|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Hvordan bør en nasjonaldag feires?Jeg greier ikke å la være å se at mange (?) synes 17.mai er bare stress og mas.
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Hvordan bør en nationaldag feires?Jeg hadde en usedvanlig fin 17. mai, sittende i et vindu hvor jeg tittet ut på mange morsomme mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?Man skal feire den på den måten man selv vil - men det har ikke nødvendigvis nødt å være tog og herjing - det kan godt være i marka eller på en holme for min del. Jeg kjenner jeg blir litt provosert over de som sier de "gir en lang en i hele 17.mai". De kan godt mene det, men de trenger ikke å kunngjøre det for alt og alle.
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?Jeg elsker alle sånne festdager og er glad jeg er så entusiastisk overfor sånt og at det smitter over på ungene. Min mann har vokst opp med foreldre som gir bæng i det meste av sånt. De er verdens snilleste og gode foreldre, men min mann husker ikke tilbake på sånne dager med spesielt stor glede siden ingen har brydd seg noe særlig om det. Det var feks. mormoren som stod for julekalenderen til jul, hadde ikke hun levd hadde de nok ikke engang fått kalendere. Sånt synes jeg er trist, jeg synes man bør vise litt (om enn påtatt) entusiasme overfor jul, 17. mai og andre offentlige festdager når man har barn, slik at de får fine, gode minner og ser at foreldrene gleder seg med dem. Og det BLIR jo faktisk enda mer morsomt når man tenker positivt og gleder seg over slikt, enn om man stresser og gir beng.
![]() |
#5 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?Eg trur ikkje 17. mai står i fare altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?Jeg tror 17. mai kommer til å bestå slik vi kjenner den idag. Hvor mange tusen unger spiller ikke i korps? Og alle barneskoleelevene koser seg med tog og leker etterpå. Så selv om vi foreldrene synes det er litt pesete så kommer vi nok til å strekke oss langt for å bevare denne helt unike dagen.
![]() |
#7 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?
![]() |
![]() |
#8 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?Vi koser oss. Pynter oss, leverer ungen(e) på skolen, ser barnetoget, henter barnet(a) etter talen for barna i parken. Titter litt på livet, snakker med kjente, kjøper litt mat og snop, ballonger og annet unødvendig, før vi tusler til mor og far og spiser pølser,is og kake. Så drar vi hjem, slapper av forbereder middag og i femtiden kommer gjester, så griller vi , spiser dessert og slapper av resten av kvelden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg trur ikkje tvungen feiring er måten å redde grendafeiringane på, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
På landsbasis tror jeg ikke det er noen umiddelbar fare. Det er forøvrig ikke noe nytt å ikke feire nasjonaldagen offentlig, jeg vet om en bønsj med pensjonister som feirer dagen med å gå i marka for eksempel. De har gjort det i haugevis med år.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Oj, det er jo helt tragisk.
![]() |
#12 |
Har tro på forbedring
|
Jeg tror ikke det jeg altså.
![]() |
#13 |
Borte
|
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?Jeg elsker 17. mai, men stresser om morgenen fordi vi skal være i skolegården klokka 8.00. Det er søren ikke lett å være ute av huset med pyntet familie til det altså. I går var endatil babyen syk med vannkopper og måtte være hjemme med faren sin, og selv om jeg var i dusjen halv seks så greide jeg å stresse på slutten og glemme flagg etc.
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?Her er det også eget tog (lite sted), og det var i grunnen litt kjipt. Det var ganske mye folk ned mot skolen, men de gikk ca. 3 km i toget og mannen min (som gikk med yngstemann) sa at de gikk for sauene. Sauene var publikum omtrent 2 av kilometrene, det så i grunnen litt trist ut. Jeg tror kanskje det hadde vært litt bedre å samle alle nede i Sola sentrum der de store togene går, og heller møtes her på skolen etterpå.
![]() |
#15 |
can-jur
|
Tvungen feiring
![]() |
![]() |
#16 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg gløymte |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Vi lærte oss å sette pris på den feiringen, faktisk, og i år var det på en måte litt vemodig å ikke være del av det lille toget på det åpne jordet, med traktorer med jenter i nettingstrømper på. Ta tiden til hjelp, ettersom man blir kjent med flere i nærområdet kan det kjennes riktig så fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?Jeg kunne tenke meg 17.mai som et multi media show fra litteratur huset, stort panel med viktige snikk snakkere som diskuterer nasjonal dagens berettigelse og form. Sett over teen, kjære. Om kvelden vandrer jeg ned til elven, kjøper sterk røyk og hører på sorte mennesker som spiller på tromme. Da kjenner jeg at jeg er unik og urban og fordoms fri.
![]() |
#19 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Dette er jeg veldig enig i!
![]() |
#20 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan bør en nasjonaldag feires?Jeg storkoser meg på 17. mai !
![]() |
|
|