|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Å bli gammel og bo på hjemHvordan tenker du på det og DEG selv? Denne har jeg sett flere ganger på FB:
Det er jo lang tid igjen til vi kommer så langt, men når jeg tenker på det så håper jeg virkelig at jeg slipper å komme på pleiehjem. De ansatte føler jeg gjør alt hva de kan, men det er jo ikke et verdig liv å få ta en dusj en gang i uken, må legge seg ved en viss tid, må opp ved en annen tid for å få frokost etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemNå jobber ikke jeg på sykehjemmet,men vi har kontorene i en fløy på sykehjemmet. Men vi har stadig pasienter på sykehjemmet. Og et fåtall vil jo hjem etter et opphold på sykehjemmet. Det er veldig få av de jeg prater med som ikke trives.De syns de får bra mat,flere kjente å snakke med, hyggelig personal og dusje vil de helst ikke hvis de ikke må. De er ofte slitne og mette av dage,og setter pris på å legge seg tidlig, få servert mat og bestemme selv når de skal dusje.
![]() |
#5 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemPussige uttalelser, siden man i mange fengsler (feks Oslo fengsel) får samme mat som pasienter på diverse sykehus/sykehjem. De fleste sykehjem jeg kjenner til i min kommune har bra mat (noe jeg vet siden jeg både har vært med å lage den og har sett hva min bestemor fikk servert) og alkohol for dem som vil kjøpe. Drikke egen alkohol kan man også, selvsagt, det er en rettighet man har siden man er "hjemme".
![]() |
#6 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemEr det vanlig at de gamle får bare kald mat på sykehjem i Norge? Sist redigert av jane : 17-04-10 kl 20:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemNå tenker jeg at de som kommer med den uttalelesen vet veldig lite om hvordan man har det i fengsel og på pleiehjem. Den bygger på en forestilling om hvordan vi TROR det er. Det finnes nok andre som har førstehåndsinfo, som vil si at fengsel er ganske så kjipt og det er ikke så ille på pleiehjem som man tror. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemDa bestemor endte på "hjem", så var det i alle fall alt annet enn kald mat og ensomhet. Det var mye verre når hun var hjemme. Pappa tok jo vare på henne så godt han kunne, men han skulle jo helst leve sitt eget liv også (i perioder så måtte han være hos henne dagen lang). Hjemmesykepleien som hun hadde krav på var det ikke mye av. De førte opp han som var innom i ti sekunder for å leve mat som "besøk av hjemmesykepleier".
![]() |
#9 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemDet finnes omtrent ikke pleiehjem eller aldershjem i Norge. Det er for det meste sykehjem i landet vårt og alle har mange diagnoser. Du vil nok finne store forskjeller fra sted til sted. Jeg har selv jobbet ved flere sykehjem og det var ikke uvanlig med servering av alkohol, oftere at beboerne sa neitakk. De hadde også mulighet til å være ute om de ville, men mange foretrakk å være inne. De har heller ikke måtte legge seg til bestemte tider og ofte har de vært tidlig trøtte og selv ønsket å legge seg tidlig.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemJeg tror det blir en overdose sovemedisiner før jeg puttes på hjem.
![]() |
#12 |
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjem
Jeg aner ikke hva som er vanlig på sykehjem, men det jeg vet er at de som er eldre i dag er ikke vant med å dusje/bade like ofte som vi er. For dem er kanskje dusj en gang i uka normalen, og oftere ville bare blitt stress. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
superbruker
|
Det er nok normalen. Det samme gjelder hjemmesykepleien. Standaren er en gang i uken. Når det er sagt så får ofte de som vil dusje oftere gjøre det. De som er på sykehjem idag er så dårlige at det å ta en dusj er en stor påkjenning. Å dusje en gang i uken kan være i overkant av hva de orker. Jeg har vært borti beboere som er så skjøre og dårlige at de kun ble dusjet annenhver uke og heller fikk hel kroppsvask i seng. Jeg ser fra min jobb i hjemmesykepleien at yngre mennesker oftere blir innvilget flere dusjer i uka. Samme når jeg jobbet på sykehjem. Yngre beboere fikk ofte hyppigere dusj etter eget ønske. Det har sammenheng med at de ønsker det og faktisk orker det. Så at de kun får dusj en gang i uken er bare på grunn av bemanning men også av hensyn til beboeren.
![]() |
#14 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemJeg har samme erfaring som Propella, både fra sykehjem og fra hjemmesykepleien. Mine unge pasienter, dvs. folk på min egen alder ++ får dusje hver dag om de ønsker det. For de fleste eldre er en gang i uka ofte i overkant av hva de orker og de takker nei.
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemMin bestemor har kommet på sykehjemmet nå etter flere år i omsorgsbolig. For henne er det bare fint. Hun er jo gammel og har begynt å rote endel, og det er gull verdt for henne å bli puslet med, få oppmerksomhet og sosial kontakt med andre som er mer enn pårørende kan stille opp med. Maten er god, omsorgen er god og hun har det hun trenger nå. For fem år siden derimot hadde det samme livet ikke passet henne i det hele tatt, da hadde hun savnet friheten, fleksibiliteten og det å ha egen bolig. Da var omsorgsbolig rett sted. Og atter fem år før det var det riktig for henne å bo hjemme med hjemmehjelp.
![]() |
#16 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemSlik situasjonen er i eldreomsorgen i dag, er det svært vanskelig å få plass på sykehjem. En må ha flere diagnoser og det må være helt umulig å få tilrettelagt hjemmesituasjonen med hjemmesykepleie før en kan være så heldig å bli satt på venteliste. Jeg tør spå at det i årene fremover, hvor samhandlingsreformen skal gjennomføres, at det blir enda vanskeligere.
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemSykehjem er selvsagt kjempeflott og en redning for mange. Jeg bare syns at det er for lite resurser og de eldre som jeg kjenner som har bott på sykehjem syns som regel at for lite skjer og at de mest bare får sitte der. Nå var de temmelig (i vært på hva som skjedde der og da) eller helt klare i hodet. Det var mange der som det ikke gikk å kommunisere med og det var ikke så mye til aktivitet pga dårlige resurser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemBarnehagen jeg jobber i samarbeider med et sykehjem. Vi er der hver fredag og har en aktivitet, serverer vafler til de eldre og har sangsamling. Dette sykehjemmet er med i Livsglede for eldre, og skal gi de eldre kvalitet og glede i hverdagen. Man kan lese litt her: www.livsgledeforeldre.no.
![]() |
#19 |
|
Slike tiltak er kjepeflotte! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Drømmer
|
![]() Sv: Å bli gammel og bo på hjemJeg tenker litt på det, tanten til pappa bodde på pleiehjem. Hun måtte legges kl 18. hver kveld for de hadde ikke folk nok som kunne legge henne senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|