|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Høyre vil fjerne pappakvotenJeg leste nettopp dette, og skjønner ingenting, blir pappakvoten fjernet? Eller er det Høyre som bare ønsker det? Jeg har lest hele artikkelen, men i dag er jeg i det hjørnet at jeg leser samme setning 5 ganger og klarer ikke helt å konsentrere meg.
![]() |
#2 |
frakoblet
|
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvotenHøyre er ikke i regjering og kan ikke fjerne pappakvoten i den posisjonen de er i nå. Men de har vedtatt at partiet Høyre vil gå inn for å fjerne pappakvoten.
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvotenDer ser du hvor dum jeg er i dag. Tenker ikke klart.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvotenMens de er i gang så syns jeg godt de kan fjerne bestemmelsene om at foreldre er like vitige ellers i lovverket. La mor bestemme over barna fra vugge til konfirmasjon og pålegg alle menn å tjene så mye som kona syns det er behov for. |
![]() |
![]() |
#5 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvoten
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvotenJeg synes det er fascinerende at Høyre har vedtatt tidsreise tilbake til hvert fall åttitallet, minst, og attpåtil kaller det valgfrihet å fjerne rettigheter som folk stort sett setter veldig pris på og som virkelig har hjulpet menn til å kunne få mer tid med babyen sin.
![]() |
#7 |
*_*
|
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvotenDette gjør meg eitranes! Jeg skal i hvert fall være med å skrike opp, slik at kommende foreldre er klar over at det er En God Ting™ at begge har permisjon fra jobb og får tid med den lille, uavhengig av om Høyre noen gang får dette gjennom eller ei.
![]() |
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Hear hear! Jeg synes også det er veldig fascinerende at mange kvinner som er imot tvungen deling argumenterer for synet sitt ved å snakke om SIN mammapermisjon, uten å skjønne at sånne utsagn faktisk bare får folk (inkludert meg selv) til å være enda mer sikre på å være FOR tvungen deling.
![]() |
#9 |
fri
|
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvotenEgentlig er dette en ganske skremmende utvikling. Greit nok at Høyre ikke er i posisjon nå og at dette ikke blir endret over natta, men strengt tatt så kan Høyre og FrP (som bejubler dette vedtaket) komme i flertallsposisjon og klare å få igjennom denne endringen. Nå er jeg ingen høyrevelger, men dette hadde jeg allikevel ikke ventet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
villende
|
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvotenMaken til likestillingsfiendlig vedtak skal man lete lenge etter. Og jeg syns faktisk det er bakstreversk på pappaenes bekostning som nå både må kjempe mot kona og arbeidsgiver hvis han ønsker å være hjemme med avkommet sitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ringskrømt
|
Jeg skjønner at du fjaser, men jeg synes dette er unødvendig og lite fruktbart for evt. videre debatt. Å gi familiene valget selv vil ikke si at mor blir enehersker.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvotenSkremmern - statistikken viser vel ganske solid at dersom det ikke er en pappakvote så tas det ikke ut særlig med pappapermisjon? |
![]() |
![]() |
#13 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Høyre fjerner pappakvotenJeg synes det er et genialt forslag. Jeg er veldig for at familien skal få bestemme hva som fungerer for dem, og ikke Staten. Det som fungerer optimalt for oss i en runde, vil ikke nødvendigvis fungere i runde to og det mener jeg er opp til oss å bestemme. Fedre har like stor rett til permisjon og jeg synes det er rett og rimelig at det er familien som bestemmer dette.
![]() |
#14 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Det er ikke tilfelle i min omgangskrets. Her tar like gjerne far ut halvparten av permisjonen som mor og det opereres med tidskvoter og alle mulige slags finurlige løsninger. Jeg opplever det som vanlig at menn tar ut større deler av permisjonen enn da jeg var gravid.
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Dette mente jeg også for en stund siden, men problemet er jo at menn ofte blir uglesett på jobben pga. permisjon, det er ikke stuerent at menn tar permisjon, og i hvert fall ikke mer enn 6 uker. Dersom dette blir "tvunget" gjennom, blir det lettere for menn å faktisk ta permisjon uten at det blir pes på jobben.
![]() |
#16 |
Epikur
|
Fordi pappakvoten er blitt atskillig større siden du var gravid og større pappakvote gir mer aksept for ytterligere fleksible løsninger i fht mer tid hjemme for far.
![]() |
#17 |
Passiv
|
Joa - men hvis vi ser i et litt større perspektiv, som feks landsdekkende statistikker så vil jo resultatet være helt annerelede såvidt meg bekjent. |
![]() |
![]() |
#18 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenDet blir noe annet enn det du skrev i forrige innlegg, SF. Det blir enormt vanskelig å diskutere dette når du og Mim legger premissene for debatten på denne måten.
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenEr det ikke naturlig å diskutere hva som skjer på landsbasis når det er en nasjonal bestemmelse som skal tas da? |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() |
|
|