Lønnsnivå kvinner og menn "kvinner tjener dårligere enn menn i samme jobb"
Dette kommer jo frem igjen rundt 8. mars hvert år. Men jeg driver også med leksehjelp og møter en del ungdom og det er noe som bare blir slått fast uten at jeg klarer å finne statistikk på det
Det jeg regner med at fremdeles er et faktum er at kvinner, som gruppe, tjener mindre enn menn, som gruppe. Og, at tradisjonelle kvinneyrker ofte har et lavere lønnsnivå enn tradisjonelle mannsyrker, også når de krever like lang utdanning.
Men. Det blir ofte bare slått fast at kvinner tjener dårligere enn menn for å gjøre samme jobb. Og det lurer jeg på om det faktisk finnes et statistisk grunnlag for å si. Eller er det bare blitt en gjennomgående oppfatning som man fortsetter å slå fast uten å egentlig begrunne.
Jeg er klar over at jeg sitter i en liten boble av høyere utdannede og at verden ser veldig annerledes ut andre steder. I min del av arbeidslivet har vi individuelle lønnsforhandlinger og det betyr at det faktisk kan lønne seg å være en som er veldig trygg på seg selv og flink til å stille krav. Men, etter å ha vært med på lønnsforhandlinger og sett litt på sammenlikninger av lønn så ser jeg i hvert fall ingen systematiske forskjeller her. Og tonen er hele tiden at man skal løfte kvinnene.
Dette er ikke ett "vi har ikke noe mer å slåss for, likestillingen er kommet langt nok" innlegg. For det mener jeg ikke. Men jeg vil at opplysningene skal være rette.
Så hjelp meg, dere som kan alt og er flinkere til å finne frem i statistikk. Er det noen grunnlag for å si at kvinner tjener dårligere enn menn i samme jobb?
|