Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Erfaringer med badekar

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-10, 12:08   #1
Spjutmuren
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 4
Spjutmuren har et hav av muligheter foran seg
Standard

Erfaringer med installasjon og valg av badekar

Vi vurderer å installere et badekar i badet vårt (hvor ellers?). Lillemann elsker å bade og siden vi har rimelig god plass på badet ønsker vi å gi han muligheten til det. Pussig nok hater han å dusje så et badekar skulle også være gunstig for oss foreldre.
Vi har ikke rom for et hjørnebadekar og har ikke så veldig lyst på et massasjekar så de tingene går bort. Jeg har lyst å gjøre det så rimelig som mulig men kona pleier å ha litt større krav til kvalitet enn meg så det kan hende vi ender opp med en litt bedre modell. ("kan hende" betyr i denne sammenhengen at det blir som hun vil)

Er det noen som har noen gode råd vedrørende hvilke fallgruber enn må se opp for da jeg ikke har all verden av erfaring med slike ting?

For eksempel lurer jeg på om det er:
- enkelt å installere det selv?
- mulig å montere alle bad til alle kraner?
- noen som kan anbefalle et flott badekar til en rimelig kostnad?


Sist redigert av Spjutmuren : 16-08-10 kl 15:16. Årsak: Feil fokus i tråd
Spjutmuren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 12:15   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Jeg liker at badekaret enten er "åpent", altså type løvefotkar (men uten løveføttene, helst). Da er det veldig mye enklere å holde rent under, eller at det er innebygget, slik at det ikke kommer dritt under i det hele tatt.

Det finnes noen modeller som er enkle å åpne front- og sidepanelet på, men de modellene som vi har hatt har vært av typen som man gruer seg for å åpne en eller to ganger i året fordi det det sånn pes (for ikke nakke om vissheten om hvordan det ser ut bak panelet).

Ergo: enten åpent kar, innebygget kar eller kar med enkel åpning av frontpanel. Alternativt være komfortabel med at det veldig skittent under badekaret; det er selvsagt også en løsning.

Utover det er det egentlig ikke nødvendig å tenke på kvaliteten så mye. Selv de rimligste karene vil vare i mange år. Det er mer et spørsmål om størrelse, design og praktiske løsninger som hever prisen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 13:26   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.726
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

enig, vi har et slikt med vegg som kan tas av, og den liker vi ikke å ta av, så det gjøres egnetlig bare når guttungen har sprutet så mye vann (eller da vaskemaskina lakk...) at det blir vått på gulvet under der... da finner vi mye rart.

Det sto der når vi flyttet inn, jeg vil med denne erfaring absolutt støtte anbefalingen om "åpent eller innebygget".

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 13:33   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Vi har med frontpanel, og det må tas av og vaskes med jevne mellomrom (kanskje 2-3 ganger i året for at det ikke skal være altfor jævlig bak der). Jeg synes det er gret nok, for da er det enklere å hive ut badetkaret om man vil ha nytt eller bytt til dusj enn om man hadde hatt innebygget badekar.

Badekar som er åpent under må hvertfall komme litt opp fra gulvet synes jeg, ellers mister du jo det som er praktisk med at det er åpent. Altså synes jeg at denne typen utgår fordi man ikke får kommet under og vaske.



Her er det et med føtter som ikke er løveføtter:

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 13:35   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Det har forresten kommet bedre løsninger på de badekarene med frontpanel, noen er sånn at panelene lett kan skyves opp for rengjøring på baksiden.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 13:35   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.726
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Ja, selvsagt, det må komme langt nok opp til å komme under med en mopp, ellers er poenget borte, da er det bedre med panel.

(For oss er det muligens bedre? Vi er jo ikke så flinke til sånne der rengjøringsgreier, men bak panelet er det ingen som ser det det i det minste... helt til det må av.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 13:38   #7
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det finnes noen modeller som er enkle å åpne front- og sidepanelet på, men de modellene som vi har hatt har vært av typen som man gruer seg for å åpne en eller to ganger i året fordi det det sånn pes (for ikke nakke om vissheten om hvordan det ser ut bak panelet).

Ergo: enten åpent kar, innebygget kar eller kar med enkel åpning av frontpanel. Alternativt være komfortabel med at det veldig skittent under badekaret; det er selvsagt også en løsning.

Vi har ett fra Gustavsberg (heter de det, tro?), som har front- og sidepaneler som kan løftes opp. Dvs halvparten av panelet skyves oppover, bak resten av frontpanelet, på en måte, og hviler i noen hakk i hjørnene. Veldig veldig enkelt. Det går også an å løfte hele karet opp fra "rammen", hvis man har mulighet til å ta det løs fra sluk/avløp. Vi er i alle fall veldig fornøyd med denne løsningen, for det er veldig enkelt å komme til.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 13:47   #8
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Bare ikke gjør som de tidligere eierne av vårt hus: de fliset bare inne et vanlig badekar. Dermed ligger flisekanten inn til veggen lavere enn karet, og helling er ikke tenkt på. Gjett hvor mye vann som må tørkes opp etter at to gutter har kost seg i badekaret? Det ligger jo filler meg igjen 1 cm dypt vann langs hele karets to kortsider og hele langsiden, jeg tørker meg ihel.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 13:50   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.


