Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til mat som barn liker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-10, 22:08   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Tips til mat som barn liker?

Jeg blir snart gal jeg.
Storebror spiser pannekaker, tomatsuppe, kjøttkaker, kjøttboller (dog ikke i dag), spaghetti med kjøttdeig og pølser, pannekaker. Brokkoli. Ris og poteter.
Og pizza da. Helt til madammen sa "for en musebit det var da!" når han tok bittebitteliten bit og tøyset.
Så nå spiser han ikke pizza, for det er "musebit" og han liker ikke mus.

Alt annet som blir servert titter han bare på.
Vi har servert det meste, flere ganger, og han smaker ikke engang.
Annet enn brokkolien.
Han "elskeee" brokkoli påstår han.

Men altså. Mat en 3 åring kan finne på å spise. Som ikke er blandet. Så supper med ting oppi, lapskaus, salater, former etc utgår med høye kneløft. Er maten blandet smaker han overhode ikke.
Så det får vi prøve oss på en gang i uka eller noe, bare for å se om han en dag kan finne på å smake. Vi har holdt på i snart 1 år med det nå.

Hva liker deres barn?
*trenger tips*

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:10   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til mat som barn liker?

Vanskelig å si, siden det er individuelt. Mine liker det meste. Jeg tror man bare må fortsette å servere variert mat og håpe at han en gang vil finne på å like litt mer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:11   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laks. Fiskekaker. Fiskeboller. Pasta med skinke.

Det er jo veldig vanlig at barn ikke liker blandet mat. Storebror har egentlig vært veldig enkel i matveien, men det er først siste året blandet mat fungerer sånn omtrent.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:11   #4
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med potetstappe? Så kan dere ha kålrot oppi? Eventuelt bare kålrotstappe? Kan også ha gulrøtter oppi har jeg hørt .

Gammel 29-09-10, 22:15   #5
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Frem til han var litt over 2 år spiste guttungen alt. Absolutt alt. Sushi, kinamat, former, supper, det vi serverte, spiste han.
Det gikk over, kan man si.

Potetstappe er det en stund siden vi har prøvd.

Han smaker jo ikke på maten engang. Så han aner jo ikke om han liker det eller ikke. Han er akkurat likedann i barnehagen.
Spiser ikke pizzasnurrer og pizzaboller heller, "de e feil vei matn" hadde de fått beskjed om.

Lillesøster 09
Gammel 29-09-10, 22:21   #6
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Her får jeg abbonnere. Lære.

Kunne tro det var min treåring det var snakk om, menyen i HI er helt identisk. Bortsett fra brokkolien, hun liker ikke det heller.

Min spiste også "alt" fram til litt over to år, etter det ble det meste "vil ikke!"-mat.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:23   #7
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Han smaker ikke heller altså. Ikke tale om.
Han spiste feks laks med begge hender lenge.
Nå bare ser han på fatet, rister på hodet og bare sitter der hele måltidet. Det er ikke nubbsjans til å forhandle oss om en bittebitteliten bit inn i munnen en gang.

Lillesøster 09
Gammel 29-09-10, 22:26   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært heldig med barn som spiser det meste, så jeg vet ikke om det er så mye jeg kan hjelpe med.

Men det jeg har hatt suksess med med andre barn er oppskårne, rå grønnsaker. I tillegg til for kokte og blandete grønnsaker til maten, så har jeg alltid et fat med helt enkle oppskårne når jeg har mange barnegjester. Små tomater, gulerøtter og agurk i strimler, sukkererter, blomkålbuketter, osv. Overraskende mange barn spiser rå grønnsaker når de kan velge akkurat det de vil ha.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 22:28   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Han smaker ikke heller altså. Ikke tale om.
Han spiste feks laks med begge hender lenge.
Nå bare ser han på fatet, rister på hodet og bare sitter der hele måltidet. Det er ikke nubbsjans til å forhandle oss om en bittebitteliten bit inn i munnen en gang.

Da er det vel bare å la ham sitte der, og droppe forhandlingene. Jeg har respekt for at man ikke liker alt, og det med blandet mat ER en greie hos mange barn, men rene produkter man tidligere har likt, det har jeg lite forståelse for. Ville bare latt ham spise tilbehøret til en viss grense, servert kveldsmat en stund etterpå og ventet på at dette gikk over.

Gammel 29-09-10, 22:30   #10
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Da er det vel bare å la ham sitte der, og droppe forhandlingene. Jeg har respekt for at man ikke liker alt, og det med blandet mat ER en greie hos mange barn, men rene produkter man tidligere har likt, det har jeg lite forståelse for. Ville bare latt ham spise tilbehøret til en viss grense, servert kveldsmat en stund etterpå og ventet på at dette gikk over.

Det er det vi gjør.
Han får servert maten, og ferdig med det.

Blir bare litt demotivert å lage mat som ungen ikke spiser mist halvparten av gangene i løpet av en uke.

Det må da være NOE mer som vi ikke har kommet på enda som han spiser.

Lillesøster 09
Gammel 29-09-10, 22:31   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Det er det vi gjør.

Blir bare litt demotivert å lage mat som ungen ikke spiser mist halvparten av gangene i løpet av en uke.

Skjønner det er kjedelig ja. Hva med pitabrød med fyll? Det slår an hos oss med skåler med ulike grønnsaker utover bordet så man kan velge selv? Så har vi skinke eller tunfisk eller noe i tillegg; og ost og egg for eksempel.

