Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Verdens beste på lavkarbovis

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-10, 17:51   #1
Left
Passiv

Standard

Verdens beste på lavkarbovis

Verdens beste (Nannah)

100g smør
100g sukrin+ litt flytende natren(smak)
4eggeplommer
1dl kokosmel
1/2-1 dl fløte(prøv deg fram det skal være litt kosistens på deigen)
1ts bakepulver

Marengs:
4eggehviter
2dl sukrin+natren(smak)
noen få dråper edikk
50 g hakkede/skivede mandler

Sett ovnen på 160g varmluft (175 uten)
Rør smør og sukrin/natren lett og luftig.
Rør inn eggeplommene ..en av gangen
Rør i mel og bakepulver. Bre røra utover ei bakepapirkledt langpanne.
Pisk eggehvitene nesten stive...bland inn søtt og edikk.
Pisk helt stivt. Ha eggehvitemassen ove deigen og strø over mandelspon.
Stek midt i ovnen i 30 til 40 min. Ikke åpne døren før du har stekt 30 min.
Slå av temp og la kaken stå litt i ovnen til den har temperert seg litt.
Ta ut og avkjøl. Del kaken i to. Pisk krem 4-5 dl m søtt og vaniljedråper.
Ha kremen på den ene kakedelen og sett den andre oppå.

Denne skal jeg lage etterpå, og lurer på om ikke det går an å lage vaniljekrem også? Det er jo bare å ha fløte, eggeplommer og vanilje og koke det opp til det blir tykt, og så blande det med krem?? Eller?

Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 17:55   #2
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste på lavkarbovis

Det bør garantert gå bra!
Gi tilbakemelding etter du har prøvd kaka- er spent på om den ble god....

Jeg har prøvd å lage lavkarbo marengsbunn, men det har ikke blitt særlig vellykket, dessverre...

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 22:33   #3
Left
Passiv

Standard

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd, men har store planer om morgendagen. Skal få tilbakemelding ja

Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 22:37   #4
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor får man egentlig kjøpt kokosmel (og mandelmel, for den saks skyld). Har ikke sett det i de helsekostbutikkene jeg har vært innom, ei heller matbutikk.

Jeg har godisfritt år, men har lov til å spise "lovlige" kaker til bursdager osv, så da kan jeg jo evnt lagre denne

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 22:43   #5
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Hvor får man egentlig kjøpt kokosmel (og mandelmel, for den saks skyld). Har ikke sett det i de helsekostbutikkene jeg har vært innom, ei heller matbutikk.

Jeg har godisfritt år, men har lov til å spise "lovlige" kaker til bursdager osv, så da kan jeg jo evnt lagre denne

Jeg har kjøpt Aman Prana ( er det ikke det det heter det kokosmelet da tro? Brun pose kjøpt på helsekost. )

Mandelmel lager jeg selv. Det vet jeg ikke om jeg har sett noe sted heller.

Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 08:45   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heistad har lavkarbo/sukkerfri vaniljekrem, selges i de fleste butikker. Ellers fant jeg noen oppskrifter på eggekrem/vaniljekrem her, du kan jo se gjennom dem og finne en som frister:

Ooopsie og eggekrem

Vaniljesaus/-krem

Vaniljekrem

Gammel 10-04-10, 10:40   #7
Left
Passiv

Standard

Den vaniljesausen jeg lagde forrige helg var så sykt god, at jeg skal aldri kjøpe vaniljesaus ever igjen tror jeg.

ca 5 dl kremfløte, litt søtning, 3 eggeplommer og 10 vaniljedråper. Kok opp og avkjøl. Eneste forbedring jeg kan tenke meg var å bruke vaniljestang i stedet for dråper.

Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 16:53   #8
Left
Passiv

Standard

Da er kaken ferdig, og behørig smakt på. Oh...
Den ble kjempegod, hvis det går an å si det når man har laget det selv?

Jeg tok 2 eggehviter mer enn det som var i oppskriften, for jeg brukte 3 plommer da jeg lagde vaniljekremen først. Tenkte det sikkert ikke gjorde noe. Det gjorde det ikke

Leste ikke oppskriften skikkelig, så heiv i søtstoff sammen med hvitene, og synes det tok en evighet å piske. Trodde jeg hadde gjort en skikkelig blemme, for det står at man må nesten ha stive hviter før man har i søtstoff. Vel - det er bare tøys. De ble så stive så.

Deigen ble litt tykk, så neste gang skal jeg lage den littttt tynnere, slik at den er lettere å smøre utover bakepapiret.

