|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnhttp://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10018058
![]() |
#2 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnTja, vanskelig. Jeg er så opprørt over kvinner og "fattigdomsproblematikk" relatert til dette (konsekvensen av at de uteblir fra arbeidslivet over lenger tid og ved skillsmisse) men samtidig, jeg klarer ikke å støtte et forslag som indirekte sier at kvinner ikke skal og bør jobbe på lik linje med menn. Så jeg er nok enig med Høyre.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnJeg synes det er et fullstendig idiotisk forslag. |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnHar ikke satt meg noe særlig inn i dette, men skjønner ikke helt poenget, eller for å si det på en annen måte: Det kan da like gjerne gå kraftig utover de mennene (eller kvinnene, for den del!) som har en partner som absolutt vil være hjemme og forsørges, da synes jeg det er en dårlig deal for de om de i tillegg til å ha jobbet ræva av seg må dele av godene det fører med seg også. Etter et brudd, that is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnLisa sier vel det samme som jeg mener. Sist redigert av Cuyahoga : 26-08-10 kl 12:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnDenne kjenner jeg at jeg må tygge på.
![]() |
#7 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barn
Enig.
![]() |
#8 |
Passiv
|
Enig. |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnEnig med aC. Ikke bare skal gubbene forsørge konene sine, de skal pinadø dele pensjonen sin med dem også.
![]() |
#10 |
I mål
|
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnJeg er også enig med Høyre her. Også ift at de uttaler at det finnes private løsninger for hvordan man kan ordne dette, og at ansvaret for dette bør ligge hos det enkelte par, ikke styres av staten. Igjen; og dette er mitt syn i mange tilsvarende saker, det er grenser for hva staten skal blande seg opp i og ordne. Noe kan godt overlates til folk selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnJeg er litt delt, kjenner jeg, men lander nok på samme sted som resten til slutt: tulleforslag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er det jeg mener om saken også. Hvis noen (som regel kvinner) velger å jobbe redusert, så er det familien som bør ta konsekvensen av dette og ikke samfunnet. Det er mulig å kjøpe private pensjonsordninger, og slikt bør man tenke på hvis man velger å ikke jobbe.
![]() |
![]() |
#13 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Er konsekvensen av dette forslaget så stor for samfunnet?
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
Eh ... kanskje jeg hadde misforstått? Er forslaget slik at mannen skal gi en andel av sine pensjonspoeng til kvinnen som har vært hjemmeværende?
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnForslaget var slik at mannen må dele med kvinnen. Det koster ikke det offentlige all verden. |
![]() |
![]() |
#17 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jah, right. Alternativt er du en superduper tøffelfjott hvis du har en kone som ABSLOUTT insisterer på å være hjemme og du selv må jobbe ræva av deg og du faktisk går med på det uten å ville. Tru´kke det er flesteparten altså.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barnJeg lurer på følgende: er forslaget lagt opp slik at alle pensjonspoeng skal deles? Også mellom ektefeller som begge har jobbet 100 %? Og uavhengig av lengde for opparbeidelsen av poengene? Hvis han (for å velge den statistisk sansynlige varianten) velger en utdannelse og jobb som gir god uttelling lønnsmessig, mens hun velger et lavtlønnsyrke, skal hun da ende opp med "en halv direktørpensjon" ved skilsmisse? Og hun som er hjemmeværende til ungene flytter hjemmefra, har hun virkelig "bidratt likt til familiens økonomi" alle disse årene, eller har hun først og fremst dillet de siste ti årene og ikke bidratt med annet enn utgifter? Og hvordan skal dette beregnes etter en intelligent modell i så fall?
Slik jeg forstår det, så skal pensjonspoengene deles likt mellom ektefellene, eller i alle fall at hun skal ha en andel av hans. Det vil vel ikke ha så mye å si for staten egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ringskrømt
|
Jepp. Så å fremstille det som at kvinnen snylter på mannen og i tillegg er så frekk at hun forlanger pensjonspoeng, blir bare for dumt. Den som jobber redusert gjør jo det for familien, seg selv inkludert. I likhet med de fleste som jobber utenfor hjemmet, antar jeg.
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
Men er du ikke enig i at dette normalt bare gjelder innefor visse rammer? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|