Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-16, 07:20   #1
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Den måtte jo komme.

Skal du på julegudstjeneste? Skal barna dine? Har du behov for en tjeneste rett før jul? Eller blir du bare provosert over alle disse ateistene og muslimene som ødelegger jula?

Gammel 21-12-16, 07:24   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Nei, vi skal ikkje.
Ateistar heile gjengen! Eg har ikkje vore i kyrkja på julafta sidan eg var 14-15 år gammal.

Gammel 21-12-16, 07:27   #3
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker egentlig juletjenester best, jeg. Og julestoler! Om noen ikke er kjent med julestolen min kan jeg jo finne igjen denne: http://www.foreldreportalen.no/forum/blog.php?b=45722

Gammel 21-12-16, 07:28   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Definitivt ikke. Barna fikk ikke noe spørsmål om fritak i år. Poden skulle uansett synge, og 9-åringen var på svømming og ble busset. Må innrømme at jeg hadde lyst å lage trøbbel likevel, men pragmatismen vant.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 07:32   #5
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, tror ikke det, det må evnt. bli på julaften dersom vi får tid. 10 klassingen skal i kirka i dag, han fikk tilbud om fritak.

Gammel 21-12-16, 07:32   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har ikke tradisjon for å gå i kirka på julaften. Foreldrene mine hadde det i utgangspunktet (til tross for at de er ateister begge to), og særlig mamma synes egentlig det er veldig koselig, hun er veldig glad i julesanger og orgel og den slags. Men da jeg var barn bodde vi et sted hvor det var langt til kirka, og i begynnelsen hadde vi heller ikke bil, så det ble veldig krevende. Derfor etablerte vi faste tradisjoner for hele julaften hjemme, fra morgenen av, og jeg er vokst opp med disse. Da vi flyttet, og ble boende i nærheten av ei kirke (og hadde bil) var liksom ikke kirkebesøk inne i tidsplanen for julaften. Det ble naturlig for meg å videreføre tradisjonene jeg selv er oppvokst med, da jeg selv fikk barn, særlig siden mannen heller ikke har noe behov for å gå i kirka.

I oppveksten var jeg kun i kirka når korpset spilte, for pappa var dirigent, og jeg spilte også i korpset etter hvert. Men det var aldri på julaften, som jeg kan huske, men en eller annen gang i løpet av jula.

Når det gjelder skolegudstjenesten, som var i går, valgte to av mine barn å være med på alternativt opplegg på skolen, mens den tredje sa at hun ville høre hva venninnene skulle først. Det endte med at alle tre var hjemme med spysjuka.

Gammel 21-12-16, 07:39   #7
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden sin skole hadde julegudstjeneste i går, og han valgte å ikke bli med. Selv om han sier selv han tror på Jesus og gjerne vil i kirken, så er han tydeligvis hjernevasket nok til å mene at det er urettferdig at bare de som tror på Jesus skal få besøke "sin kirke" (han har ikke helt begrepene på plass ennå) med skolen. Han sa de hadde hatt det fint på det alternative opplegget og at han skal spørre farmor og farfar om de kan gå i kirken 1. juledag.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 07:47   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Både jeg og ungene var på skolegudstjeneste i går. Den er stappfull av opptredener av elevene, så de ville begge to. Jeg gikk fordi jeg syns det er hyggelig og stemningsfullt. Om de senere skulle ønske å ikke gå, så får de lov til det også.

Gammel 21-12-16, 08:10   #9
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vurderte, men den begynner så sent her vi bor og da er vi på vei i selskap

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 08:14   #10
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungane har vore til skulegudstjeneste i skuletida som eg ikkje hadde mulighet å ta meg fri og bli med på. Dessverre blir det heller ikkje gudstjeneste på meg på julaften då det er mitt vertinneår.

Og ja, eg er for skulegudstjenester i år også

Gammel 21-12-16, 08:17   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er i kirken på julaften. Barnas skole sluttet med gudstjeneste før jul lenge før jeg fikk skolebarn. Tett mellom ateistene på bygda tydligvis.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 08:20   #12
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Nei, mannen og jeg er ateister. Ungene var med på alternativt opplegg, eldste av eget valg og yngste fordi hun er så liten at vi bestemmer enda.

Gammel 21-12-16, 08:24   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. - Men jeg burde. verden forventer at jeg skal tenne lys på graven til min far. (Jeg har ingen problemer med min far altså - han var en suveren fyr, men jeg er ikke så glad i det faktum at han har en grav)
Gutta var på julegudstjeneste i år. Neste år skal i alle fall ikke lillebror, for han var helt over seg av sorg for at han skulle i år.

Gammel 21-12-16, 08:24   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det rekker jeg ikke på julaften når jeg steller til jul og det gjør jeg jo hvert år. Vi var alltid på julegudstjeneste før jeg ble vertinne for selskapet og det er jo utrolig høytidelig og stemningsfullt da. Jeg savner det i grunnen.

Ungene har ikke hatt det i skoletida, så det har ikke vært noe tema.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 08:24   #15
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Fatter ikke at folk har tid til sånt julaften. Jeg må jo dusje og skrelle poteter og lete etter forsvunne pakker og ikke-eksisterende gavelapper og rydde og se TV etc.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 08:27   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Fatter ikke at folk har tid til sånt julaften. Jeg må jo dusje og skrelle poteter og lete etter forsvunne pakker og ikke-eksisterende gavelapper og rydde og se TV etc.

Jeg steller fjøs to runder(22kyr, 50 øvrig storfe og 55sau), lager middag til tolv og lell rekker jeg gudstjeneste. Det handler om prioriteringer.

Gammel 21-12-16, 08:28   #17
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg steller fjøs to runder(22kyr, 50 øvrig storfe og 55sau), lager middag til tolv og lell rekker jeg gudstjeneste. Det handler om prioriteringer.

Du ja.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 08:36   #18
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Nei. Ateistfamilie her. Ungene fikk velge. En valgte alternativet og den andre ville gå( fordi venninnene skulle). En førjul jeg har god tid, skal jeg kanskje ta dem med selv. For å kunne snakke med dem om hele greia. Jeg liker ikke at det skal foregå i skoletida.

Gammel 21-12-16, 08:37   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Du ja.

Jeg bare fjaset da. Fjøs på julaften er koselig. Vi gir ekstra høy og synger en trall.

Gammel 21-12-16, 08:39   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Begge mine var i går, de bestemmer selv. Opplegget på skolen er ok tror jeg (se på filmer om ulike feiringer verden over). De fleste er likevel i kirken, inkludert mange av muslimene. Det er ulike gudstjenester for 1-4 og 5-7 pga knøttliten middelalderkirke.

Jeg vurderer kirke på julaften oga bestevenn skal lese juleeva geluet. Sjekden jeg går i jula, men i år skal jeg ikke lage mat.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.