Stekte i ca. 40 min. Da blir den gyldenbrun oppå. Skrudde ned temp. de siste 10 min for at den ikke skulle bli for brun.

Lagde vaniljekrem av fløte, vaniljedråper, egg og søtstoff, og når den ble kald, pisket jeg kremfløte og blandet det.

Delte kaka i to, og hadde kremen i midten. Dvs kremen fløt litt utover, men det var bare deilig.

Voilá - jeg hadde ikke merket at det var lavkarbo hvis jeg ikke visste det.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC00281.JPG (61,0 KB, 41 visninger)
  Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 16:55   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den kaka så god ut!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Heistad har lavkarbo/sukkerfri vaniljekrem, selges i de fleste butikker. Ellers fant jeg noen oppskrifter på eggekrem/vaniljekrem her, du kan jo se gjennom dem og finne en som frister.

Heistad har lagt ned dessverre.

Gammel 10-04-10, 16:59   #10
Left
Passiv

Standard

Trenger ikke Heistad. Det er superenkelt å lage selv.

Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 17:23   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Den vaniljesausen jeg lagde forrige helg var så sykt god, at jeg skal aldri kjøpe vaniljesaus ever igjen tror jeg.

ca 5 dl kremfløte, litt søtning, 3 eggeplommer og 10 vaniljedråper. Kok opp og avkjøl. Eneste forbedring jeg kan tenke meg var å bruke vaniljestang i stedet for dråper.

Halleluja! Jeg elsker vanilejsaus- og krem, og hva er vel bedre enn å få en SUNN variant i forhold til Heistad eller sukrede varianter. Takk!

Gammel 10-04-10, 18:10   #12
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Hjemmelaget vaniljesaus er noe av det beste som finnes. Med vaniljestang smaker det så himmelsk at man nesten forsvinner inn i vaniljeland og blånekter å komme ut igjen.

Om du har i et par-tre ekstra eggeplommer blir den gjerne tykkere, slik at den ikke flyter utover.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 23:51   #13
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Oh my God. Kan jeg komme og smake!?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 07:11   #14
Left
Passiv

Standard

Den var best den dagen den var nylaget.

Jeg skal forsøke med litt mindre Sukrin neste gang, og heller bruke annen søtning i eggehvitene, for det blir en veldig spesiell smak av sukrinen. En litt sånn isnende følelse/smak, som ikke ble noe god når kaka var skikkelig kald. Derfor var den ikke spes. god dagen etter. Kanskje et tynnere lag med marengs tross alt hadde vært bedre allikevel.

Men ikke siste gang jeg lager den - samme dag den er laget er den smaskens god.

Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 08:18   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Alle snakker om denne isende følelsen av Sukrin, jeg har aldri kjent den? Så rart, jeg kjenner jo ofte fort slike ting. Har du prøvd Sukrin-melis?

Gammel 13-04-10, 16:39   #16
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Alle snakker om denne isende følelsen av Sukrin, jeg har aldri kjent den? Så rart, jeg kjenner jo ofte fort slike ting. Har du prøvd Sukrin-melis?

Nei, og det er den første opplevelsen jeg har med Sukrin også, så kan prøve melis i stedet ja.

Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 15:29   #17
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Den kaka så god ut!

Heistad har lagt ned dessverre.

Særiøst?

De har jo gele som turbo kan spise (han har fruktose "intoleranse")
jeg som skulle kjøpe og lage bursdags geletog til han

Gammel 15-04-10, 16:25   #18
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Særiøst?

De har jo gele som turbo kan spise (han har fruktose "intoleranse")
jeg som skulle kjøpe og lage bursdags geletog til han

Tåler han Fun Light? Ja, eller en hvilken som helst saft egentlig. Da kan du lage gele av saft og gelatin. Den blir kjempegod.

Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 16:38   #19
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Tåler han Fun Light? Ja, eller en hvilken som helst saft egentlig. Da kan du lage gele av saft og gelatin. Den blir kjempegod.

fun light er vel den safen han kan drikke,(ifølge kurslederen på sykehuset) men der er det sånn teite stoffer som jeg ikke vil pakke i han.
Han tåler ikke fruktose ,så saft laget på frukt"saft" utgår.
Eks husholdning,fanta,gøy

da kan jeg like greit gi han jordbær og et toilett og en spybøtte

Gammel 15-04-10, 16:47   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er jo de samme stoffene i Heistad som i Fun Light, om du tenker på søtstoffene?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.