Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ungdomslitteratur igjen. Har du noe å anbefale?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-10, 14:57   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungdomslitteratur igjen. Har du noe å anbefale?

Jeg har store planer om å lese meg opp på ungdomslitteratur i sommer.

Jeg tror jeg må lage meg en liste med bøker i den sjangeren som jeg skal komme meg i gjennom. Har du noen anbefalinger?

Gammel 30-05-10, 15:40   #2
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ungdomslitteratur igjen. Har du noe å anbefale?

Dette har du sikkert lest, men jeg nevner likevel:
The Sookie Stackhouse series
Twilight
Harry Potter
Tove Nilsens bøker(Skyskraperengler, Skyskrapersommer og G for Georg)
Animorphs-serien
Molly Moon serien
Skammar-serien (Skammarens dotter, Skammarteiknet, Slangens gåve og Skammarkrigen)

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 15:49   #3
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Litt mer:
Sigbjørn Mostue: Alvetegnet-serien (Gravbøygen våkner, Nissedreperen og Krakens gap)
Jonathan Stroud: Bartimeus trilogien (Amuletten fra Samarkand, Golemens øye og Ptolemaios`port)

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 16:49   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, gnuri.

Flere tips, noen?

Gammel 30-05-10, 16:50   #5
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

biblioteksvar.no

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 17:21   #6
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bøkene om Kurt av Erlend Loe, men de har du kanskje lest.
Nick Hornby: Slam

Gammel 30-05-10, 19:10   #7
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Bøkene til Ruben Elliassen.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 19:43   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Harald Rosenløw Eegs Yatzy fenget mine yrkesfagsgutter, hvis det er for elever du leser

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 19:44   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker godt bøkene til Finn Øglænd og Ingelin Røssland.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 20:01   #10
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Harald Rosenløw Eegs Yatzy fenget mine yrkesfagsgutter, hvis det er for elever du leser

Glasskår er også fin.

Gammel 30-05-10, 20:36   #11
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har blitt anbefalt Aina Bassos Ingen må vite fra flere hold. Den skal være veldig bra (mye følelser). Har bare ikke rotet meg til å lese den selv enda

Gammel 30-05-10, 20:44   #12
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Taran Bjørnebo: DBY - fantastisk bok og 7 undommmer som debuterer, hver på sitt vis.
Darlah av Johan Harstad - spennende som bare det.

Gammel 31-05-10, 12:58   #13
Bertine
Fullverdig medlem

Bertine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Bertine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Battle Royale av Koushun Takami, er en veldig spennende og god bok. Både på norsk og på engelsk.

Bertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 17:27   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Nå begynner lista å ta form her. Takk for hjelpen!

Gammel 31-05-10, 22:06   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Jeg har blitt anbefalt Aina Bassos Ingen må vite fra flere hold. Den skal være veldig bra (mye følelser). Har bare ikke rotet meg til å lese den selv enda

Denne syns jeg ikke var utpreget ungdomsbok, egentlig, men kan sikkert funke som det. Leste den i dag.

Ok bok, sannsynligvis velegnet for tenåringsjenter med god innlevelsesevne og sans for det triste.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:29   #16
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Cornelia Funke sine bøker, Tyvenes herre og Blekkdød, Blekkhjerte og Blekkblod. Blekkhjerte er filmatisert. Bøkene er fantasy og gode bøker.
Annika Thor sin serie, En øy i havet, Vannliljedammen, Havets dyp og Åpent hav, om to søstre som blir sendt til hver sin familie i Sverige under 2.verdenskrig.
Faiza Guene har skrevet tre bøker, Kiffe, kiffe i morgen, Siste natt på Balto og en til jeg ikke husker tittelen på. Hun skriver knakende godt og er bare ungdom selv.
Ingelin Røssland Englejakt og Englefjes, to bøker jeg ikke har lest enda, men skal. De er skrevet på nynorsk og skal være veldig bra.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:30   #17
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er glad i Harald Rosenløw Eeg sine bøker!
Simen Stranger sin Barsakh er også en god bok.

Gammel 31-05-10, 22:31   #18
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Gutten i den stripete pyjamasen av John Boyne, den regner jeg med at du kjenner til.

Gammel 31-05-10, 22:44   #19
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Unni Lindell; Sugemerket og Annas barn.

Gammel 03-06-10, 13:59   #20
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan nesten ikke tro at ingen før meg har nevnt Dødslekene og Opp i flammer av Suzanne Collins. Anbefales på det sterkeste, les de gjerne på originalspråket om du syntes det er greit å lese bøker på engelsk

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.