|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Trøtt
|
![]() En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Den måtte jo komme.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei, vi skal ikkje.
![]() |
#3 |
Trøtt
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg liker egentlig juletjenester best, jeg. Og julestoler! Om noen ikke er kjent med julestolen min kan jeg jo finne igjen denne: http://www.foreldreportalen.no/forum/blog.php?b=45722
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Definitivt ikke. Barna fikk ikke noe spørsmål om fritak i år. Poden skulle uansett synge, og 9-åringen var på svømming og ble busset. Må innrømme at jeg hadde lyst å lage trøbbel likevel, men pragmatismen vant.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei, tror ikke det, det må evnt. bli på julaften dersom vi får tid. 10 klassingen skal i kirka i dag, han fikk tilbud om fritak.
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei, jeg har ikke tradisjon for å gå i kirka på julaften. Foreldrene mine hadde det i utgangspunktet (til tross for at de er ateister begge to), og særlig mamma synes egentlig det er veldig koselig, hun er veldig glad i julesanger og orgel og den slags. Men da jeg var barn bodde vi et sted hvor det var langt til kirka, og i begynnelsen hadde vi heller ikke bil, så det ble veldig krevende. Derfor etablerte vi faste tradisjoner for hele julaften hjemme, fra morgenen av, og jeg er vokst opp med disse. Da vi flyttet, og ble boende i nærheten av ei kirke (og hadde bil) var liksom ikke kirkebesøk inne i tidsplanen for julaften. Det ble naturlig for meg å videreføre tradisjonene jeg selv er oppvokst med, da jeg selv fikk barn, særlig siden mannen heller ikke har noe behov for å gå i kirka.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Poden sin skole hadde julegudstjeneste i går, og han valgte å ikke bli med. Selv om han sier selv han tror på Jesus og gjerne vil i kirken, så er han tydeligvis hjernevasket nok til å mene at det er urettferdig at bare de som tror på Jesus skal få besøke "sin kirke" (han har ikke helt begrepene på plass ennå) med skolen. Han sa de hadde hatt det fint på det alternative opplegget og at han skal spørre farmor og farfar om de kan gå i kirken 1. juledag.
![]() |
![]() |
#8 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Både jeg og ungene var på skolegudstjeneste i går. Den er stappfull av opptredener av elevene, så de ville begge to. Jeg gikk fordi jeg syns det er hyggelig og stemningsfullt. Om de senere skulle ønske å ikke gå, så får de lov til det også.
![]() |
#9 |
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vurderte, men den begynner så sent her vi bor og da er vi på vei i selskap |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ferdiglada
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Ungane har vore til skulegudstjeneste i skuletida som eg ikkje hadde mulighet å ta meg fri og bli med på. Dessverre blir det heller ikkje gudstjeneste på meg på julaften då det er mitt vertinneår.
![]() |
![]() |
#11 |
can-jur
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vi er i kirken på julaften. Barnas skole sluttet med gudstjeneste før jul lenge før jeg fikk skolebarn. Tett mellom ateistene på bygda tydligvis.
![]() |
![]() |
#12 |
nju nja njo
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei, mannen og jeg er ateister. Ungene var med på alternativt opplegg, eldste av eget valg og yngste fordi hun er så liten at vi bestemmer enda.
![]() |
#13 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei. - Men jeg burde. verden forventer at jeg skal tenne lys på graven til min far. (Jeg har ingen problemer med min far altså - han var en suveren fyr, men jeg er ikke så glad i det faktum at han har en grav)
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei, det rekker jeg ikke på julaften når jeg steller til jul og det gjør jeg jo hvert år. Vi var alltid på julegudstjeneste før jeg ble vertinne for selskapet og det er jo utrolig høytidelig og stemningsfullt da. Jeg savner det i grunnen.
![]() |
#15 |
Eklektisk
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Fatter ikke at folk har tid til sånt julaften. Jeg må jo dusje og skrelle poteter og lete etter forsvunne pakker og ikke-eksisterende gavelapper og rydde og se TV etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
can-jur
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)
Jeg steller fjøs to runder(22kyr, 50 øvrig storfe og 55sau), lager middag til tolv og lell rekker jeg gudstjeneste. Det handler om prioriteringer.
![]() |
![]() |
#18 |
Getting in tune
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei. Ateistfamilie her. Ungene fikk velge. En valgte alternativet og den andre ville gå( fordi venninnene skulle). En førjul jeg har god tid, skal jeg kanskje ta dem med selv. For å kunne snakke med dem om hele greia. Jeg liker ikke at det skal foregå i skoletida.
![]() |
#19 |
can-jur
|
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)
![]() |
![]() |
#20 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Begge mine var i går, de bestemmer selv. Opplegget på skolen er ok tror jeg (se på filmer om ulike feiringer verden over). De fleste er likevel i kirken, inkludert mange av muslimene. Det er ulike gudstjenester for 1-4 og 5-7 pga knøttliten middelalderkirke.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|