Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fryser-rydding: Elg fra 2011

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-14, 19:29   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Fryser-rydding: Elg fra 2011

Spise eller kaste?

Den er partert og vakumert, men ikke pakket inn i frysefolie etterpå. Grytekjøtt?

Gammel 01-02-14, 19:33   #2
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fryser-rydding: Elg fra 2011

Tine og lukte?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:33   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Tror jeg går helt fint.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:39   #4
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Har spist elgkjøtt som har vært eldre enn det jeg, og det har ikke vært noe galt med det kjøttet.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:54   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elgkjøtt er så magert at det helt sikkert er greit å spise fortsatt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:59   #6
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Da kjører jeg på. En kvart elg hvert år har en tendens til å ... ta plass i fryseren etterhvert. Bill mrk: Lei av elg-taco.

Gammel 01-02-14, 20:06   #7
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir helt supert grytekjøtt. Vi har spist mye eldre elg enn det. Elg er så magert at det holder lenge i fryser uten å bli dårlig. Lukt på det når du har tint det og skjær bare bort det som evnt. har tørket litt i kantene og kutt vekk sener når du skjærer opp i biter. Kok grytekjøttet lenge. Blir helt sikkert fantastisk viltgryte.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:09   #8
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Har du en god oppskrift, Elisabet? Gjerne andre også, jeg har omtrent 25kg kjøtt å ta av.

Gammel 01-02-14, 20:19   #9
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elg-karbonader og elg-gryte. Nam-nam. Du er heldig du,Saint.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:24   #10
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også ustoppelig elgkjøtt-forsyning.

Synes lasagne er godt med elg (f.eks oppskriften på Matprat.no) og Shepards pie er kjempegodt med elg (oppskrift fra Trines Matblogg).

Elgkjøttdeig er godt på hjemmelaget pizza og spredd med en feitere farse blir det gode kjøttkaker.

Ellers er det jo elgsteik (som jeg er bra lei av) og diverse biff burgund-varianter, pluss at jeg har prøvd meg på "elgbiff". Det liker strengt tatt mannen min bedre enn meg.

Gammel 01-02-14, 20:56   #11
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Shephards pie har jeg glemt litt, men så Gordon Ramsey lage en fin versjon, litt mye VOX nå som jeg har vært i influensadelir.

Men seriøst, er det noen som kunne tenke seg å bytte elg mot noe? Bare ikke reinsdyr, for det er det også altfor mye av.

Gammel 01-02-14, 20:56   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså. Matvarer blir ikke dårlige som i farlige i frysen. De kan få litt dårligere smak.
Men jeg kan fortelle at svin, som er fett og har såkalt kort fryseholdbarhet fikser fint 1 år i frysen med bare plastfolie.
3 år for en elg er ikke noe problem.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:56   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

JA! Kan bytte i storfe, lam eller svin?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:26   #14
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Elg er faktisk veldig godt i retter med mye krydder, f.eks marokkanske gryter. Har ikke link, men viss du googler litt finner du nok noen gode (viss ikke kan jeg skrive ned når jeg er på en pc).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:28   #15
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Elg er faktisk veldig godt i retter med mye krydder, f.eks marokkanske gryter. Har ikke link, men viss du googler litt finner du nok noen gode (viss ikke kan jeg skrive ned når jeg er på en pc).

Tror jeg har en oppskrift med aprikos og kanel, men mener den skal kokes i spesiell gryte?

Gammel 01-02-14, 21:33   #16
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Tror jeg har en oppskrift med aprikos og kanel, men mener den skal kokes i spesiell gryte?

Ja, aprikos og kanel (stang) er det i min også. Jeg har kokt min i vanlig gryte. Er vel bare å passe på at det ikke koker for hardt.
Fått masse ros for den marokkanske elgen i alle fall!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 21:35   #17
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Ja, aprikos og kanel (stang) er det i min også. Jeg har kokt min i vanlig gryte. Er vel bare å passe på at det ikke koker for hardt.
Fått masse ros for den marokkanske elgen i alle fall!

Gammel 01-02-14, 21:54   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også laget marokkansk elg, med et hint av Frankrike! Jeg har blant annet brukt denne oppskriften, jeg har bare byttet ut lammet med elgkjøtt, og halvparten av krafta med rødvin. Har også laget med grønnsakskraft: http://rekeriaspic.com/?p=924

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 16:29   #19
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Biffsnadder med elg er også godt. Vi spiser eldre viltkjøtt en det så det ville ikke bekymret meg.

Gammel 02-02-14, 19:08   #20
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Takk for tips om marokkansk elg. Det må prøves ei helg snart!

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.