Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dele pensjonspoeng ved omsorg for barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-10, 11:27   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Dele pensjonspoeng ved omsorg for barn

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10018058

Kvinnepanelet foreslår deling av pensjonspoeng ved skilsmisse dersom den ene av ektefellene var hjemme når barna var små. Høyres motargument er at ettersom det er i samfunnets interesse at begge jobber, bør kostnaden ved å være hjemmeværende ligge hos den enkelte. Dette er jeg i prinsippet enig i, men jeg mener ansvaret like gjerne kan ligge hos det enkelte foreldrepar, som det fortsatt vil gjøre ved fordeling av pensjonspoeng.

Gammel 26-08-10, 11:45   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barn

Tja, vanskelig. Jeg er så opprørt over kvinner og "fattigdomsproblematikk" relatert til dette (konsekvensen av at de uteblir fra arbeidslivet over lenger tid og ved skillsmisse) men samtidig, jeg klarer ikke å støtte et forslag som indirekte sier at kvinner ikke skal og bør jobbe på lik linje med menn. Så jeg er nok enig med Høyre.

Gammel 26-08-10, 11:49   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det er et fullstendig idiotisk forslag.

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:50   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke satt meg noe særlig inn i dette, men skjønner ikke helt poenget, eller for å si det på en annen måte: Det kan da like gjerne gå kraftig utover de mennene (eller kvinnene, for den del!) som har en partner som absolutt vil være hjemme og forsørges, da synes jeg det er en dårlig deal for de om de i tillegg til å ha jobbet ræva av seg må dele av godene det fører med seg også. Etter et brudd, that is.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:53   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Lisa sier vel det samme som jeg mener.

Jeg leser et slikt forslag som en indirekte oppmuntring til at kvinner ikke skal jobbe, og vil heller ha direkte oppfordringer om at friske, voksne mennesker faktisk bør være i lønnet arbeid og forsørge seg selv. (Hjelpe meg, det var en skikkelig "klipp håret ditt og få deg en jobb"-setning! )

Det er mulig forslaget er ment til å bevisstgjøre flere kvinner på at det er et poeng og forsørge seg selv og at det kommer dager etter dette, og at det da kan være vanskelig å fø seg og sine på luft og svunnen kjærlighet.

Sist redigert av Cuyahoga : 26-08-10 kl 12:06.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:00   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Denne kjenner jeg at jeg må tygge på.

Det er alt for mange damer som gir av sine beste karriereår for at familien skal gå rundt mens mannen satser. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på de som vil være hjemme og bli forsørget, men de som må jobbe normalt/redusert for å få alt til å gå rundt. Dette skal jo være en beslutning som det enkelte foreldrepar tar -> Nei, det er et dårlig forslag.

Mange ofrer mye for barn og mann (det er ihvertfall sånn normen er) og ender opp med å bli minstepensjonister. -> Ja, det er et godt forslag.

Selv jobber jeg fullt med blant annet pensjonspoeng i bakhodet.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:05   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Jeg leser et slikt forslag som en indirekte oppmuntring til at kvinner ikke skal jobbe, og vil heller ha direkte oppfordringer om at friske, voksne mennesker faktisk bør være i lønnet arbeid og forsørge seg selv.

Enig.

Og hva med reglene rundt skatteklasse 2, hva er det for noe tull? Man får skatterabatt for å forsørge et annet voksent arbeidsført menneske.

Skal skatteklasse 2 beholdes bør den knyttes til forsørgelse av barn, ikke av andre voksne.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:15   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Tja, vanskelig. Jeg er så opprørt over kvinner og "fattigdomsproblematikk" relatert til dette (konsekvensen av at de uteblir fra arbeidslivet over lenger tid og ved skillsmisse) men samtidig, jeg klarer ikke å støtte et forslag som indirekte sier at kvinner ikke skal og bør jobbe på lik linje med menn. Så jeg er nok enig med Høyre.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Har ikke satt meg noe særlig inn i dette, men skjønner ikke helt poenget, eller for å si det på en annen måte: Det kan da like gjerne gå kraftig utover de mennene (eller kvinnene, for den del!) som har en partner som absolutt vil være hjemme og forsørges, da synes jeg det er en dårlig deal for de om de i tillegg til å ha jobbet ræva av seg må dele av godene det fører med seg også. Etter et brudd, that is.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Enig.

