|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Tips til mat som barn liker?Jeg blir snart gal jeg.
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Vanskelig å si, siden det er individuelt. Mine liker det meste. Jeg tror man bare må fortsette å servere variert mat og håpe at han en gang vil finne på å like litt mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Laks. Fiskekaker. Fiskeboller. Pasta med skinke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Frem til han var litt over 2 år spiste guttungen alt. Absolutt alt. Sushi, kinamat, former, supper, det vi serverte, spiste han.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Her får jeg abbonnere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Han smaker ikke heller altså. Ikke tale om.
![]() |
![]() |
#8 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Jeg har vært heldig med barn som spiser det meste, så jeg vet ikke om det er så mye jeg kan hjelpe med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I mål
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?
Da er det vel bare å la ham sitte der, og droppe forhandlingene. Jeg har respekt for at man ikke liker alt, og det med blandet mat ER en greie hos mange barn, men rene produkter man tidligere har likt, det har jeg lite forståelse for. Ville bare latt ham spise tilbehøret til en viss grense, servert kveldsmat en stund etterpå og ventet på at dette gikk over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Det er det vi gjør.
![]() |
![]() |
#11 |
I mål
|
Skjønner det er kjedelig ja. Hva med pitabrød med fyll? Det slår an hos oss med skåler med ulike grønnsaker utover bordet så man kan velge selv? Så har vi skinke eller tunfisk eller noe i tillegg; og ost og egg for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Pitabrød med fyll er det en stund siden vi har prøvd, det kan prøves igjen. Sist spiste han bare mais.
![]() |
![]() |
#13 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du prøvd å servere godt stekte fiskepinner.
![]() |
#14 |
|
Første gangene spise han ikke.
![]() |
![]() |
#15 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Våre gutter har vært periodespisere. All mat smakes på, og det greier vi heldigvis å gjennomføre. For de liker jo det meste, når hylinga er avsluttet og første bit kommer inn i munnen.
![]() |
#16 |
tankefull
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Jeg har en sønn som høres ut akkurat som din. Lenge spiste han kun grøt, joikaboller, pannekaker, pasta uten noe på, ris uten noe på, potet og gulrot, ja og potetstappe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
er her
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Fiskepinner, fiskekaker og fiskeboller.
![]() |
#18 |
Hupp!
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?3-åringen i huset her er heldigvis ganske altetende. Men kjøtt er hun ikke så glad i. Da tenker jeg kyllingfilet, stek, kotelett etc. Men til min store overraskelse liker hun kjøtt veldig godt når hun får gnage på et bein. For eksempel ei kyllingklubbe, kotelettbein etc. Det kan jo være noe å prøve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Jeg tror dette også kan være en periode. Iallefall har mine barn slike perioder. Peder på 2,5 slukte maten før, nå kan han fint kun spise brokkoli til middag.
![]() |
#20 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips til mat som barn liker?Storebror er særspist. Han blir gradvis bedre, men er fremdeles veldig lite villig til å smake på nye ting. Det som imidlertid har funket hos oss, er å ansvarliggjøre han i forhold til egen ernæring. Din er nok for liten for dette foreløpig, men det kan jo være en ide på sikt. Jeg har forklart han at han trenger proteiner, fett og vitaminer og at det er veldig lite av dette i hans foretrukne mat (alt med raske karber). Han tar ansvar for å få i seg noe med proteiner i og noe grønnsaker til alle måltider, til gjengjeld sørger vi for at det finnes alternativer han liker/tolererer. Med dette opplegget har han faktisk blitt mye mer motivert for å utvide reportoaret, siden han uansett ikke får lov til å spise bare ris eller pasta. Det går i museskritt, men i riktig retning.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|