Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke lenger lov å klapse barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-10, 22:02   #1
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Ikke lenger lov å klapse barn

(Jeg trodde nå faktisk at det ikke var lov i utgangspunktet, men nå er det tydeligvis klargjort)

Fredag ble barneloven endret for å tydeliggjøre at barn ikke skal utsettes for noen form for vold - dette gjelder også lette klaps.

- Jeg er glad for at all tvil en gang for alle er ryddet bort. Alle former for vold rettet mot barn - selv om det skjer som ledd i barneoppdragelsen, er totalt uakseptabelt i dette landet, sier barneminister Audun Lysbakken (SV) i en pressemelding.

Den endrede barneloven presiserer også at barn ikke skal utsettes for skremmende eller plagsom opptreden, som å låse barnet inn i et rom eller bruke trusler om straff.

I tillegg er det vedtatt endringer i pasientrettighetsloven som sier at det er nok at kun en av foreldrene samtykker til helsehjelp når barnet trenger det.

Fra 1. juli 2010 innføres en varslingsplikt for begge foreldrene ved flytting. Den av foreldrene som vil flytte skal varsle den andre om planene.

- Dette vil gi foreldrene tid og anledning til å diskutere og vurdere hva som vil være den beste omsorgsløsningen for barnet framover, før flytting gjennomføres, står det i pressemeldingen.

Barneloven er i tillegg utvidet med en overnatting i uka, og sommerferiesamværet utvides fra to til tre uker til sammen.

Nå er det ikke lenger lov å klapse barn

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 22:04   #2
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Ikke lenger lov å klapse barn

Godt at noen står på for barna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gammel 09-04-10, 22:09   #3
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Nå står det "svart på hvitt", endelig!

Etter min mening burde det vært selvsagt at en ikke øver vold mot barn, på noe nivå, inkludert klapsing...Men jeg vet at ikke alle er enig med meg, så jeg applauderer denne loven.

Gammel 09-04-10, 22:29   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke bruke trusler om straff? Type; nå gir du deg ellers får du ikke is hele sommeren?

pfft

Gammel 09-04-10, 22:30   #5
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skulle bare mangle.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 22:33   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra med konkretiseringer! Også satte jeg pris på denne endringen:

Sitat:

I tillegg er det vedtatt endringer i pasientrettighetsloven som sier at det er nok at kun en av foreldrene samtykker til helsehjelp når barnet trenger det.

Gammel 09-04-10, 22:35   #7
Left
Passiv

Standard

Hva?! Får jeg ikke lov å bruke vold mot barna mine?!!

Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 00:33   #8
Penelope
Superaktiv

Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

(
Barneloven er i tillegg utvidet med en overnatting i uka

Nå er det ikke lenger lov å klapse barn

Fantastisk
Har loven mange overnattinger i utgangspunktet

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.