Gammel 29-09-10, 22:33   #12
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Pitabrød med fyll er det en stund siden vi har prøvd, det kan prøves igjen. Sist spiste han bare mais. Men altså, grønnsaker er jo bra?

Lillesøster 09
Gammel 29-09-10, 22:35   #13
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Det er det vi gjør.

Har du prøvd å servere godt stekte fiskepinner.

Gammel 29-09-10, 22:37   #14
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Har du prøvd å servere godt stekte fiskepinner.

Første gangene spise han ikke.
Så hadde han noen ganger der han tok av alt rundt og spiste bare fisken.

Nå sist tror jeg faktisk han spiste det... Men det tok oss rundt 1 år å komme dit gitt.

Lillesøster 09
Gammel 29-09-10, 22:50   #15
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Våre gutter har vært periodespisere. All mat smakes på, og det greier vi heldigvis å gjennomføre. For de liker jo det meste, når hylinga er avsluttet og første bit kommer inn i munnen.

Dessuten er særlig storebror en som spiser pasta en dag, kyllingfilet neste dag og broccolien dagen etter det. Det blir ensidig den ene dagen, men i løpet av uka får han stort sett dekket behovet for variert kost.

Vi lager mat som de voksne liker og spiser, også er det selvsagt et triks å alltid ha noe som ungene liker uansett, om det så er ei skål med mais - men å variere "slagerne".

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 09:15   #16
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg har en sønn som høres ut akkurat som din. Lenge spiste han kun grøt, joikaboller, pannekaker, pasta uten noe på, ris uten noe på, potet og gulrot, ja og potetstappe.
Det var ikke snakk om å vurdere å smake på maten overhodet.

Fiskekaker fikk vi nærmet oss ved at vi "skrelte" kakene, og han spiste bare det hvite inni. Pølser spiser han av og til, men bare kjøttpølser med skinn på, som vi skreller av.

Etter flere års frustrasjon (han begynnte med dette da han var litt over året, og nå er han snart 6 år) begynnte vi med belønningssystem.
Han skulle få et klistremerke for hver gang han smakte på mat han trodde han ikke likte, og enda ett om han spiste en del av maten. Belønningen var at han skulle få bestemme dessert den dagen han hadde nådd 20 klistremerker.
Det tok flere måneder før han nådde 20 klistremerker, men det virket.

Han er fremdeles vanskellig i maten, men nå har han oppdaget at han liker både rød og hvit fisk, kylling, kalkun, hjortekjøtt, fårekjøtt og noe oksekjøtt. Svinekjøtt liker han ikke, men han har smakt, og da er det greit.

En annen ting jeg gjorde var å lure litt fiskegrateng inn i potetene hans uten at han såg det. Han spiste godt, og ville ha mer. Han ble litt snurten da jeg fortalte at jeg hadde lurt han, men ikke verre enn at han lo av det ganske raskt etterpå.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 09:28   #17
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Fiskepinner, fiskekaker og fiskeboller.
Potetmos, stekte poteter, erter.
Hva med å la han lage maten sin selv. F.eks pizza: lag små bunner som han kan fylle med det han vil (sett frem tomatsaus, ost, skinke, pølsebiter, tomat ol), la han ha på det han vil og hjelp til å sett på plate og ha i ovnen. La han selv trykke på timeren, så han kan følge med til den er ferdig og det piper.
Vi har hatt stor suksess med å la de små stå for "matlagingen" selv. Også når vi har blandet mat. Og la han forsyne seg selv, ikke server, ja det blir litt mer gris, men de spiser mer og variert etter min erfaring.

Gammel 30-09-10, 09:29   #18
Ma Dalton
Hupp!

Ma Dalton sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ma Dalton er litt kul
Standard

3-åringen i huset her er heldigvis ganske altetende. Men kjøtt er hun ikke så glad i. Da tenker jeg kyllingfilet, stek, kotelett etc. Men til min store overraskelse liker hun kjøtt veldig godt når hun får gnage på et bein. For eksempel ei kyllingklubbe, kotelettbein etc. Det kan jo være noe å prøve.

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 09:34   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror dette også kan være en periode. Iallefall har mine barn slike perioder. Peder på 2,5 slukte maten før, nå kan han fint kun spise brokkoli til middag.
Men så lenge det ikke blir et problem ift vekt og slike ting, ville jeg ikke stresset så mye med det. Ikke lag noe opplegg rundt det, server maten, og så spiser han om han vil. Ikke fokuser eller lag tema rundt det at han ikke spiser. Noen ganger er det å overse det beste. Plutselig snur det igjen. Håper jeg

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 11:07   #20
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Storebror er særspist. Han blir gradvis bedre, men er fremdeles veldig lite villig til å smake på nye ting. Det som imidlertid har funket hos oss, er å ansvarliggjøre han i forhold til egen ernæring. Din er nok for liten for dette foreløpig, men det kan jo være en ide på sikt. Jeg har forklart han at han trenger proteiner, fett og vitaminer og at det er veldig lite av dette i hans foretrukne mat (alt med raske karber). Han tar ansvar for å få i seg noe med proteiner i og noe grønnsaker til alle måltider, til gjengjeld sørger vi for at det finnes alternativer han liker/tolererer. Med dette opplegget har han faktisk blitt mye mer motivert for å utvide reportoaret, siden han uansett ikke får lov til å spise bare ris eller pasta. Det går i museskritt, men i riktig retning.

Storebror liker å bestemme selv, men han er også ganske snusfornutig av seg. Antakelig derfor en sånn tilnærming funker såpass bra.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.