Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvitvinsanbefaling?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-10, 09:25   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvitvinsanbefaling?

Jeg har blitt veldig glad i hvitvin, men synes det er vanskelig å finne frem i jungelen av smaker og typer. Det eneste jeg vet er at jeg foretrekker den tørr.

Tidligere drakk vi mest rødvin, og der vet jeg nå hva jeg ser etter slik at jeg til en viss grad kan lese meg frem til om jeg liker den eller ikke før jeg kjøper.

Hva er ditt tips for å tilegne meg denne kunnskapen også om hvitvin?
Har du noen konkrete hvitvinsanbefalinger med en liten begrunnelse?

Jeg skal straks ut å handle.

Gammel 16-04-10, 09:28   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitvinsanbefaling?

Cloudy bay, fra NZ, fantastisk god.

Benzo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 09:28   #3
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker mange Chablis- og Bourgogne-viner og befinner meg ofte i det området på polet. Ikke de billigste vinene, men veldig gode.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 09:29   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge vinen koster under 200 kroner er det greit.

Gammel 16-04-10, 09:31   #5
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Så lenge vinen koster under 200 kroner er det greit.

Jada, mange gode under 150.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 09:36   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på kartongvinen og fikk en anbefaling denne uken som var veldig god. Det er en rieslingvin, som heter Letz trocken. God og tørr kartongvin.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 09:47   #7
Marihøna
Carpe Diem!

Medlem siden: Nov 2009
Marihøna har et hav av muligheter foran seg
Standard

jeg liker best riesling kabinett viner, for eksempel mosselland kabinett( den grønne...fins en lilla også).....fabelaktig gode..... try it!

Marihøna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 09:53   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg er på kartongvinen og fikk en anbefaling denne uken som var veldig god. Det er en rieslingvin, som heter Letz trocken. God og tørr kartongvin.

Kartongvin er ikke å forakte på hytta. Men kan den konkurrere med god flaskevin?

Gammel 16-04-10, 09:54   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det, men jeg er ingen stor vinkjenner.

Fordelen med kartongvin er muligheten til å ta bare ett glass, ofte.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 09:54   #10
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøper litt forskjellige og tester ut på den måten.

Petit Chablis er god finnes både på flaske og kartong.
Torres er god finnes vel på flaske.

Gammel 16-04-10, 10:23   #11
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hugel Gentil
Doppf & Irion Gewurztraminer
Doppf & Irion Riesling
Trimbach Riesling
Trimbach Gewurztraminer

… er hvitviner jeg stadig vekk kjøper når jeg skal safe på noe jeg vet er godt.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 10:27   #12
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter at eg slo meg på Chablis-bølgen er det berre det eg drikke. Godt!

No gler eg meg til sommar!

Gammel 16-04-10, 10:30   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hugel Gentil
Doppf & Irion Riesling
Trimbach Riesling
Trimbach Gewurztraminer

Jeg er, som torsk, glad i Alsace-viner.

Gammel 16-04-10, 10:39   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også veldig glad i chablis.

Sist jeg var på Baltazar drakk jeg hvitvin til maten i stedet for rød, siden jeg ofte får vondt i hodet av rød ganske umiddelbart, og drakk først en Cycnus Pigato som var lett og deilig, og Fabrizio Bianchi Chardonnay til desserten. Sistnevnte var det litt mer krydder i.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 10:50   #15
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marihøna, her.

jeg liker best riesling kabinett viner, for eksempel mosselland kabinett( den grønne...fins en lilla også).....fabelaktig gode..... try it!

Jeg er ikke noe glad i vin men Risling Kabinett og Mosselland er faktisk 2 viner jeg drikker

Gammel 16-04-10, 10:56   #16
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hugel Gentil
Doppf & Irion Riesling
Trimbach Riesling
Trimbach Gewurztraminer

Torsk sa (endel av) det jeg ville si. I tillegg kan jeg anbefale deg å smake på ulike chablis-viner (petit er billigst, fra ca 130 kroner), og mange synes også Petit Burgeois er en OK vin til en grei pris. Jurassique er også veldig god, og temmelig tørr.

(Nå fikk jeg lyst til å shoppe vin. )

Gammel 16-04-10, 11:02   #17
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Her var det mange gode tips

Gammel 16-04-10, 11:17   #18
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sancerre liker jeg godt.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-10, 11:28   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Takk for mange gode tips folkens. Jeg skrev ned noen og gikk på polet, og endte opp med noe helt annet. Dama i butikken var veldig klar på hvilken jeg skulle ha. Så nå har jeg en kartong med Markus Molitor Schiefer Riesling.

Men neste gang skal jeg love å følge rådene deres en annen gang.

Gammel 16-04-10, 11:32   #20
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kartong.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46.