Badekar som er åpent under må hvertfall komme litt opp fra gulvet synes jeg, ellers mister du jo det som er praktisk med at det er åpent. Altså synes jeg at denne typen utgår fordi man ikke får kommet under og vaske.

Nei, den typen er det jo ingen praktiske fordeler med, overhode. Den har bare utseende på sin side.

Det var denne typen jeg tnkte på, ja:

Sitat:

Her er det et med føtter som ikke er løveføtter:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 13:57   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Vi har et kjipt med panel, og hvis karet ikke er innebygget så må man tenke på at veggen bak også blir ubeskrivelig ekkel av såperester og what not. Og der kommer man ikke lett til, uansett om panelet kan tas vekk eller det står på føtter.

Vi skal ha innebygget badekar når vi pusser opp, det er helt bombesikkert.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 15:15   #11
Spjutmuren
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 4
Spjutmuren har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Takk for alle innlegg om erfaringer med rengjøring i og rundt badekar, men jeg var mest ute etter erfaringer i forhold til installasjon og innkjøp/valg av badekar.

Er det noen som har noe å tilføye på det området?

Spjutmuren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 15:20   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Hvordan de funker til rengjøring, har jo absolutt noe å si for hva slags badekar du velger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 15:40   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Opprinnelig lagt inn av Spjutmuren, her.

Takk for alle innlegg om erfaringer med rengjøring i og rundt badekar, men jeg var mest ute etter erfaringer i forhold til installasjon og innkjøp/valg av badekar.

Er det noen som har noe å tilføye på det området?

Enkle badekar kan man montere selv, uten problem. Innebygde badekar er jo vesentlig mer plukk med, og folk flest vil vel helst engasjere en håndverker til slikt arbeid.

Jeg kommer ikke på så mange andre faktorer å ta hensyn til enn plass, pris, utseende og hvor praktisk det er når man skal velge badekar, egentlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 15:48   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med installasjon og valg av badekar

Opprinnelig lagt inn av Spjutmuren, her.

For eksempel lurer jeg på om det er:
- enkelt å installere det selv?
- mulig å montere alle bad til alle kraner?
- noen som kan anbefalle et flott badekar til en rimelig kostnad?

For å svare helt konkret på det du spør om:

1) Frittstående badekar er stort sett lette å installere, gitt at det finnes sluk og blandebatteri for badekar montert fra før. Frittstående badekar er for eksempel kar av disse typene:



2) Jeg er usikker på om alle kar passer til alle typer. Mål avstanden fra gulvet til kranen og fra veggen til kranen og spør på baderomsbutikken. Det kan de svare på enkelt.

3) Det er vanskelig å finne stilige badekar til en billig penge. De lekre karene koster fort 10 000 og (langt) oppover. Hvilken priskategori hadde dere sett for dere?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 15:53   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Dette er det eneste karet jeg vet om som er billig og ikke bare en "firkantet kasse", er dette fra Ifö til 6500,-


Ellers finnes det en del helt enkle, ganske stilige kar til under 10 000-lappen i denne stilen. (Merk at prisen på nettsidene er uten front- og endepanel.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 16:36   #16
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Det går også meget godt an å kjøpe et brukt badekar. Mange fine som selges på finn f.eks.
Dette var fint:

Hvor praktisk det er? Nja...

Jeg tror jeg ville hatt massasjedusj med kar, for å utnytte plassen maksimalt. Deilig for mor og far, og praktisk i forhold til den lille dusjhateren

Men altså... hvordan rengjøring av et slikt monster arter seg vet jeg lite om.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 16:56   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Dette var kanskje det fineste jeg har sett så langt:

  Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 09:31   #18
Spjutmuren
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 4
Spjutmuren har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Vi har vel egentlig ikke noen direkte oppfatning om priser enda. Selv er jeg litt vanskelig å forholde med til når det kommer til slikt - jeg er beredt å betale så lenge jeg føler at jeg får tilstrekkelig tilbake for ekstrakostnaden... Ser i og for seg ikke for meg å bruke mer enn 10k. Er helt i startfasen som dere skjønner og prøver å skaffe meg et bilde før vi går til en butikk. Synes en ofte bare møter selgere som prøver å finne ut hva de kan selge til meg istedenfor å være saklige.

Noen tanker om materialer? Er oppvoskt med et badekar i emaljert plåt og kunne godt tenke meg et badekar som ikke høres ut som en tom tønne når en snur seg. Går det an å få et badekar i plastikk? Det har også den fordelen at villbassen ikke kan knuse hodet på det så veldig lett.

Spjutmuren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 09:34   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Jeg tror hodeknusingsfaren i badekar er sterkt overdrevet.

Jeg ville ikke gått for et plastbadekar. Jeg ser for meg at det lett blir stygt, og er mye mindre holdbart.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 00:18   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med badekar

Jeg har akkurat bodd fire måneder med et plastbadekar, og makan til møkkakar skal man lete lenge etter. Det var vanskelig å holde rent, siden emaljen ikke var riktig så glatt som på vanlige badekar, og det ga etter når jeg tråkket opp i det. (Vi dusjet i badekaret.) Ikke mye, men akkurat nok til at jeg hadde en ubehagelig følelse av at jeg når som helst kunne komme til å tråkke gjennom det.

Jeg har ikke noen erfaring med andre plastkar enn det ene, og jeg aner ikke om det var en veldig billig modell, eller om alle er slik.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bad, badekar, installere


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no