|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
guru advisor
|
![]() Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Det er det nemlig i følge denne danske presten og journalisten Sørine Gotfredsen, som med kronikken "Lad os bruge Anders Breivik rigtigt"skriver at
Sist redigert av Minerva : 02-08-11 kl 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg har tenkt endel på påstandene om at multikulturelle samfunn ikke funker. Men funker de monokulturelle da? Jeg vil hvertfall ikke leve i ett.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Funker og funker. Hva er at det funker? Oslo er en blanding av folk fra mange steder i verden. Noen steder merker man at det gir en belastning som er tung å bo med - da ender man gjerne med at de som kan stikker av. Jeg for eksempel, flyttet til Groruddalen i min ungdom med landsbygdas totale mangel på erfaring med flerkulturelle boforhold og et fint syn på at man er søsken og barn av regnbuen samma hvor man kommer fra. Et syn som ble behørig druknet da pakistaner nummer firetusen (ca) hylskrek og krevde den ekle, ekle, ekle hunden holdt på avstand fra seg mens de av dem som var menn mer enn gjerne serverte noen linjer med seksuelle antydninger som var vanskelige å ... overse. Legg på en oppgang med syv ulike nasjoner hvor kineserne lå i krig med bosnierne, pakistanerne med marokkaneren, nordlendingen med alkoholikeren og alle mot tyrkerne så var det lett å få øye på at det ikke er ren, skjær idyll sånn automatisk og av seg selv. |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?
Nettopp. Jeg syns det er veldig enkelt å skylde som er kjipt på fremmed kultur, uten å ta med de fine tingene. Og reflektere over at ting funker ikke akkurat strålende på steder med bare fattige, uutdannede nordmenn heller.
![]() |
#5 |
Fjellpiper
|
Finnes det monokulturelle samfunn, egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Jeg tenkte også lenge på dette, og det er vel kanskje bare stammer i Amazonas og på øyer i stillehavet. De funker jo, men jeg tviler på at det er slike samfunn disse gjøkene ønsker seg.
Det lurer jeg på også. Norge har, i likhet med alle andre land, blitt påvirket av verdenen rundt. Det gjelder både musikk, kultur, håndarbeid, politikk, religion, mat og alt mulig annet.
![]() |
#7 |
Passiv
|
Jepps. Jeg ser at måten å bli kjent med andre på samme hvor de er fra er en helt annen for eksempel her jeg bor nå. Fordi folk har mer ressurser og føler seg ikke så trua fra alle kanter hele tiden - de har råd til å være nysgjerrige på noe som er annerledes istedenfor å bare være kritisk. Det samme går også andre veien. (Det var ikke sånn at det var ensidig - man ble ikke akkurat kjent med somaliske kvinner i Groruddalen heller altså.) |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Apropos kultur. |
![]() |
![]() |
#9 |
guru advisor
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Ytringsfrihet, ja vel. Men er det ok at en prest i den danske kirke skal bruke possisjonen sin til slikt fundamendtalistisk skremselspropaganda? "ABB ble presset til å drepe 77 mennesker." Når forsvant menneskeverdet fra kristendommen? Hva skjedde med å bruke stemmen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg tror det er bedre at han sier det åpent og dermed kan imøtegås enn at han mumler det i lukkede rom og sprer dritten sin. Det beste hadde selvsagt vært om han eide vett nok til å skjønne bedre, men det har han altså ikke. |
![]() |
![]() |
#11 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg tror at debatten i Danmark er langt giftigere og polarisert enn det vi har hatt i Norge. Danske samfunnsvitere jeg kjenner har vært oppgitte, sinte og deprimerte lenge. Det forklarer kanskje at det er rom for slike ytringer der, men jeg synes også det er rart at det i det hele tatt er mulig for en dansk prest å skrive slik. Men arbeider hun som prest, eller har hun bare presteutdanning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Epikur
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Før pakistanerne var det nordlendingene som var et problem. Før det var det landsens ungdom, arbeiderklassen eller fattigfolk, rallare, slusker, tyskere, tyskertøser, tyskerunger, horer, blottere, fylliker, omstreifere, samer, kvæner, tatere eller hva_har_du.
![]() |
#13 |
guru advisor
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#15 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette! Tusen ganger dette! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Men mange ønsker det jo relativt homogent, men tør ikke si det høyt. Mange grupperer seg jo i boligområder. Det gjelder jo både innvandrerfamilier og norskfødte. Det er helt greit med et multikulturelt samfunn, bare skolen er som den var, og man ikke behøver å bo sammen. Jeg vil anta at selv politikere velger bedre bosteder enn typiske innvandrerområder, og velger skoler som representerer høy levekårsindex. Det er greit at man bor sammen, men når det gjelder en selv og sine egne så ønsker mange det trygge og kjente. Det er på en måte ikke lov, men man gjør det nå likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
maler
|
Jeg kan for min del bo i et veldig flerkulturelt miljø tror jeg, i betydningen flere nasjoner. Og jeg synes det er helt ok om mine barn går på en skole hvor det er mange språk og kulturer representert. Det jeg imidlertid ikke ønsker for mine barn mhp skolegang og oppvekstmiljø er at de selv blir en minoritet fordi miljøet er veldig preget av en annen kultur. Dette gjelder både hvis det er preget av holdninger jeg ikke kan leve med (skolen er ikke viktig, rusmidler er ikke så farlig, hvis bare alle muslimene ble kastet ut fikk vi andre det så mye bedre) og hvis det gjelder en fremmedspråklig ghetto.
![]() |
#18 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Det slår meg at denne diskusjonen mangler et viktig begrep, nemlig klasse. Den felleskulturen som Katta og Fnatten beskriver er i stor grad også en middelklassekultur, mens en del av de problemene som folk snakker om under betegnelsen multikulturalisme snarere handler om økende økonomiske forskjeller, økonomisk ghettofisering og sosiale utstøtingsmekanismer i samfunnet. Jeg tror det er viktig å presisere dette, for det er klart at vi må diskutere og prøve å løse de utfordringene som samfunnet vårt står overfor, men "kultur" og "multikultur" blir fort en sekk som skjuler mer enn den forklarer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Hylland Eriksen, som jo har blitt utpekt av ABB som den verste "kulturmarxisten" og "multikulturalisten", hadde en interessant kronikk i Aftenposten i går hvor han sier at han aldri har vært multikulturalist - det vil si en som mener at flere kulturelle grupper kan/bør eksistere side ved side i et samfunn og leve i henhold til egne kulturelt definerte verdier. Vi må være enige om et sett grunnverdier for å få et samfunn til å fungere, mener Hylland Eriksen. Det han tror på er kulturelt mangfold.
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4188856.ece
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|