Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre vil fjerne pappakvoten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-10, 18:49   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høyre vil fjerne pappakvoten

Jeg leste nettopp dette, og skjønner ingenting, blir pappakvoten fjernet? Eller er det Høyre som bare ønsker det? Jeg har lest hele artikkelen, men i dag er jeg i det hjørnet at jeg leser samme setning 5 ganger og klarer ikke helt å konsentrere meg.
Jeg kjenner jeg heller mer og mer mot tredeling jeg altså. For 1-2 år siden og mer var jeg veldig imot, men nå blir jeg bare mer og mer for, spesielt når jeg leser innleggene under denne artikkelen, som er veldig "vi klarte oss da fint før i tiden, det er ingen menneskerett å få barn, la oss velge selv, det er MIN mammapermisjon" osv.

Gammel 09-05-10, 18:54   #2
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre fjerner pappakvoten

Høyre er ikke i regjering og kan ikke fjerne pappakvoten i den posisjonen de er i nå. Men de har vedtatt at partiet Høyre vil gå inn for å fjerne pappakvoten.

Gammel 09-05-10, 18:55   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der ser du hvor dum jeg er i dag. Tenker ikke klart. Men allikevel, idiotisk synes jeg.

Gammel 09-05-10, 19:04   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mens de er i gang så syns jeg godt de kan fjerne bestemmelsene om at foreldre er like vitige ellers i lovverket. La mor bestemme over barna fra vugge til konfirmasjon og pålegg alle menn å tjene så mye som kona syns det er behov for.

Dessuten mener jeg selvsagt at menn nå aldri har kunnet ta seg av unger uansett. Bare de homofile. Og de får jo ikke så ofte unger. Like greit - så smitter de ikke homofilien sin over på ungene heller.

Mange vil vel også mene det er en naturlig følge av dette at kvinner beskjæres til halv lønn i arbeidsmarkedet, men jeg venter litt og se hva Siv og Erna syns før jeg bestemmer meg selv. Jeg liker ikke å gi fra meg goder.

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:07   #5
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Mens de er i gang så syns jeg godt de kan fjerne bestemmelsene om at foreldre er like vitige ellers i lovverket. La mor bestemme over barna fra vugge til konfirmasjon og pålegg alle menn å tjene så mye som kona syns det er behov for.

Dessuten mener jeg selvsagt at menn nå aldri har kunnet ta seg av unger uansett. Bare de homofile. Og de får jo ikke så ofte unger. Like greit - så smitter de ikke homofilien sin over på ungene heller.

Mange vil vel også mene det er en naturlig følge av dette at kvinner beskjæres til halv lønn i arbeidsmarkedet, men jeg venter litt og se hva Siv og Erna syns før jeg bestemmer meg selv. Jeg liker ikke å gi fra meg goder.

Åsså sjønner jeg liksom ikke hvorfor jenter skal ta lappen? Jenter har jo liksom ikke noe å gjøre i trafikken, da. Kan Siv og Erna gjøre noe med dette åsså?

Gammel 09-05-10, 19:10   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fascinerende at Høyre har vedtatt tidsreise tilbake til hvert fall åttitallet, minst, og attpåtil kaller det valgfrihet å fjerne rettigheter som folk stort sett setter veldig pris på og som virkelig har hjulpet menn til å kunne få mer tid med babyen sin.

Før fedrekvoten ble innført var det knapt en mann som var hjemme og de fikk nok litt tyn, ser jeg for meg. Nå er nesten alle hjemme en periode. Og ser på det som en selvfølge. Hvis kvoten forsvinner, så sklir nok ting tilbake i det gode gamle klassiske kjønnsrollemønsteret og vips så har alle "valgt" det som var mest lønnsomt, nemlig at mor er hjemme og far jobber mer.

Gammel 09-05-10, 19:13   #7
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Dette gjør meg eitranes! Jeg skal i hvert fall være med å skrike opp, slik at kommende foreldre er klar over at det er En God Ting™ at begge har permisjon fra jobb og får tid med den lille, uavhengig av om Høyre noen gang får dette gjennom eller ei.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:16   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes det er fascinerende at Høyre har vedtatt tidsreise tilbake til hvert fall åttitallet, minst, og attpåtil kaller det valgfrihet å fjerne rettigheter som folk stort sett setter veldig pris på og som virkelig har hjulpet menn til å kunne få mer tid med babyen sin.

Før fedrekvoten ble innført var det knapt en mann som var hjemme og de fikk nok litt tyn, ser jeg for meg. Nå er nesten alle hjemme en periode. Og ser på det som en selvfølge. Hvis kvoten forsvinner, så sklir nok ting tilbake i det gode gamle klassiske kjønnsrollemønsteret og vips så har alle "valgt" det som var mest lønnsomt, nemlig at mor er hjemme og far jobber mer.

