Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du flink til å slå av lyset i hverdagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 08:58   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Er du flink til å slå av lyset i hverdagen?

En liten spinnoff fra tråden om Earth hour 2010.

Jeg føler vi er ganske flinke der. Vi har lite lys på i 1.etasje på kveldene som regel, fordi vi da for det meste oppholder oss i 2.
Vi har sparepærer i alle lamper i hele huset, bortsett fra en i trappa. Vi er ganske bevisste på dette, og har lært barna å slå av lyset på do/rom som ikke er i bruk. Vi har heller ikke mange spotter rundt om i huset, det er vel kun på badet vi har noen. Men det er ikke mange der heller, og vi bruker de sjelden. For der har vi også lys over speilet som vi bruker, og det holder når vi bare skal innom.

Jeg ser jo at ikke alle er like bevisste som oss. Og jeg skjønner jo at det kanskje ikke føles så avgjørende å slå av ei lampe eller to. Men det er jo det om mange gjør det? Jeg tror dog at FP folket kanskje er ganske bevisste på dette da.

Men er det sånn at dette er noe barna er bevisste på fra barnehage/skole også? Eller er det lærdom hjemmefra?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 09:00   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du flink til å slå av lyset i hverdagen?

Vi skrur som regel også av lys i rom vi ikke oppholder oss i, og tar en runde før vi går ut for å skru av alt som er glemt. Det hender jo at vi glemmer noen lys, altså, jeg skal ikke påberope meg å være perfekt, men hovedregelen er at vi skrur av.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 09:01   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, perfekt er det vel ingen som er.

Gammel 28-03-10, 09:06   #4
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Nja, jeg prøver å være flink når jeg går ut av huset, men vi har alltid lyset på badet på og noe på kjøkkenet. Kan klart bli bedre.

Gammel 28-03-10, 09:07   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, pleier å være flink på det, med unntak. Men jeg mener å ha lest/hørt at slike lamper som bruker lang tid på å slå seg på (mamma har et sånt lys på badet) bør stå på hele dagen, fordi pæra går mye raskere om man slår det av og på ofte, i tillegg til at slike lamper bruker mye mer energi ved å slå seg av og på ofte enn å bare stå på?

Gammel 28-03-10, 09:08   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, pleier å være flink på det, med unntak. Men jeg mener å ha lest/hørt at slike lamper som bruker lang tid på å slå seg på (mamma har et sånt lys på badet) bør stå på hele dagen, fordi pæra går mye raskere om man slår det av og på ofte, i tillegg til at slike lamper bruker mye mer energi ved å slå seg av og på ofte enn å bare stå på?

Tenker du sparepærer?
Jeg leste nettopp om det i avisa, for det var en som spurte om det samme der - og det ble avvist.

Gammel 28-03-10, 09:16   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg slår av lys i rom jeg ikke befinner meg. OG nå som det kommer mer og mer dagslys ute, blir det mindre og mindre lys inne.

Det eneste unntaket er at dersom mannen er ute når jeg legger meg så lar jeg ganglyset stå på i tilfelle storebror skulle våkne. Jeg vil ikke at han skal bli redd fordi det er så mørkt. Ja, og et annet unntak er at storebror har lyset på når han legger seg, og det slåes som regel ikke av før mannen legger seg.

Gammel 28-03-10, 09:19   #8
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er flinke til å slå av lyset generelt og sitter ofte i mørket om kvelden med bare stearinlys på bordet. Jeg synes vi er flinke i hverdagen til å tenke miljø, og får stadig høre på jobb at jeg tenker miljø der andre ikke har tenkt tanken engang.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 09:26   #9
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Ja, slår alltid av alt når vi går ut og før vi legger oss. Har som regel ikke på lys på dagen, utenom på badet eller vaskerommet i kjelleren - men det skrus av når vi ikke er der.

Gammel 28-03-10, 09:28   #10
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, vi er vel ganske flinke, vil jeg si. Pleier å slukke av i et rom vi går ut fra.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 09:33   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi slår stort sett av i rom vi ikke oppholder oss i. Vi slår av "trege" lamper også, og de virker like lenge som andre.

Gammel 28-03-10, 10:06   #12
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, vi er ganske flinke med å slå av lys i rom vi ikke bruker.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 10:06   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skrur av lyset i rom vi ikke er i. Det hender selvsagt at vi glemmer det litt. At det krever mer strøm å slå lyset av og på er visst en myte, litt som at det er bedre å la bilen gå på tomgang.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 10:06   #14
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også hørt at noen lys bruker mer strøm ved å slaåes av og på enn å stå på hele dagen. Men husker ikke hvilke.

Her har vi aldri lys på i sokkelen annet enn når vi er der. Vi er jo der bare når vi er på badet, eller når viskal legge oss som regel.
Ellers har vi så store vinduer at vi ikke trenger lys på inne før det begynner å bli ganske mørkt. Merker at de må slå på lys tidligere i andre hjem faktisk.

Eneste lyset i ikke er flinke til å slå av er på vakerommet, men der skal vi få bevegelsessensor, så da løser det seg av seg selv i grunnen.

Gammel 28-03-10, 10:28   #15
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vi er flinke til å skru av lysene.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 10:34   #16
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Ja, jeg slår av lys i rom jeg ikke befinner meg. OG nå som det kommer mer og mer dagslys ute, blir det mindre og mindre lys inne.

Samme som vi gjør det. Det er utrolig mye spotter i dette huset (fra forrige eiere) og det trenger ikke stå på døgnet rundt. Jeg er heller ikke så veldig glad i å ha masse sterkt lampelys rundt meg.

Gammel 28-03-10, 10:40   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Lysstoffrør, tenker jeg? Det har jeg hørt også. Men jeg slår dem av likevel, for jeg orker ikke det skarpe lyset når det er lyst ute. Jeg slår av lys i rom vi ikke bruker, og helten slår det på. Han slår på alle lys uansett om det er mørkt eller ikke.

Gammel 28-03-10, 10:51   #18
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Jeg er flink til å være miljøvennlig på mange områder, men akkurat på det med lys er jeg ikke noe flink.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 10:58   #19
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er flinke til å slå av lys. Det eneste lyset som vi ikke slår av om natta er det på badet. Vi bor i et gammelt hus med endel gamle brytere, de sitter så høyt oppe at gutta ikke rekker opp. Spesielt den til badet sitter kronglete og høyt oppe.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 11:04   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

VI er flinke. I følge noen naboer FOR flinke - for de tror vi aldri er hjemme. (Vinduene mot gata er rom vi ikke er så mye på)

Vi slår av lys i alle rom i vi ikke er på - og har ikke på lys med mindre det trengs.

Vi er selvfølgelig mye flinkere om våren enn om vinteren. Da trenger jeg mer lys for å fungere, rett og slett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:50.