|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Oppskrift på GOD grønnsakssmoothieJeg forsøker bli litt sunnere, så tenkte starte dagen med grønnsakssmoothie. Jeg har ikke så veldig mange gode erfaringer fra før av, men det er sikkert noen her inne som vet om en god jeg kan lage? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppskrift på GOD grønnsakssmoothieMitt beste tips er å gjøre overgangen gradvis. Vi lager smoothie med spinat, rødbete, broccoli, avocado og alfalfaspirer, sammen med juice og litt frosne bær, men begynte forsiktig med noen blader spinat og en kvast broccoli, og har trappet gradvis opp. Smaksløkene forandrer seg etterhvert, og du liker nok smoothien bedre om du bygger opp toleransen for den grønne smaken over tid. I tillegg er det lurt å balansere milde og skarpe smaker, og sitrujuice og ingefær fresher opp smaken ytterligere. Jeg liker ikke youghurt i grønnsakssmoothie, syns det gjør det hele kvalmt og ekkelt.
![]() |
#3 |
Pauset
|
![]() Sv: Oppskrift på GOD grønnsakssmoothieDet var et bra tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Keep calm and trot on
![]() Sv: Oppskrift på GOD grønnsakssmoothieJa, avokado er mild og god, og gjør smoothien deilig kremet. En liten kvast broccoli gir snert, men tar du mye blir smaken veldig grønn. Det vil du sikkert like etterhvert, men ta det forsiktig i starten. alfalfaspirer er milde i smaken, og veldig næringsrike, så de er perfekte til smoothie. De kan kjøpes i butikken, eller dyrkes selv. Spinat gir ganske grønn smak, men litt er ok i begynnelsen. Rå rødbete elsker jeg, gir nydelig sjokkrosa smoothie, men er en definitivt aquired taste, og om du ikke liker rødbete til vanlig er det ikke så lurt. Vi har ofte i selleri, den gir ganske utpreget sellerismak, jeg liker det godt, spesielt sammen med sitron, men igjen er min gane så tilpasset grønn smoothie at det er vanskelig å si om det egner seg for "vanlige" folk.
![]() |
#5 |
Pauset
|
![]() Sv: Oppskrift på GOD grønnsakssmoothie*host* |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Pauset
|
![]() Sv: Oppskrift på GOD grønnsakssmoothie
Ja, det er jo nesten nødt til å smake dritt ellers.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
|
Det kunne jeg jo prøve. Takk for tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
|
![]() Sv: Oppskrift på GOD grønnsakssmoothieJeg har tenkt på proteinshake også, men føler at dette ikke er like sunt. Jeg mener det må være bedre med frukt og grønt? Jeg kunne jo også hatt fiberpulver i smoothien. Det er kanskje enda greiere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Oppskrift på GOD grønnsakssmoothieBloody Mary er jo veldig godt - minus vodkaen er det kanskje et greit utgangspunkt for en grønnsaksmoothie? Basert på tomatjuice, altså, og med selleri og gulrot, krydret med sitron, salt, pepper, tabasco og worcestershiresaus? Ikke så mye "næring", kanskje, så den vil ikke være særlig mettende, men det vil det vel uansett ikke være i en ren grønnsaksmoothie.
![]() |
#13 |
Pauset
|
![]() Sv: Oppskrift på GOD grønnsakssmoothieBloody Mary er jeg ikke så veldig glad i. Har tenkt på å lage det, og at jeg må kunne venne meg til smaken av "tomatsaus". Men det meste er jo ok når man gir det litt tid. Jeg husker jeg syntes Nutrilettpulver var godt en gang i tiden, så da må jo det meste kunne læres å likes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Jepp. Og erfaringen er at de dyrere ofte smaker bedre.
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Så det hjelper ikke med f.eks. trippel dose tabasco? Jeg mistenkte det. Søren også.
![]() |
#20 |
Keep calm and trot on
![]() Sv: Oppskrift på GOD grønnsakssmoothieMen altså folkens, ikke vær så negative til grønnsakssmoothie, det er kjempegodt, men man må som sagt venne seg til smaken gradvis. i dag startet jeg dagen med smoothie laget med salat, avocado, selleri, alfalfaspirer og gulrot- og vannmelonjuice. Hadde i en banan og noen never frosne bringebær, og saften av en sitron og en lime, og det smakte nydelig.
![]() |
|
|