dem med gaffel først.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.