Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Postfrustrasjon - formattillegg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-10, 14:23   #1
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Postfrustrasjon - formattillegg

Jeg skulle sende en nissepakke idag. De hadde ikke Smartpostkonvolutter, så da ble det en boblekonvolutt som trengte litt porto. Når jeg kommer fram til kassa begynner plutselig ekspeditøren å måle konvolutten. Joda, den var for stor. Heldigvis kunne den brettes litt sammen og tapes slik at den ble mindre. Jeg kjenner at jeg blir frustrert, ikke nok at de har innført dette ... formattillegget, de legger i tillegg ut snubletråder for oss for å få sendt ut litt straffeporto.

Er det bare meg eller hadde det vært naturlig for Posten å ikke selge konvolutter som er for store? Greit nok med de som er ALTFOR store, men jeg tenker på de som er A4 + noen cm.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 14:35   #2
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Postfrustrasjon - formattillegg

Ja, absolutt.

Jeg sendte to pakker i dag jeg. en stor sak i ei diger kasse som jeg nesten ikke klarte bære. (Den veide ikke mer enn 5-6 kg, men var ganske stor, ei "standard pappeske" med mange pakker i.) Den andre var ei konfekteske og et bilde. Men den var litt lang den konfekteska (kong haakon) og sammen med bildet som hadde ei ramme, så passerte det en kilo.

så jeg betalte 150 kroner for hver av dem. den lille puttet hun da inn i en smartpostboks, for det ville koste det samme som å sende den som egenemballert. Bare beskytte pakken (som jeg bare hadde pakket i gråpapir) litt bedre. Ja den gikk ikke inni da, men huntapet den godt igjen, så gikk det på et vis..

Minn meg neste år på at mannen får finne noe annet enn den fysisk store Kong Haakoneska og sende til sin bestefar! En dobbel sfinx eller noe sånn, den bygger litt i høyden, men er ikke så diger. (For jada, den var nemlig en cm for bred, så det var formattillegg på den om dem skulle gå som brev... så det var bedre å sende den som pakke...) eller forresten, det er jo formatkrav i høyden også...

Men ja, et hadde vært greit om de tingene posten sendte ikke var for store. eller rettere sagt, at de satte kravene til å være så store at "A4 pluss noen cm" sånn at man har plass til A4-store ting, gikk finfint innenfor grensene deres.

Gammel 14-12-10, 14:40   #3
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

36 cm lang, 26 cm bred eller 7 cm tykk er maksimummål for brev, ellers må man betale tillegg. Disse målene kunne stått der konvoluttene ligger, men jeg syns da absolutt de skal selge ukurante formater. Jo flere forskjellige ekser og konvolutter, jo bedre.

Gammel 14-12-10, 14:41   #4
Siritk

Siritk sin avatar

Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig i at mangfoldet må være der United, men synes nesten at det er søkt at ene konvolutten deres er 2 cm (tror jeg det var) lengre og bredere enn grensa.

Gammel 14-12-10, 14:47   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss. Takk for opplysningene her, greit å vite når jeg skal avgårde og sende mine julepakker. Har de ferdigfrankerte boblekonvolutter? Eller skal jeg bare bruke en som jeg har liggende her, og kanskje stappe den inni en "vanlig"?

Hva koster det å sende pakker med andre transportører enn posten?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 15:12   #6
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hva koster det å sende pakker med andre transportører enn posten?

Posten er som regel billigst, det jeg har erfart. Av og til slått av lokale bud eller taxi. Dessuten må du ha avtale hos de andre, vil jeg tro. Ellers blir det i hvert fall dyrt. Vi hadde et firma i Norge som prøvde seg som konkurrent til Posten; Pakketrans. De ble kjøpt opp av Nor-Cargo, som igjen ble kjøpt av Posten. Så nå er de uten ordentlig konkurranse igjen.

Gammel 14-12-10, 14:47   #7
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, mangfold er fint.

Men altså finfint om de ikke sånn direkte legger opp til formatavvik likevel.
Sånn f.eks ha målene der konvoluttene er, og merket hvor store de enkelte er... (eller sortert i "over og under grensen" på et vis. For jeg har ikke øyemål på 26 cm jmf 27 cm i alle fall. (Men kontrollmåling av tidligere nevnte konfekteske viste 27/28 cm bredde, altså formattillegg. Jeg oppdaget det hjemme da, fordi jeg kom på å måle. Men hadde jeg sett en konvolutt den gikk inn i på posten, hadde det ikke falt meg inn sånn i utgangspunktet, da hadde jeg trodd at "den er sikkert innenfor"....

Gammel 14-12-10, 15:23   #8
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får gå tilbake til den gamle ordningen "sende med kjentfolk som skal den veien".

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 15:52   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg glemmer aldri den gangen jeg skulle være kjempeschmart å pakke pakken som en sylinder. Jeg måtte betale dobbelt på grunn av formen. Forklaringe var at den ble liggende å rulle på båndene deres og måtte flyttes manuelt

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:20   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg glemmer aldri den gangen jeg skulle være kjempeschmart å pakke pakken som en sylinder. Jeg måtte betale dobbelt på grunn av formen. Forklaringe var at den ble liggende å rulle på båndene deres og måtte flyttes manuelt

Ja, og så? Dette gir merarbeid for Posten. Merarbeid koster penger. Og det synes jeg er helt greit at den ansvarlige betaler for.

