Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Fortell meg om blokking

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 19:24   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Fortell meg om blokking

Jeg hekler jakke som blir for liten, for jeg hekler ikke løst nok, selv på den tjukkeste heklenåla jeg fant. Da har jeg lært på FP at blokking er tingen, men jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg fant denne forklaringen i en annen tråd:

Opprinnelig lagt inn av allium

Legger i vann i en halvtime, klemmer ut vannet mellom to håndklær, spenner den opp med nåler i den lengden man vil ha og lar den tørke.)

Men atte - jeg skjønner ikke "spenner den opp med nåler". Hvordan får man den til å holde seg i rett størrelse? Vil den ikke bare trekke seg sammen?

Gammel 17-08-10, 19:26   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om blokking

Du må legge jakken på et mykt underlag, jeg bruker et gulvteppe med rene håndklær over. Så strekker du jakken i fasong, og setter i en million milliarder knappenåler langs alle kantene og ned i underlaget. Når den er helt tørr fjerner du nålene.

Den går ikke mye tilbake hvis du har brukt ull.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 19:27   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ah... Har brukt ull ja (Eskimo), men jeg har ikke et eneste gulvteppe i huset så da kan jeg nok bare glemme det.

Gammel 17-08-10, 19:31   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går an å bruke en dobbeltseng også, men den jakken der blir neppe tørr på et døgn, så da må du ha et annet sted å sove. Eller du kan låne sånne skum-puslespill-lekematter av noen som har.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 17-08-10, 19:55   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Akkurat. Får se hva jeg får til. Kan jo gjøre det neste helg når ungene er hos farmoren; da er det flere ledige senger.

Bør jeg montere før jeg blokker eller blokke de enkelte delene?

Gammel 17-08-10, 19:56   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det vanlig å blokkere klær? Jeg har alltid tenkt på blokkering som noe man gjør på det jeg er vant til å benevne med "kunsstrikk". Hekling er jeg vant til å stryke med stivelse på de tingene som krever at det legges i fasong (eks duker)

Gammel 17-08-10, 19:57   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Derom strides de lærde.

Jeg blokket strikkekåpen min før jeg monterte.

Gammel 17-08-10, 19:59   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er det vanlig å blokkere klær?

Jeg gjør det stort sett ikke. Men jeg blokket kåpen min for å få den stor nok. Skulle jeg strikket den stor nok i utgangspunktet, ville den seget og blitt altfor lang i bruk. Og så kan det brukes til å redde et plagg som er blitt for lite, slik Stompa sin jakke er blitt.

Gammel 17-08-10, 19:59   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg blokket strikkekåpen min før jeg monterte.

Fordi du ville ha den større? Eller fordi du synes den blir penere?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.