Og hva med reglene rundt skatteklasse 2, hva er det for noe tull? Man får skatterabatt for å forsørge et annet voksent arbeidsført menneske.

Skal skatteklasse 2 beholdes bør den knyttes til forsørgelse av barn, ikke av andre voksne.

Enig.

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 14:58   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med aC. Ikke bare skal gubbene forsørge konene sine, de skal pinadø dele pensjonen sin med dem også.

Gammel 26-08-10, 15:00   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også enig med Høyre her. Også ift at de uttaler at det finnes private løsninger for hvordan man kan ordne dette, og at ansvaret for dette bør ligge hos det enkelte par, ikke styres av staten. Igjen; og dette er mitt syn i mange tilsvarende saker, det er grenser for hva staten skal blande seg opp i og ordne. Noe kan godt overlates til folk selv.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:06   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt delt, kjenner jeg, men lander nok på samme sted som resten til slutt: tulleforslag.

Samtidig har vi allerede et prinsipp om at verdier som er ervervet i løpet av samlivet vanligvis skal deles likt, uavhengig av om bare én av ektefellene har hatt inntekt, nettopp fordi man anser det å være hjemme med felles barn som et bidrag til familieøkonomien. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg synes pensjonspoeng er en slik verdi.

Hovedsaklig lander jeg på "tulleforslag" fordi jeg mener at folk (kvinner, stort sett) som vil sikre seg selv økonomisk, bør skaffe seg en jobb og en egen inntekt, alternativt ordne seg private pensjonsordninger som finansieres av familiens inntekt mens det ennå er familiens inntekt.

:på den ene og på den andre siden:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:42   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hovedsaklig lander jeg på "tulleforslag" fordi jeg mener at folk (kvinner, stort sett) som vil sikre seg selv økonomisk, bør skaffe seg en jobb og en egen inntekt, alternativt ordne seg private pensjonsordninger som finansieres av familiens inntekt mens det ennå er familiens inntekt.

Det er det jeg mener om saken også. Hvis noen (som regel kvinner) velger å jobbe redusert, så er det familien som bør ta konsekvensen av dette og ikke samfunnet. Det er mulig å kjøpe private pensjonsordninger, og slikt bør man tenke på hvis man velger å ikke jobbe.

Gammel 26-08-10, 15:43   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er det jeg mener om saken også. Hvis noen (som regel kvinner) velger å jobbe redusert, så er det familien som bør ta konsekvensen av dette og ikke samfunnet

Er konsekvensen av dette forslaget så stor for samfunnet?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:47   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Er konsekvensen av dette forslaget så stor for samfunnet?

Eh ... kanskje jeg hadde misforstått? Er forslaget slik at mannen skal gi en andel av sine pensjonspoeng til kvinnen som har vært hjemmeværende?

I så fall mener jeg fremdeles at dette er et privatanliggende, og noe de burde ha tenkt på mens de fremdeles var sammen med tanke på at de kanskje ikke alltid kom til å forbli det.

ja, jeg ser at jeg nå stigmatiserer og ikke innser at fordelingen kan være andre vei.

Gammel 26-08-10, 15:50   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Forslaget var slik at mannen må dele med kvinnen. Det koster ikke det offentlige all verden.

Men uansett - det er ikke slik at menn tvinger kona til å avstå fra jobb og være hjemme og forsørges slik at de kan jobbe mest mulig bestandig. Tror jeg. Jeg tror det er mange menn som jobber mer enn de vil fordi kona skal kunne gå hjemme fordi de ofrer seg. Disse konene burde jobbe selv og tjene egne pensjonspoeng.

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:14   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Enig med aC. Ikke bare skal gubbene forsørge konene sine, de skal pinadø dele pensjonen sin med dem også.