Hear hear! Jeg synes også det er veldig fascinerende at mange kvinner som er imot tvungen deling argumenterer for synet sitt ved å snakke om SIN mammapermisjon, uten å skjønne at sånne utsagn faktisk bare får folk (inkludert meg selv) til å være enda mer sikre på å være FOR tvungen deling.

Gammel 09-05-10, 19:17   #9
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig er dette en ganske skremmende utvikling. Greit nok at Høyre ikke er i posisjon nå og at dette ikke blir endret over natta, men strengt tatt så kan Høyre og FrP (som bejubler dette vedtaket) komme i flertallsposisjon og klare å få igjennom denne endringen. Nå er jeg ingen høyrevelger, men dette hadde jeg allikevel ikke ventet.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:18   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maken til likestillingsfiendlig vedtak skal man lete lenge etter. Og jeg syns faktisk det er bakstreversk på pappaenes bekostning som nå både må kjempe mot kona og arbeidsgiver hvis han ønsker å være hjemme med avkommet sitt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:21   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at du fjaser, men jeg synes dette er unødvendig og lite fruktbart for evt. videre debatt. Å gi familiene valget selv vil ikke si at mor blir enehersker.

Gammel 09-05-10, 19:23   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Skremmern - statistikken viser vel ganske solid at dersom det ikke er en pappakvote så tas det ikke ut særlig med pappapermisjon?

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:24   #13
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er et genialt forslag. Jeg er veldig for at familien skal få bestemme hva som fungerer for dem, og ikke Staten. Det som fungerer optimalt for oss i en runde, vil ikke nødvendigvis fungere i runde to og det mener jeg er opp til oss å bestemme. Fedre har like stor rett til permisjon og jeg synes det er rett og rimelig at det er familien som bestemmer dette.

Gammel 09-05-10, 19:26   #14
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skremmern - statistikken viser vel ganske solid at dersom det ikke er en pappakvote så tas det ikke ut særlig med pappapermisjon?

Det er ikke tilfelle i min omgangskrets. Her tar like gjerne far ut halvparten av permisjonen som mor og det opereres med tidskvoter og alle mulige slags finurlige løsninger. Jeg opplever det som vanlig at menn tar ut større deler av permisjonen enn da jeg var gravid.

Gammel 09-05-10, 19:27   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg synes det er et genialt forslag. Jeg er veldig for at familien skal få bestemme hva som fungerer for dem, og ikke Staten. Det som fungerer optimalt for oss i en runde, vil ikke nødvendigvis fungere i runde to og det mener jeg er opp til oss å bestemme. Fedre har like stor rett til permisjon og jeg synes det er rett og rimelig at det er familien som bestemmer dette.

Dette mente jeg også for en stund siden, men problemet er jo at menn ofte blir uglesett på jobben pga. permisjon, det er ikke stuerent at menn tar permisjon, og i hvert fall ikke mer enn 6 uker. Dersom dette blir "tvunget" gjennom, blir det lettere for menn å faktisk ta permisjon uten at det blir pes på jobben.

Gammel 09-05-10, 19:28   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplever det som vanlig at menn tar ut større deler av permisjonen enn da jeg var gravid.

Fordi pappakvoten er blitt atskillig større siden du var gravid og større pappakvote gir mer aksept for ytterligere fleksible løsninger i fht mer tid hjemme for far.

Regel skaper aksept skaper behov.

Gammel 09-05-10, 19:29   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke tilfelle i min omgangskrets. Her tar like gjerne far ut halvparten av permisjonen som mor og det opereres med tidskvoter og alle mulige slags finurlige løsninger. Jeg opplever det som vanlig at menn tar ut større deler av permisjonen enn da jeg var gravid.

Joa - men hvis vi ser i et litt større perspektiv, som feks landsdekkende statistikker så vil jo resultatet være helt annerelede såvidt meg bekjent.

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:29   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten

Det blir noe annet enn det du skrev i forrige innlegg, SF. Det blir enormt vanskelig å diskutere dette når du og Mim legger premissene for debatten på denne måten.

Gammel 09-05-10, 19:30   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten

Er det ikke naturlig å diskutere hva som skjer på landsbasis når det er en nasjonal bestemmelse som skal tas da?
Hvordan mener du man burde diskutere den?

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 19:31   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dette mente jeg også for en stund siden, men problemet er jo at menn ofte blir uglesett på jobben pga. permisjon, det er ikke stuerent at menn tar permisjon, og i hvert fall ikke mer enn 6 uker. Dersom dette blir "tvunget" gjennom, blir det lettere for menn å faktisk ta permisjon uten at det blir pes på jobben.

Jeg har hørt arbeidsgivere snakke om at det er lite mandig å være hjemme i permisjon, og "i min tid drev vi ikke med sånt tøys!" og innbiller meg at det er ganske vanskelig for en mann å si at han ønsker å være hjemme mer enn de lovfestede ukene når det er den type holdninger som råder.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.