Først klages det fordi det er for dyrt å bruke Posten, og så klages det pinadø når Posten gjør grep for å få ned kostnadene. Jeeeses.

Gammel 14-12-10, 18:47   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja, og så? Dette gir merarbeid for Posten. Merarbeid koster penger. Og det synes jeg er helt greit at den ansvarlige betaler for.

Først klages det fordi det er for dyrt å bruke Posten, og så klages det pinadø når Posten gjør grep for å få ned kostnadene. Jeeeses.

Neida, jeg tar kostnaden, jøss og bevares. Synes bare det er litt i overkant å betale 160 spenn for en sylinder tilsvarende de man får vinflasker pakket inn i nå til jul, men adskillig lettere.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:24   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk giro med straffeporto i dag. På en pakke de veide og satte frimerke på på posten. Jeg skal ta klage til de på posten her, slik at de skjerper seg. Sikkert noe formattillegg de gutvottene som jobber på Post i butikk her på den lokale Kiwi-en ikke hadde fått med seg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 13:26   #13
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg fikk giro med straffeporto i dag. På en pakke de veide og satte frimerke på på posten. Jeg skal ta klage til de på posten her, slik at de skjerper seg. Sikkert noe formattillegg de gutvottene som jobber på Post i butikk her på den lokale Kiwi-en ikke hadde fått med seg.

De som jobber i posten har fått beskjed om å være mer nøye på formattillegget. At de som jobber i post i butikk ikke har fått det med seg er ingen overraskelse, jeg har opplevd at de glemmer å ta betalt for å sende i oppkrav.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 14:13   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eg sende klage på dette, og fekk anulert straffeportoen.

Gammel 15-12-10, 14:29   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg sende klage på dette, og fekk anulert straffeportoen.

Jeg ringte kundeservice nå og forklarte situasjonen. De sa at de i Post i butikk hadde glemt formattillegget, og at jeg bare skulle kaste giroen. Han ha også at han skulle "legge inn sak" på det, hva nå det betyr. Regner med at det betyr at butikken får refs for dårlig opplæring eller noe.

Gammel 14-12-10, 18:31   #16
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Post i Norge er latterlig dyrt sammenlignet med de aller fleste andre land i verden. Vel har har vi et mindre kundegrunnlag og en vanskelig infrastruktur, men likevel.

Jeg bestilte et fjernstyrt helikopter fra Hong Kong for 144 kroner inkludert porto. Det virket ikke, men absolutt billigste returmåte var 125 kroner som uregistrert brev, og 183 kroner som pakke. Det endte til slutt med at de sender meg et nytt, uten retur av det gamle.

Gammel 14-12-10, 19:02   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke denne klaginga over at folk bruker posten mindre nå enn før, og at de derfor må sette opp prisene. FP alene (med salg og julenissetråder) burde jo gjøre opp for de stakkars kjærlighetsbrevene folk sluttet å sende?

Gammel 14-12-10, 20:16   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg bruker i alle fall posten en del, det er derfor jeg visste om formattillegget og målte hjemme. Men likevel ikke nok til at jeg hadde kommet til å tro at konvolutten de solgte på posten var 1-2 cm for stor, så det synes jeg det er greit om de oppga. I det minste skrev størrelse på dem, siden fåtallet av oss vandrer omkring med målebånd i lomma.

Dagens tur på posten kostet meg godt over 500 kroner, men da fikk jeg med flere julefrimerker enn jeg trengte, jeg ba om det (ville heller ha julefrimerker enn at hun skulle frankere dem, og jeg skal nok sende mer post så jeg tenkte det var greit å få med meg litt flere enn det antallet julekort jeg hadde med meg.)

Men dyrt er det ja, og er det virkelig 31 kroner dyrere for posten at pakken er mer enn 26 cm bred? Nei, BREVET, for når den sendes som pakke er det ikke slike regler, og da fikk jeg den dessuten inn i en boks den ikke passer i på kjøpet. Til gjengjeld tar det et par dager lenger å få den levert enn som brev, men det er en grunn til at jeg var på posten i dag, som forøvrig er et par dager etter min private postsendefrist... jeg har vært på posten deres offisielle sendefristdag et år, og det gjentar jeg ikke, jeg setter min frist 4-5-6 dager før postens, sånn at når jeg ender opp 1-2 dager forsinket, som jeg alltid gjør, er jeg godt innenfor julefristen. For det stresset orker jeg bare ikke.

Gammel 15-12-10, 13:55   #19
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

Det hjelper å klage Divine. Ei venninne opplevde dete samme og fikk kravet slettet.

Gammel 15-12-10, 14:07   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Det hjelper å klage Divine. Ei venninne opplevde dete samme og fikk kravet slettet.

Klage til Posten, eller klage til Post i butikk hvor feilen ble gjort?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.