Jah, udugelige kvinner som ikke bidrar.

Gammel 26-08-10, 17:29   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jah, right. Alternativt er du en superduper tøffelfjott hvis du har en kone som ABSLOUTT insisterer på å være hjemme og du selv må jobbe ræva av deg og du faktisk går med på det uten å ville. Tru´kke det er flesteparten altså.
Men det er nok av svært karriereorienterte, ambisiøse egomenn som synes det er helt topp med hjemmeværende eller deltidsjobbende kvinne, alternativt at de aldri er hjemme og tar null ansvar slik at kona MÅ være hjemme for at det skal gå i hop. Alternativ at mann og kone i samråd har bestemt at det er best for deres familiesituasjon for en lengre periode at en går hjemme.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:45   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på følgende: er forslaget lagt opp slik at alle pensjonspoeng skal deles? Også mellom ektefeller som begge har jobbet 100 %? Og uavhengig av lengde for opparbeidelsen av poengene? Hvis han (for å velge den statistisk sansynlige varianten) velger en utdannelse og jobb som gir god uttelling lønnsmessig, mens hun velger et lavtlønnsyrke, skal hun da ende opp med "en halv direktørpensjon" ved skilsmisse? Og hun som er hjemmeværende til ungene flytter hjemmefra, har hun virkelig "bidratt likt til familiens økonomi" alle disse årene, eller har hun først og fremst dillet de siste ti årene og ikke bidratt med annet enn utgifter? Og hvordan skal dette beregnes etter en intelligent modell i så fall?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Eh ... kanskje jeg hadde misforstått? Er forslaget slik at mannen skal gi en andel av sine pensjonspoeng til kvinnen som har vært hjemmeværende?

Slik jeg forstår det, så skal pensjonspoengene deles likt mellom ektefellene, eller i alle fall at hun skal ha en andel av hans. Det vil vel ikke ha så mye å si for staten egentlig.

Gammel 26-08-10, 18:08   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jah, right. Alternativt er du en superduper tøffelfjott hvis du har en kone som ABSLOUTT insisterer på å være hjemme og du selv må jobbe ræva av deg og du faktisk går med på det uten å ville. Tru´kke det er flesteparten altså.
Men det er nok av svært karriereorienterte, ambisiøse egomenn som synes det er helt topp med hjemmeværende eller deltidsjobbende kvinne, alternativt at de aldri er hjemme og tar null ansvar slik at kona MÅ være hjemme for at det skal gå i hop. Alternativ at mann og kone i samråd har bestemt at det er best for deres familiesituasjon for en lengre periode at en går hjemme.

Jepp. Så å fremstille det som at kvinnen snylter på mannen og i tillegg er så frekk at hun forlanger pensjonspoeng, blir bare for dumt. Den som jobber redusert gjør jo det for familien, seg selv inkludert. I likhet med de fleste som jobber utenfor hjemmet, antar jeg.

Gammel 26-08-10, 18:44   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jepp. Så å fremstille det som at kvinnen snylter på mannen og i tillegg er så frekk at hun forlanger pensjonspoeng, blir bare for dumt. Den som jobber redusert gjør jo det for familien, seg selv inkludert. I likhet med de fleste som jobber utenfor hjemmet, antar jeg.

Men er du ikke enig i at dette normalt bare gjelder innefor visse rammer?

Hvis en kvinne (for å fortsette i det tradisjonelle eksempelet) er hjemme med tre små barn, mens han jobber 150 % og kanskje reiser mer enn han er hjemme, så er jeg med på at hun bidrar til familiens økonomi ved å gjøre det mulig for ham å ha den jobben han har. Når det har gått 15 år, ungene går på videregående eller bor på hybel og klarer seg fint selv, så synes i alle fall ikke jeg at man bidrar til det økonomiske fellesskapet lenger, om man ikke har egen inntekt. Mener du fortsatt at det er logisk at paret skal måtte dele de verdiene som han opparbeider da?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.